A jó példa!

Azok után, hogy számos hatósággal perre kellett mennünk azért, mert nem tartják be a magyar nyelv használatára vonatkozó törvényes elõírásokat, hadd számoljunk be ezúttal egy kivételrõl, már csak azért is, hogy ez által (is) arra bíztassunk mindenkit, hogy éljen bátran a jogaival, használja az anyanyelvét szóban és írásban a különbözõ intézmények és hatóságok viszonylatában, hadd szokják ezt azok is. Ugyanis csak így tudunk eljutni abba a helyzetbe, ami a nyelvi jogokra vonatkozó jogszabályok célja, nevezetesen, hogy egy idõ után ez mindennapos és természetes legyen mindenki számára.
Történt ugyanis, hogy alapítványunk egyik tagjának elege lett egy szolgáltató tisztességtelen viselkedésébõl, ezért megkereste a Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján a Hargita megyei felügyelõség email-címét (secretariat.harghita@anpc.ro), s küldött arra egy panaszt. Természetesen magyarul, elvégre arra joga van. Nem telt bele csak pár másodperc, s érkezett a címére egy automata válasz, amiben arról tájékoztatták, hogy ezen a címen panaszokat nem fogadnak, arra a célra az országos hatóság honlapján elérhet online ûrlapot kell használni. Az illetõ azonban nem véletlenül a Székely Figyelõ munkatársa, rögvest válaszolt arra a levélre, s megkérdezte (természetesen magyarul), hogy a szóban forgó ûrlap magyar nyelven kitölthetõ-e, illetve hogy ha nem, akkor miképpen érvényesítheti azon jogát, hogy a hatósághoz magyar nyelven is fordulhat. Erre a levélre is válasz érkezett pár perc múlva, s abban arról tájékoztatták (magyarul), hogy a panaszát iktatták, késõbb pedig egy újabb levélben közölték vele a panasz iktatószámát is.
Mindebbõl levonható az az igen valószínû következtetés, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság központi vezetésének van egy elgondolása a panaszok kezelésére, s erre létrehozott egy részben automatizált online rendszert (melynek része a megyei felügyelõségek levelezési rendszerébe épített automata válasz), mely rendszer azonban figyelmen kívül hagyja a nyelvi jogokra vonatkozó törvényes elõírásokat. Ezt a hiányosságot azonban korrekt módon kezelik a Hargita megyei felügyelõségen, ahol fogadják, iktatják (s azok után nyilván meg is oldják) a hozzájuk emilben benyújtott panaszokat, akkor is, ha azok magyar nyelven vannak megfogalmazva. Ez pedig jó példa arra, hogy ebben az országban a nyelvi jogok érvényesülése – általában sajnos, ebben az esetben szerencsére – nem a jogszabályoktól, hanem az emberektõl függ. Mert ugyan a jogszabályok szintjén ezek a jogok ha nem is példaértékûen, de nagyjából elfogadható módon rendezve vannak, mindaz mit sem ér, ha azokra a jogszabályokra fittyet hánynak a különféle intézmények, a bíróságok pedig jellemzõ módon ilyen esetekben a medvével tartanak.
No de jelen esetben örvendhetünk a kivételnek, s ezen írás célja az is, hogy minél több emberhez eljusson annak a híre, hogy megtudják, hogy a Hargita megyében a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordulhatnak bátran magyar nyelven, mert panaszukat úgy is iktatják és megoldják. Éljenek hát ezzel a lehetõséggel!
Mi pedig a magunk részérõl cserében elkészítettük és elküldtük a felügyelõségnek a fennebb említett automata válasz szövegének magyar fordítását, s bízunk benne, hogy hamarosan ha valaki panasszal fordul hozzájuk, akkor egy kétnyelvû automata választ fog kapni.

Kategória: Egyéb | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük