Az OTP után

Túl azon, hogy az erdélyi magyar ember eleve szívesebben lesz egy olyan bank ügyfele amelyiknek anya-bankja magyarországi, jó eséllyel sokan azért is választották az OTP Romániát, mert ott magyar feliratokkal találkoztak, illetve a személyzet is magyarul szólt hozzájuk. Erre való tekintettel is némi aggodalommal tekinthettünk a jövõ elé amikor kiderült, hogy a bank napja meg vannak számlálva, hamarosan kivonul az országból (ráadásul azért, mert a román hatóságok tettek arról, hogy ne lásson maga elõtt túl fényes jövõt).
Aztán tavaly õsszel már azzal szembesültünk, hogy a gyergyószentmiklósi OTP fiókban egy olyan hölgy ült a pult túloldalán, aki egy kukkot se tudott magyarul. Ez elõjelnek nem volt túl bíztató, ezért rögtön levélben kerestük meg az OTP-t felvásárló bankot, eképpen:
Sajnálattal tapasztaljuk, hogy a 80%-ban magyarok lakta Gyergyószentmiklóson az OTP bankfiókban immár van egy olyan alkalmazott, akivel magyar nyelven nem lehet szót érteni, nem ismeri a nyelvet. Ez pedig nem egy ügyfélnek komoly gondot jelent, amint volt ma módunk ezt a helyszínen megtapasztalni.
Történik ez olyan körülmények között, hogy még ha a hiányzó régi alkalmazottak önszántukból távoztak is, volna mód a helyettesítésükre olyan személyekkel, akik ismerik a magyar nyelvet. Hangsúlyozzuk: nem az alkalmazottak etnikumáról, hanem a nyelvismeretérõl van szó, hisz a városban bõven találni olyan román etnikumú lakost is, akik megfelelõ szinten ismerik a magyar nyelvet.
Véleményünk szerint ez egy igen rossz irányba tett lépes, ami üzleti szempontból is káros lehet a bank számára, oda vezethet, hogy egyes ügyfelek más pénzintézethez vándorolnak, ahol nem ütköznek ilyen kommunikációs problémába.
Mivel célunk a helyzet békés rendezése, illetve az, hogy a magyar anyanyelvû román állampolgárok minél szélesebb körben használhassák az anyanyelvüket a mindennapi életben, ezért elsõ körben nem vetjük fel ezt a gondot nyilvánosan, hanem jelen levelünkben hívjuk fel a figyelmüket rá, azzal a kéréssel, hogy orvosolják azt, akár olymódon, hogy a magyarul nem beszélõ alkalmazottaik számára nyelvtanfolyamot biztosítanak. Ha ellenben nem tanúsítanak kellõ empátiát ezen probléma, illetve lényegében a saját ügyfeleik iránt, akkor nem fogunk habozni nyilvános vitát kezdeményezni róla, ami vélhetõen nem tesz majd jót a bank hírnevének. Közös érdekünk tehát, hogy ezt elkerüljük.

Jelezzük, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy szigorúan vett törvényes kötelességük nincs arra nézve, hogy ügyfeleik viszonylatában minden esetben használják a magyar nyelvet (azért mondjuk, hogy minden esetben, mert vannak esetek amikor igen, kérjük e célból tanulmányozzák a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartáját ratifikáló 282/2007-es törvényt, illetve a Charta 13. cikkelyét), ellenben Erdély hagyományai, illetve a jól felfogott üzleti érdekük véleményünk szerint azt megkívánja.”
A reakció nem késett, és szerencsére pozitív volt, konkrétan telefonon kerestek meg az OTP csíkszeredai majd gyergyószentmiklósi fiókjából, s biztosítottak, hogy csak átmeneti gondról van szó, ugyanis a bank több alkalmazottja felmondott, s pótlásukra átmenetileg kénytelenek voltak távolabbi fiókokból ideiglenesen alkalmazottakat átirányítani.
Azonban mint köztudott a szó elszáll, ezért – mivel a levelünkre írott válasz nem érkezett – az év elején visszatértünk rá, s kértük, hogy az OTP-t felvásárló bank írásban is erõsítse meg, hogy az OTP-hez hasonlóan figyelmet fordít magyar anyanyelvû ügyfeleire. Erre tegnap érkezett ez a válasz:
Biztosítjuk Önt arról, hogy visszajelzését továbbítottuk az illetékes osztályok felé, és minden szükséges intézkedést megteszünk annak érdekében, hogy magyar nyelven is biztosítsuk ügyfeleink számára a megfelelõ ügyintézést, illetve a magyarul beszélõ ügyfelek kéréseinek megoldását.
A legjobbakat kívánjuk!

Ugyan ez mindössze a normalitás jele, de tudva azt, hogy milyen országban élünk, úgy gondoljuk, hogy a bank vezetõsége megérdemli érte a köszönetet. Ugyanakkor az OTP minden magyar ügyfelét arra bíztatjuk, hogy márciustól az új bankban is használja az anyanyelvét, s ha abban valamely alkalmazott bármilyen módon korlátozná, akkor hívja fel az illetõ figyelmét a bank hivatalos álláspontjára, s jelezze, hogy elvárja, hogy azt a bank összes alkalmazottja tartsa tiszteletben.

Kategória: pozitiv, Tájékoztatás | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük