Túl azon, hogy az erdélyi magyar ember eleve szívesebben lesz egy olyan bank ügyfele amelyiknek anya-bankja magyarországi, jó eséllyel sokan azért is választották az OTP Romániát, mert ott magyar feliratokkal találkoztak, illetve a személyzet is magyarul szólt hozzájuk. Erre való tekintettel is némi aggodalommal tekinthettünk a jövõ elé amikor kiderült, hogy a bank napja meg vannak számlálva, hamarosan kivonul az országból (ráadásul azért, mert a román hatóságok tettek arról, hogy ne lásson maga elõtt túl fényes jövõt).
Aztán tavaly õsszel már azzal szembesültünk, hogy a gyergyószentmiklósi OTP fiókban egy olyan hölgy ült a pult túloldalán, aki egy kukkot se tudott magyarul. Ez elõjelnek nem volt túl bíztató, ezért rögtön levélben kerestük meg az OTP-t felvásárló bankot, eképpen:
“Sajnálattal tapasztaljuk, hogy a 80%-ban magyarok lakta Gyergyószentmiklóson az OTP bankfiókban immár van egy olyan alkalmazott, akivel magyar nyelven nem lehet szót érteni, nem ismeri a nyelvet. Ez pedig nem egy ügyfélnek komoly gondot jelent, amint volt ma módunk ezt a helyszínen megtapasztalni.
Történik ez olyan körülmények között, hogy még ha a hiányzó régi alkalmazottak önszántukból távoztak is, volna mód a helyettesítésükre olyan személyekkel, akik ismerik a magyar nyelvet. Hangsúlyozzuk: nem az alkalmazottak etnikumáról, hanem a nyelvismeretérõl van szó, hisz a városban bõven találni olyan román etnikumú lakost is, akik megfelelõ szinten ismerik a magyar nyelvet.
Véleményünk szerint ez egy igen rossz irányba tett lépes, ami üzleti szempontból is káros lehet a bank számára, oda vezethet, hogy egyes ügyfelek más pénzintézethez vándorolnak, ahol nem ütköznek ilyen kommunikációs problémába.
Mivel célunk a helyzet békés rendezése, illetve az, hogy a magyar anyanyelvû román állampolgárok minél szélesebb körben használhassák az anyanyelvüket a mindennapi életben, ezért elsõ körben nem vetjük fel ezt a gondot nyilvánosan, hanem jelen levelünkben hívjuk fel a figyelmüket rá, azzal a kéréssel, hogy orvosolják azt, akár olymódon, hogy a magyarul nem beszélõ alkalmazottaik számára nyelvtanfolyamot biztosítanak. Ha ellenben nem tanúsítanak kellõ empátiát ezen probléma, illetve lényegében a saját ügyfeleik iránt, akkor nem fogunk habozni nyilvános vitát kezdeményezni róla, ami vélhetõen nem tesz majd jót a bank hírnevének. Közös érdekünk tehát, hogy ezt elkerüljük.
Jelezzük, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy szigorúan vett törvényes kötelességük nincs arra nézve, hogy ügyfeleik viszonylatában minden esetben használják a magyar nyelvet (azért mondjuk, hogy minden esetben, mert vannak esetek amikor igen, kérjük e célból tanulmányozzák a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartáját ratifikáló 282/2007-es törvényt, illetve a Charta 13. cikkelyét), ellenben Erdély hagyományai, illetve a jól felfogott üzleti érdekük véleményünk szerint azt megkívánja.”
A reakció nem késett, és szerencsére pozitív volt, konkrétan telefonon kerestek meg az OTP csíkszeredai majd gyergyószentmiklósi fiókjából, s biztosítottak, hogy csak átmeneti gondról van szó, ugyanis a bank több alkalmazottja felmondott, s pótlásukra átmenetileg kénytelenek voltak távolabbi fiókokból ideiglenesen alkalmazottakat átirányítani.
Azonban mint köztudott a szó elszáll, ezért – mivel a levelünkre írott válasz nem érkezett – az év elején visszatértünk rá, s kértük, hogy az OTP-t felvásárló bank írásban is erõsítse meg, hogy az OTP-hez hasonlóan figyelmet fordít magyar anyanyelvû ügyfeleire. Erre tegnap érkezett ez a válasz:
“Biztosítjuk Önt arról, hogy visszajelzését továbbítottuk az illetékes osztályok felé, és minden szükséges intézkedést megteszünk annak érdekében, hogy magyar nyelven is biztosítsuk ügyfeleink számára a megfelelõ ügyintézést, illetve a magyarul beszélõ ügyfelek kéréseinek megoldását.
A legjobbakat kívánjuk!“
Ugyan ez mindössze a normalitás jele, de tudva azt, hogy milyen országban élünk, úgy gondoljuk, hogy a bank vezetõsége megérdemli érte a köszönetet. Ugyanakkor az OTP minden magyar ügyfelét arra bíztatjuk, hogy márciustól az új bankban is használja az anyanyelvét, s ha abban valamely alkalmazott bármilyen módon korlátozná, akkor hívja fel az illetõ figyelmét a bank hivatalos álláspontjára, s jelezze, hogy elvárja, hogy azt a bank összes alkalmazottja tartsa tiszteletben.
-
Legutóbbi bejegyzések
Legutóbbi hozzászólások
- Kivétel erõsíti a szabályt? | Székely Figyelõ - Ki az úr a hazában?
- Árus Zsolt - A székelyudvarhelyi zászló-per még nem ért véget
- Draskovics Csaba - Szereptévesztés
- Árus Zsolt - Szerepzavar
- Pityóka - Hogy legyen jó hír is
Archívum
- 2025 február
- 2025 január
- 2024 december
- 2024 október
- 2024 szeptember
- 2024 július
- 2024 június
- 2024 március
- 2024 február
- 2024 január
- 2023 szeptember
- 2023 június
- 2023 május
- 2023 április
- 2023 március
- 2023 február
- 2023 január
- 2022 december
- 2022 november
- 2022 október
- 2022 szeptember
- 2022 augusztus
- 2022 július
- 2022 június
- 2022 május
- 2022 április
- 2022 március
- 2022 február
- 2022 január
- 2021 december
- 2021 november
- 2021 október
- 2021 szeptember
- 2021 augusztus
- 2021 július
- 2021 június
- 2021 május
- 2021 április
- 2021 március
- 2021 február
- 2021 január
- 2020 december
- 2020 november
- 2020 október
- 2020 szeptember
- 2020 augusztus
- 2020 június
- 2020 május
- 2020 április
- 2020 március
- 2020 február
- 2020 január
- 2019 december
- 2019 november
- 2019 szeptember
- 2019 augusztus
- 2019 július
- 2019 június
- 2019 május
- 2019 április
- 2019 március
- 2019 február
- 2019 január
- 2018 december
- 2018 november
- 2018 október
- 2018 szeptember
Kategóriák
Meta