Ez egy állandóan visszatérõ téma, felbukkant a nemrég lezárult kampányban is. S dobálózik mindenki a számokkal, holott ha érdemi választ akarunk kapni a kérdésre, akkor a számok mögé is be kell nézni. Ugyanis:
Vegyünk egy konkrét példát, nevezetesen hogy valaki büntetõ panaszt tesz XY ellen, s azt az ügyészség ejti, majd ugyanarra az álláspontra helyezkedik a bíróság is. (Nem meglepõ módon nem egyszer találkozunk a munkánk során ilyennel.) Ebben az esetben a panaszos nem csak azzal szembesül, hogy nem adtak neki igazat, hanem azzal is, hogy perköltséget kell fizessen az államnak.
Most egy percig képzeljünk magunk elé egy 21. századi államot. Mi történik (joggal vélhetõen) ott? Az illetõ kap egy levelet (emilt), amiben értesítik, hogy ennyi meg ennyi perköltséget kell fizessen, majd a második mondatban az áll, hogy azt online kifizetheti, “kattintson ide”.
S akkor vissza a hazai rögvalóságba.
Az elsõ dolog az, hogy a bíróság ugyan a kötelezõen kiközlendõ ítéletben rögzíti, hogy mennyi perköltséget kell kifizetni, de arra semmi garancia nincs, hogy azt valahol feljegyzik és be is hajtják. Embereken múlik. Ezért – fõleg a joggal mérges – panaszos nem fog sietni fizetni, megvárja, míg felszólítást kap az adóhatóságtól. Ez meg – nyilván – nem emilben, hanem postán érkezik. Valaki kinyomtatja, borítékolja, postára vissza, a postás kiviszi. Idõ, energia, pénz.
A következõ lépés a fizetés. De azt ne gondolja valaki, hogy az ember bemegy a felszólítással a postára vagy a bankba, s pikk-pakk elveszik a pénzét. Errõl ugyanis szó nincs, fizetni csak az adóhatóság pénztárában lehet. Odamegy tehát a felszólított, s nyújtja be a kis ablakocskán a fizetési felszólítást meg a pénzt, mondván, hogy ezt kifizetni érkezett. De elveszi azokat a pénztáros? Természetesen nem. Hanem elküldi az embert az n-edik irodába, ahol kell nyomtassanak neki egy befizetési bizonylatot, majd azzal kell visszamenni a pénztárba. Ha már ott van, elmegy az ember a megjelölt irodába, elõadja jövetele célját, az irodista meg hozzálát a számítógépen elkészíteni a bizonylatot. S itt jön a következõ bökkenõ. Kiválasztaná a szuperjó ügyviteli programjában a befizetés tárgyát, de hiába görgeti a menüt le s fel majd megint elölrõl, abban olyan hogy “perköltség” nem szerepel. Segítséget kér a kollégájáról, nézik ketten is, tényleg nincs. Márpedig ha nincs, akkor a program azt sem tudja, hogy milyen számlaszámra kell azt befizetni. Elõ tehát a felszólítást, azon szerencsére szerepel a számlaszám, azt szépen kézzel be kell írni, s így végre elkészül a bizonylat, lehet menni vissza a pénztárba. S ha valaki azt képzeli, hogy az ember benyújtja az ablakon a bizonylatot és a pénzt, cserében pedig kap egy nyugtát, akkor az igencsak derûlátó. Ugyanis meg mindig csak a bizonylatot kell beadni, s annak alapján a pénztáros elkészít egy olyan nyugtát, ami megint tartalmaz mindenféle adatot (amit a bizonylatról vesz át), azt kinyomtatja két példányban, egyiket aláíratja az ügyféllel, majd elveszi a pénzt és cserében átadja a nyugta másik példányát.
Ez csak egy példa, de nyilván balgaság lenne azt gondolni, hogy más intézményekben illetve hivatalokban gyökeresen más a helyet. Így pedig talán kiderül, hogy a közalkalmazottak számát nem az összlakossághoz, nem az ország területéhez és nem a nemzeti össztermékhez kell viszonyítani, hanem az elvégzendõ munkához. S mindaddig míg olyan szuperszövevényes a bürokrácia mint az a fenti példából kiderül, valószínûleg a közalkalmazottak száma nem túl nagy. Az igazi kérdés pedig az, hogy vajon a bürokrácia azért ilyen, mert eddig hord a politikusok agya, vagy azért, hogy legyen szükség minél több közalkalmazottra, akik közé alkalmazni lehet rokont és ismerõst minden mennyiségben, illetve akik ezért hálásak, s választásokon az épp hatalmon levõkre szavaznak, hogy maradhassanak meg az állásukban.