Perek itt és ott

Sokszor és sok összefüggésben elmondtuk és leírtuk már, hogy ha a magyar közösséggel akár csak érintõlegesen összefügg egy ügy, akkor arra kell számítani, hogy az abban eljáró romániai bíróságok a legapróbb lelkiismeretfurdalás nélkül áthágnak bármilyen jogszabályt (kezdve az alkotmánnyal), s úgy ítélkeznek.
Ezt bizonyítja a Marosvásárhelyi Táblabíróság két friss ítélet is (ez és ez). Pedig mindkét esetben akár a nemzeti büszkeség is elég ok lehetne arra, hogy az ítéletek pont fordítottak legyenek. S valamiért mégsem. Nézzük konkrétan:
Azt ma már minden magyar ember tudja mifelénk, hogy van egy Dan Tanasã nevû egyén, aki azzal szerzett magának országok hírnevet, hogy perek tucatjait zúdította erdélyi, azon belül meg elsõsorban székelyföldi elöljárók nyakába, különféle mondvacsinált okokkal. Egyik ilyen típus-ügy az, amikor azért perel polgármestereket, mert azok nem tartják be betû szerint a román zászlóról szóló törvény azon két elõírását, miszerint a polgármesteri hivatal bejárata felett kell legyen az ország címere, annak két oldalán pedig egy egy román zászló. S hogy – hogy nem, függetlenül a konkrét helyzetektõl (amilyen volt a mikóújfalusi, ahol a bejárat fölött egyszerûen nincs hely, ezért a címer a bejárat mellett volt), a bíróságok minden ilyen esetben helyt adtak a kereseteknek, s kötelezték a polgármestereket a törvény betû szerinti, szigorú betartására.

Azt mondanunk sem kell, hogy a pereken túl (illetve a periratokban is) milyen lelkesen gyalázta Tanasã a románok kenyerét evõ polgármestereket, akik semmibe veszik az állam jelképeit, Nagy Magyarországról álmodnak, stb, stb.
Ezek után logikus lépés volt részünkrõl, hogy vessünk egy pillantást arra, hogy miképpen néz ki ugyanez a Kárpátok túlsó oldalán. Ellátogattunk hát három szomszédos megyébe (Neamt, Bákó és Suceava), s azt tapasztaltuk, hogy ott a helyzet sokkal rosszabb, amint azt a legutóbbi utunkon is számos fényképpel dokumentáltuk (itt). Ezen akár csodálkozhatnánk is, elvégre román településekrõl van szó, ahol a polgármester jó román ember, aki garantáltan nem álmodozik Nagy Magyarországról, s akár büszke is lehet az országára, aminek úgy is jelet adja, hogy a hivatalára kihelyezi annak a jelképeit, s ezt minden törvényi kényszer nélkül. S mégsem így tesznek, pedig törvény kötelezi õket arra. Amint hogy törvény kötelezi a prefektusokat is, hogy ennek a törvénynek a betartását felügyeljék, s ha kerül renitens polgármester aki megszegi azokat, akkor ugyanolyan határozottan lépjenek fel ellene, mint mondjuk Maros megye prefektusa, aki perrel kötelezte Makfalva polgármesterét a székely zászló eltávolítására. S mit ad Isten, ott nem csak a polgármesterek, a prefektusok is tesznek a törvényekre, s még bár akkor sem tették a dolgukat, amikor petícióval fordultunk hozzájuk, s felszólítottuk, hogy gondoskodjanak arról, hogy megyéjükben minden polgármesteri hivatal homlokzatára legyen kihelyezve az ország címere és zászlaja, illetve büntessék meg azokat a polgármestereket, akik hivataláról ezek hiányoznak. Mindhárom prefektus beérte azzal, hogy azt válaszolta a petíciónkra, hogy felszólításokat küldtek ki a polgármestereknek, de különben is, a megyében jártukban-keltükben sehol nem tapasztalták, hogy ezeket az elõírásokat megsértették volna.
Mit volt mit tenni, pert indítottunk a prefektusok ellen, a törvényszékre pedig fényképes bizonyítékokat tettünk le arra nézve, hogy a prefektusok állítása tényszerûen hamis. Az eredmény pedig ez lett.
Ha valaki azt kérdezné, hogy a keresetek benyújtásakor számítottunk-e erre a végkifejletre, akkor a válaszunk az, hogy nagyobb esélyt adtunk ennek, mint annak, hogy a pereket megnyerjük. Sõt, akár úgy is fogalmazhatunk, hogy a perek indításakor a célunk nem az volt, hogy kerüljön végre címer és zászló Boroaia vagy Gura Humorului polgármesteri hivatalára, hanem sokkal inkább az, hogy nyerjünk kézzel fogható, konkrét bizonyítékot arra nézve, hogy a hazai bíróságokat sokkal jobban érdekli a magyarok frusztrálása mint a törvények betartása. Inkább maradjon címer és zászló nélkül Bodesti polgármesteri hivatala (lásd itt), mintsem hogy ez a székely alapítvány pert nyerjen egy román prefektussal szemben – mondhatták magukban az ügyekben eljáró bírók, ezért szemrebbenés nélkül döntöttek úgy, hogy ha egy intézményhez valaki petíciót intéz, akkor az intézmény egyetlen kötelessége az, hogy a petícióra 30 napon belül válaszoljon. Az már teljesen lényegtelen, hogy a válasz igaz, maszatolás avagy egyenesen szemenszedett hazugság.
Mit lehet erre mondani? Köszönjük szépen Hargita megye Törvényszékének és a Marosvásárhelyi Táblabíróságnak, hogy nem ábrándítottak ki, s ilyen szép, egyértelmû bizonyítékokat adtak a kezünkbe. Innen kezdve már csak rajtunk múlik, hogy ezeket miképpen hasznosítjuk, s azt megígérhetjük, hogy azon leszünk, hogy a maximumot hozzuk ki belõlük.

A helyzet pedig pontosan fordított akkor, amikor a per tárgya magyar jelképek, érdekek és jogok védelme. Olyankor rögtön visszafele kezdenek forogni a fogaskerekek a bírók fejében, s nagyítóval keresik a felhozható törvényes elõírásokat, illetve ha mégsem sikerül olyat találni, akkor meg minden további nélkül alkalmaznak olyanokat, amiknek semmi közük nincs az adott helyzethez. Vagy pedig nemes egyszerûséggel eltekintenek létezõ törvényes elõírásoktól. Ezt fényesen bizonyítja a végül – köszönhetõen a prefektusnak – csak megoldódott vaslábi település-táblák esete, ahol a bírók a polgármester állításának hittek (miszerint háromnyelvû táblák vannak kihelyezve) és nem az általunk letett fényképnek (amin azt láthatták, hogy a táblák csak román nyelvûek). Ugyanez történt abban a perben is, aminek tárgya piros-fehér-zöld zászlók eltávolítása volt Székelyudvarhely polgármesteri hivatalából. A bírókat csöppet sem érdekelte, hogy az általuk alkalmazott törvény más országok zászlajára vonatkozik és hogy a vitatott zászlók nem voltak Magyarország hivatalos zászlajai, mert nem feleltek meg a vonatkozó magyarországi törvényben rögzítetteknek. Ha egy zászló piros-fehér-zöld, akkor a romániai bírók szerint az csakis Magyarország zászlaja lehet, még akkor is, ha ezért netán az olaszok, mexikóiak, stb. megsértõdnek. S hiába nyújtottunk be perbelépési kérést, a másodfokon eljáró Bukaresti Táblabíróság azt egyszerûen levegõnek nézte, s úgy hozott ítéletet, hogy az alapítványunkat meg se idézte a tárgyalásra, érveinket pedig nem vette figyelembe.

Fontos tisztázni azt, hogy a két helyzet kétféle kezelést követel meg. A próba-perek esetében ugyanis (mint a fent említett moldvai zászló-perek) a cél mindössze az, hogy bizonyítsuk, hogy a romániai bíróságok kettõs mércét alkalmaznak, diszkriminálják a magyarokat. Ott a cél tehát az, hogy szülessen meg a jogerõs ítélet, amit aztán fel lehet használni ezt bizonyítandó. Ezzel szemben a jogsértések miatti perekben ott nem lehet megállni. Nem elég ugyanis az, hogy bizonyítást nyert, hogy a hazai bíróságok törvénysértõ módon jártak el, hanem tovább kell menni, mert célunk a közösségünket érõ jogsérelmek orvoslása is. Ezt tettük az udvarhelyi esetben is, amint már akkor jeleztük. Most pedig már azt is elmondhatjuk, hogy az a per valóban nem ért véget, ugyanis ezt a panaszunkat is befogadhatónak találta a strasbourgi bíróság, 36556/21-es számmal iktatta és érdemben le fogja tárgyalni. Ez más szóval azt jelenti, hogy annyira nyilvánvalóan jogsértõ az ítélet, hogy Strasbourgban már elsõ látásra úgy találták, hogy ezzel az üggyel érdemben foglalkozniuk kell. Ez szám szerint a tizenharmadik ilyen (befogadott, elbírálásra váró) panaszunk az Emberi Jogok Európai Bíróságán, s ha az érdemi vizsgálat során is olyan alapos lesz a bíróság mint sok más esetben (ami szinte szõrszálhasogató alapossággal vizsgáltak ki és kevésbé súlyos esetekben is megállapították a jogsértést), akkor jó eséllyel ezek a perek a gyõzelmünkkel fognak végzõdni.
Ezért ezúton újra arra bíztatunk mindenkit, hogy ha jogsérelem éri, maga is forduljon a strasbourgi bírósághoz. Azokat pedig, akik nem rendelkeznek ilyen téren tapasztalattal arra bíztatjuk, hogy forduljanak hozzánk bizalommal, mert szívesen segítünk, hisz számunkra nem kétséges, hogy ezek a perek jelentõs szerepet tudnak játszani a “Románia egy mintaállam” hamis mítosz rombolásában, ez pedig az erdélyi magyarságnak elemi érdeke.

Kategória: Felhívás, Tájékoztatás | Hozzászólás most!

Sok utánjárás – egy kis eredmény

2018 november hatodikán, vagyis szinte három évvel ezelõtt kértük fel Vasláb polgármesterét, hogy a település bejárataihoz tegyenek ki kétnyelvû táblákat, mert a magyar lakosság aránya a községben meghaladja a 20%-ot. A válasz az volt, hogy Vaslábon tiszteletben tartják a magyar nyelv használatára vonatkozó törvényes elõírásokat. Ami nyilván nem volt igaz, így kénytelenek voltunk perre menni, s a pert – ugye Romániában élünk – jogerõsen elvesztettük.
Ezt persze nem hagytuk annyiban, panaszt tettünk Strasbourgban, s az eredmény ez lett. Van tehát esély arra, hogy az Emberjogi Bíróság kimondja, hogy az eljárás nem volt tisztességes, s annak alapján majd perújrafelvételt kérhetünk, aminek az is lehet a vége, hogy a bíróság kötelezi a polgármestert a kétnyelvû táblák kihelyezésére.
Ez azonban még évekbe fog telni, ezért úgy döntöttünk, hogy addig sem ülünk ölbe tett kézzel, hanem megpróbálunk eredményt elérni más úton. Tettük ezt már csak azért is, mert idén tavasszal Iohannis elnök közbenjárására a belügyminiszter körlevélben szólította fel a prefektusokat, hogy gondoskodjanak arról, hogy a megyéjükben tartsák be a kisebbségek nyelvének használatára vonatkozó törvényes elõírásokat. (Ezt az elnök nyilván nem saját kezdeményezésbõl tette, hanem hosszaz unszolás után, illetve azt a kérdést is fel lehet tenni, hogy miért kell egy miniszter arra szólítson fel prefektusokat, hogy tegyenek eleget törvényes kötelezettségeiknek, de ezeket most hagyjuk, maradjunk annyiban, hogy Romániában élünk, tehát a dolgok így mennek.) Lényeg a lényeg, idén április 14.-én levélben kértük a megye prefektusát, hogy intézkedjen a vaslábi település-táblák ügyében, s mivel kitartóak voltunk (most a részletekkel nem untatjuk a tisztelt olvasót, elég az, ha azt nézik, hogy április 14 és október 9 között mennyi idõ telt el), tegnap a következõ választ kaptuk a prefektustól:

prefektus-válasz

S valóban, ma a helyszínen ezeket láttuk:

Ennek most egy kicsikét örvendezünk, de azt erõsen visszafogottan tesszük, mert ilyen tempóban évezredekbe telik, míg az ország egész területén és minden érintett intézmény elkezdi gyakorlatba ültetni a magyar nyelv használatára vonatkozó összes törvényes elõírást. Márpedig nekünk annyi idõnk nincs, tehát ezt a folyamatot fel kell gyorsítani!

Kategória: Tájékoztatás | Hozzászólás most!

Újabb bizonyíték

A Dan Tanasã féle egyesület által székelyföldi polgármesterek ellen indított perek nyomán még tavaly úgy döntöttünk, hogy megvizsgáljuk, miképpen tartják be az ország jelképeire vonatkozó törvényes elõírásokat a Kárpátoktól keletre levõ települések polgármesterei. Tettünk tehát egy utat két megyében (Neamt és Suceava), a tapasztalatainkat pedig fényképekkel dokumentáltuk. A Neamt megyében tapasztaltakról és az azok nyomán tett lépéseinkrõl itt számoltunk be nemrég.

A helyzet teljesen másképp alakult Suceava megye esetében, ugyanis ott is petícióban kértük a prefektustól azt, hogy tartassa be a polgármesterekkel a vonatkozó törvényes elõírásokat, õ arra adott egy kitérõ választ, ezért bepereltük, s a megyei törvényszék úgy döntött, hogy kötelezi a petíció megoldására. Ez ellen a prefektus fellebbezett, de a fellebbezését a táblabíróság elutasította. Ott tehát elvben nyertünk, ezek szerint június 17.-étõl számítva 30 nap állt a prefektus rendelkezésére, hogy a petíciónkat megoldja.

S akkor most nézzük a két történet folytatását.
Múlt hónap elején újabb látogatást tettünk a két megyében, azért, hogy lássuk miképpen hajtotta végre Suceava prefektusa a rá vonatkozó jogerõs ítéletet, illetve hogy változott-e valami Neamt megyében. Az akkori tapasztalatokról itt számoltunk be. Mint látható, a helyzet jottányit sem javult, Suceava prefektusa elengedte a füle mellett a bíróság ítéletét, Neamt megyéé pedig elégedett volt az elsõ fokú ítélettel, s nyugodtan szundikált a babérjain.

Következésképpen a Neamt-i perben kiegészítést tettünk le a Táblabíróságon, amiben jeleztük és a fényképekkel dokumentáltuk, hogy megye számos településén továbbra sincs zászló vagy címer (vagy egyik sem) a községházán. Felhívtuk ugyanakkor a bíróság figyelmét arra, hogy ez különösen súlyos, ugyanis az ügy az ország jelképei iránti tiszteletrõl szól, illetve arról, hogy beiktatásukkor esküt tevõ állami tisztségviselõk miképpen teljesítik a hivatali kötelességeiket.

Ugyanakkor küldtünk egy utolsó figyelmeztetést Suceava megye prefektusának is (szintén fényképekkel), amiben felszólítottuk, hogy hajtsa végre a jogerõs bírósági ítéletet.

A Neamt megyei perben tegnap volt a másodfokú tárgyalás, az eredmény pedig gondoljuk a hazai valóságban jártas olvasókat egyáltalán nem lepi meg: a tisztelt bíróság megalapozatlannak ítélte és elutasította a fellebbezésünket, megerõsítve ez által a törvényszék azon álláspontját – s erre nem árt figyelni székelyföldi polgármestereknek, megpróbálhatják õk is alkalmazni Tanasã ellen – miszerint ha valaki petíciót nyújt be egy intézményhez, akkor a petíciót nem muszáj megoldani, csak arra kell vigyázni, hogy 30 napon belül küldjenek rá egy választ. S ez igaz még akkor is, ha a tét az, hogy miképpen tartják be intézményvezetõk az ország jelképeire vonatkozó törvényes elõírásokat. Ha tehát egy polgármester felszólítást kap Tanasã-tól, hogy távolítson el a hivataláról egy feliratot vagy zászlót, akkor csak annyi a dolga, hogy 30 napon belül válaszolja rá például azt, hogy a “felszólítását megkaptuk, s tájékoztatjuk, hogy nemrég ugyanerre szólított fel a megye prefektusa is”. Ennél többet tenni nem kell.

Suceava esetében pedig a prefektus küldött egy választ a felszólításunkra, amiben összehordott hetet-havat, többek közt azt is leírta, hogy a megyében sehol nem találtak olyan polgármesteri hivatalt, ahol nem tartanák be a címerre és zászlóra vonatkozó elõírásokat, részérõl tehát az ügy le van zárva. S tette ezt minekutána kézhez vette a fényképeinket, amelyek azt bizonyítják, hogy az állítása hamis. Így abban az esetben a bírósághoz fordultunk, s azt kértük (Korond ugye sokaknak mond valamit a témában?), hogy az szabjon ki büntetést a prefektusra az ítélet végre nem hajtása miatt. No nem mintha abban bíznánk, hogy ez meg fog történni, sokkal inkább azért, hogy újabb konkrét bizonyítékot kapjunk arra nézve, hogy a bíróságok kettõs mércét alkalmaznak. Mert kellenek ezek a bizonyítékok, amikkel alá lehet támasztani kifele, nemzetközi szervezetek félé, hogy Románia nem jogállam és nem a kisebbségek paradicsoma. Rombolni kell minden eszközzel ezt a mítoszt!

ui.
S hogy lássuk, hogy adott témákban mennyire következetes tud lenni a romániai igazságszolgáltatás: Neamthoz hasonlóan Bákó megye esetében is ugyanaz a jogerõs ítélet született, miután a Marosvásárhelyi Táblabíróság elutasította az alapfokú ítélet elleni fellebbezésünket. Következésképp Bákó megyében sem kötelezõ a polgármesteri hivatalokon a címer és a zászló.

Kategória: Tájékoztatás | Hozzászólás most!

Na ki az úr?

Tavaly májusban azt a költõi kérdést tettük fel itt, hogy Ki az úr a házban?
Tettük ezt annak kapcsán, hogy miközben más felekezetek Húsvétkor szigorúan be kellett tartsák a járványügyi szabályokat, a Belügyminisztérium az ortodox egyház számára külön szabályokat alkotott, s errõl egy megállapodást írt alá a két intézmény. Mivel ez nyilvánvaló diszkrimináció, panaszt tettünk az illetékes hatóságnál, s ugyan a kimenetelben nem voltunk egészen biztosak, az végül helyt adott a panasznak (a 684/2020-as határozat itt található meg), s megállapította, hogy a minisztérium diszkriminált.

A büntetést ellenben nem vitte túlzásba, mindössze megrovásban részesítette a vétkest, de az ezt is túlzásnak tekintette, s bírósághoz fordult, kérve a határozat érvénytelenítését. A Bukaresti Táblabíróság pedig alapfokon a minisztériumnak adott igazat, érvénytelenítette a Diszkriminációellenes Tanács határozatát:

Határozat

Tette ez olyan körülmények között, hogy az ítélethirdetés elõtt letett írott konklúziókban maga a minisztérium állapította meg, hogy nekik aztán semmi hatáskörük nincs az egyházi ünnepek lebonyolításában. Nézzék csak az irat harmadik oldalának elsõ bekezdését:

Belügy konklúziók

S ennek ellenére kötöttek megállapodást az ortodox egyházzal a húsvéti ünnepek lebonyolításáról! Arról nem beszélve, hogy önmagával nem egyetértve, a megállapodás révén maga a minisztérium vállalt aktív szerepet, ezt példázza a megállapodás 6. pontja:

Megállapodás

Szóval lehet ezt ragozni és szépíteni, de ez a bírósági döntés is azt mutatja, hogy létezik ebben az országban egy negyedik hatalom, ami elõtt fejet és térdet hajt a kormány is és az igazságszolgáltatás is.

Kategória: Tájékoztatás, vélemény | Hozzászólás most!

Egy kis elégtétel

Korábban is jeleztük, hogy ellentétben az ügyészségekkel/bíróságokkal, az Audiovizuális Tanács viszonylag operatívan és tisztességesen végzi a munkáját, ezért ott érdemes panaszt tenni az egyes tévé-társaságok által elkövetett kihágások (manipuláció, uszítás meg hasonlók) esetében.
Ezt erõsíti meg a három hónappal korábban tett panaszunk esete, aminek tárgya egy a Realitate Plus tévé által sugárzott mûsor, amiben ismét – mondhatni szokás szerint – a magyarokról volt szó, de a magyarok nélkül, nehogy véletlenül megtudhassák tõlük a nézõk, hogy mekkora ordas hazugságokat ad elõ a mûsorvezetõ és a meghívottak. Ugyanis ebben a tévében (is) ez a szokás: hazudnak, tényeket félremagyaráznak, manipulálnak, uszítják a nézõket a magyarok ellen. Elég megnézni pár feliratot, amik a mûsor idején megjelentek a képernyõn:

Így természetesen panaszt tettünk az adó és a mûsor ellen, s ma érkezett az értesítés, hogy a Tanács azt megalapozottnak találta és 5000 lej büntetést rótt ki az adóra:

Értesítés

Nyilván egy ekkora összeg nem viszi csõdbe az adót, de nem lényegtelen tudni még azt is, hogy a Tanács akár a mûködési engedélyüket is visszavonhatja indokolt esetben. Nincs tudomásunk arról, hogy ilyet már tett volna, de az rajtunk is múlik, hogy minél gyakrabban tegyünk panaszt az ilyen uszító adók ellen (itt, az egész viszonylag egyszerû, néhány adatot kell megadni és megjelölni a mûsort meg röviden jelezni, hogy mi vele a gond, ugyanis a panasz nyomán úgyis megnézik a jelzett mûsort s annak alapján döntenek), azért, hogy megfelelõ számú büntetés után ezt is fel lehessen vetni.

Kategória: Felhívás, Tájékoztatás | Hozzászólás most!

A szokásos: kettõs mérce

A vonatkozó törvényes elõírás szerint minden polgármesteri hivatal homlokzatán, a fõbejárat felett ki kell legyen téve az ország címere, két oldalán egy-egy román zászlóval. Mivel ezt nem tartották be betû szerint, számos székelyföldi polgármester ellen indított pert Dan Tanasã egyesülete, s ezek mindegyikében a bíróságok elítélték a polgármestert.
S akkor nézzünk polgármesteri hivatalokat Neamt és Suceava megyében. Szám szerint tizennégyrõl készítettünk fényképet tegnap, itt vannak alább. Ezek valamiért nem bántják a Tanasã szemét.

Kategória: Tájékoztatás | Hozzászólás most!

Jogalap nélküli és diszkriminatív ítélet, ami a szólásszabadságot is sérti

Évek óta ott lobogott (s reméljük lobog ma is, hisz az ügy távol áll attól, hogy végérvényesen lezáruljon) Ozsdola központjában, lényegében magánterületen (mert az önkényesen államosított, visszaszolgáltatás alatt áll), egy székely zászló. Senkit sem zavart, mindaddig míg valamiképp tudomására jutott a hivatásos feljelentõnek, aki európai és méltóságos egyesülete nevében háborút indított ellene, aminek elsõ két ütközetét sikerült megnyernie a hazai bíróságokon. (Ami szerencsére ma már nem magától értetõdõ, mert egyre több pert veszít el.) Történt ez úgy, hogy az alapfokon eljáró Bukaresti Törvényszék, majd a polgármester fellebbezését (illetve a Székely Figyelõ alapítvány beavatkozási kérését) elbíráló Bukaresti Táblabíróság azt állapította meg, hogy a zászló kitûzése sérti a 75/1994-es törvényt. Mely törvény az ország, illetve más országok zászlainak a kitûzését szabályozza, így nyilvánvaló módon nem vonatkozik Székelyföld zászlajára. Következésképpen a két ítéletnek nincs jogalapja, ezen ítéletekkel mindkét bírói tanács megsértette az Alkotmányt, amelyik kimondja, hogy a bírók a törvénynek vetik alá magukat, magyarán ítéleteik kizárólag a törvényeken alapulhatnak. Ily módon megsértették a tisztességes eljáráshoz való jogot is. A két ítélet itt olvasható:

Tovább menve az ítéletek diszkriminatívak is, ugyanis az Európa Tanács illetékes szaktestülete már 2014-ben megállapította, hogy nincs rendjén az, hogy Romániában másképp kezelik az egyes történelmi régiók, illetve az ország zászlaját, s felszólította Romániát, hogy vessen véget ennek a megkülönböztetésnek. E jelentés román nyelven is letölthetõ innen, s a jelzett felszólítás a 170. bekezdésben található.

Végezetül ezek az ítéletek sértik a szólásszabadsághoz való egyetemes emberi jogot is, amint azt az Emberi Jogok Európai Bírósága már kimondta abban az ítéletben, aminek tárgya szintén a székely zászló eltávolítása volt Tõkés László nagyváradi irodájának a homlokzatáról.

Következésképpen ezekkel az ítéletekkel Románia szám szerint három rendben sértette meg az Emberi Jogok Európai Egyezményét, ezeket tettük szóvá abban a panaszban, amit a mai nap postáztunk Strasbourgba. S ha a Bíróság következetes, akkor csak idõ kérdése, hogy ezt megállapítsa és elmarasztalja Romániát.

Kategória: Tájékoztatás | Hozzászólás most!

Dolgozni csak pontosan, szépen …

S persze szabályosan, a törvények betartásával. Ezen elvárások érvényesek mindenkire egy jogállamban, de még hatványozottabban egy olyan közintézményre, amelynek szerepe egy törvény betartatása, állampolgári jogok védelme. Ilyen például a Diszkriminációellenes Tanács. Mely intézmény egyre nagyobb számú panaszt kezel évente, ezért egyetlen határozatából nem lehet messzemenõ következtetéseket levonni. Ebbõl azonban nem következik, hogy egyetlen határozat tanulmányozása nem tud tanulságokkal szolgálni. Nézzünk tehát egy ilyen határozatot, amit a napokban kézbesített a posta:

566/2021-es Határozat

Ahhoz, hogy részletesebben elemezhessük ezt a határozatot, a tisztelt olvasóknak ismerniük kellene a panaszt, aminek nyomán született, az azonban egy elég hosszú és nem túl könnyû olvasmány, lényegét azonban röviden össze tudjuk foglalni: Dan Tanasã egyesülete bíróságon kérte a gyergyószentmiklósi városháza magyar feliratának az eltávolítását, azonban azt a pert jogerõsen elvesztette (magyarán a bíróság kimondta, hogy kérésének nincs joglapja, sõt, az érvényes törvénynek megfelelõen az épületen kell szereplejen annak magyar neve is). Erre õ nekiesett a megye prefektusának, s nyilvánosan felszólította, hogy tegyen eleget törvényes kötelességének és távolíttassa el a feliratot. A felszólítása pedig természetesen számos lelkes hívét arra ösztökélte, hogy válogatott módon szidja és gyalázza a magyarokat, akik lám megsértik az ország törvényeit. Ezen felszólítás és az olvasói hozzászólások miatt tettünk panaszt a Tanácsnál, annak nyomán született a fenti határozat, amiben lényegében az áll, hogy nincs itt semmi gond, törvénysértés nem történt.
S akkor nézzünk meg pár dolgot ezen határozatban:

Az elsõ és legegyszerûbb, amire akár legyinteni is lehetne, de azért mégis csak égés, az a cikkelyek számozása. Már a második oldalra érve látható, hogy az 5.-et a 7.-ik követi, de igazán szürreális a 7. oldal, ahol a számozás így néz ki: 28, 31, 24, 25, 26, 27, 27, 28, 29. Ez egyszerûen minõsíthetetlen.

A második oldalon, félkövérrel írva található egy idézet az általunk bepanaszolt bejegyzésbõl, amiben egyértelmûen az áll, hogy Tanasã felszólítja Hargita megye prefektusát, hogy fejezze be a semmittevést és rögvest indítsa el a törvényes eljárást a törvénytelenül kihelyezett “Városháza” felirat eltávolítására. Majd a már említett 7. oldalon, a 31. pontban az áll, hogy a Tanács megállapítja, hogy a bepanaszolt személy nem állítja azt, hogy a prefektus törvényt sért. Mit lehet erre mondani? Úgy néz ki, hogy – óvatosan fogalmazva – az elemi logika nem erõs oldala a Tanácsnak.

Két ponttal odébb (tehát a 7. oldalon szereplõ 25. pontban) az áll, hogy a Tanács megállapítja, hogy jelen esetben nem indokolt az államnak beavatkozni és korlátozni a bepanaszolt szólásszabadsághoz való jogát. Mindezt olyan körülmények között, hogy a bepanaszolt személy kimondott célja az, hogy Gyergyószentmiklóson, a városháza épületén maradjon csak román felirat, a magyart távolítsák el. Ha létezik vegytiszta megnyilvánulása a diszkriminációnak, akkor ez az: legyen kiírva románul, de magyarul ne. A Tanács törvényes feladata pedig az, hogy diszkrimináció esetében avatkozzon be és “korlátozza az elkövetõ szólásszabadsághoz való jogát” (vagyis büntesse meg az illerõt), mert az a jog nyilvánvalóan nem abszolút jellegû, a román alkotmány is rögzíti, hogy bizonyos esetekben azt korlátozni kell (tehát kötelezõ, nem csak lehetséges). Ezen esetek között van a diszkrimináció is.

A 33. paragrafus második fele (s ehhez már némi elõzetes ismeret kell, hogy az ember észrevegye, hogy abban a paragrafusban két dolog van összemosva) az Emberjogi Bíróság joggyakorlatáról szól, s mindaddig teljesen rendben van, míg az utolsó mondathoz érünk, amiben az áll, hogy a bepanaszolt személy törölte a törvénybe ütközõ hozzászólásokat, ezért nem büntetendõ. Ez az állítás ugyanis tényszerûen nem igaz, hisz egyrészt azért tettünk panaszt, mert Tanasã nem moderálta a hozzászólásokat, másrészt pedig közel három hónappal a panasz benyújtása után még letettünk a Tanács asztalára egy adag törvénybe ütközõ hozzászólást, amik a panasz benyújtása után születtek.

Megállapítható tehát, hogy a 34. paragrafusban álló két megállapítás mindegyike tényszerûen hamis, így teljes mértékben megalapozatlan a Tanács azon döntése, hogy nem alkalmaz büntetést, mert nem tapasztalt törvénysértést.

S hogy értse mindenki jól: semmi személyes gondunk, vitánk, stb. nincs Dan Tanasã-val, ellenben tekintettel az általa sok éve folytatott magyarellenes ténykedésre és uszításra, a társadalom érdeke az, hogy ennek legyen már vége. Ahhoz képest egy ilyen határozat csak a szarvát növeli és azt fogja eredményezni, hogy még nagyobb lendülettel folytatja ezt a kútmérgezõ tevékenységet. Ezért ideje lenne már megállítani õt, s az Diszkriminációellenes Tanács egyike azon intézményeknek, amelyek ezt könnyûszerrel meg tudnák tenni. Ha akarnák…

Kategória: Tájékoztatás, vélemény | Hozzászólás most!

Uszítás és gyûlöletbeszéd Romániában

Azzal bizonyára nem mondunk senkinek újdonságot, hogy Romániában a közbeszédet valósággal elárasztja a gyûlöletbeszéd, illetve hogy igen gyakran találkozhatunk magyarellenes uszítással is. Arról is szóltunk már, hogy ebben nem kis szerepe van a jelenséget visszaszorítani hivatott hatóságok elnézõ magatartásának és vétkes mulasztásainak. Itt van most erre egy újabb példa:
Még tavaly decemberben tettünk panaszt a Diszkriminációellenes Tanácsnál egy konstancai politikus ellen, aki jó eséllyel életében nem látott élõ magyar embert, de – amint az gyakran megesik – nagyon határozott véleménye van a magyarokról, s nem tudni mi okból, de ennek több Facebook-bejegyzésben is hangot adott. Az eredmény pedig nem meglepõ módon az lett, hogy ezek több mint 200 hozzászólást generáltak, melyek tartalma és hangneme könnyen kitalálható. Csak a példa kedvéért itt van néhány:

  • “Blestematii stepelor pierdute, Panonia vã asteaptã! Cã noi de ne supãrãm, târâs-grapis vã alungãm”
  • “Satane”
  • “F..t în gât de bzgri SPURCATI!”
  • “Acesti imigranti cocliti, fãrã patrie si istorie.”
  • “Pusi în genunchi la perete si împuscati în ceafã!!!”

Az már önmagában gond, hogy el kellett teljen közel nyolc hónap, hogy a panaszunk ügyében végre határozat szülessen. De ez eltörpül ahhoz képest, hogy mi áll abban a határozatban. Ugyanis a törvény értelmében egy ilyen kihágás esetén (ami egy közösséget érint) 2000 és 100.000 lej közti bírság róható ki. No de miképpen döntött a Tanács? Azért, hogy jól megfegyelmezze az uszító politikust, s végleg elvegye a kedvét az ilyen cselekedetektõl, kirótt rá … egy megrovást! S ez nem vicc! Még bár a minimális pénzbüntetést sem, csak egy egyszerû figyelmeztetést!!!


S azt ne gondolja valaki, hogy ez valami ritka kivétel. Szó nincs ugyanis errõl, mert ugyanígy büntettek nemrég egy másik hivatásos uszítót, ráadásul olyan körülmények között, hogy egy kézen nem lehet megszámolni, hogy korábban már hány ellene benyújtott panaszt vizsgáltak ki, s azok közül három esetben is (ebbõl kettõ az említett határozat elõtt pár héttel született!) pénzbírságot róttak ki rá. Mondhatni látták, hogy nem hagyja abba, a büntetések nem hatásosak, ezért nem erõltették azokat. (Ahelyett, hogy az újabb és újabb panaszok esetén mind nagyobb büntetéseket róttak volna ki, ahogy az célszerû és elvárható lett volna.)

A nagy kérdés az, hogy mi kell történjen ahhoz, hogy a Diszkriminációellenes Tanács és az ügyészségek végre kezdjék tenni a dolgukat? Netán meg akarják várni, míg a fent említett fenyegetések valamelyikét valaki valóra is váltja?

Kategória: Tájékoztatás | Hozzászólás most!

Barátok közt, szemben a törvénnyel

Már volt itt szó a “nemzetvédõ” fogorvos idei úzvölgyi “rendezvényérõl”, de mivel annak bejelentésében említést tett arról, hogy Dormánfalva polgármesterétõl kérik, hogy biztosítsa a hangosítást, az pedig a válaszában jelezte, hogy támogatni fogja, felmerült a kérdés, hogy vajon ezt a vonatkozó törvény betartásával tette-e? Ugyanis a törvény 7. cikkelye értelmében lehet igényelni ilyen szolgáltatást az önkormányzattól, ellenben annak ellenértékét elõzetesen ki kell fizetni, amint az a törvény 12. cikkelye 1. bekezdésének e) pontjában írva van.
Megkértük tehát a polgármestert, hogy küldje meg számunkra azon szolgáltatásokkal kapcsolatos iratokat (árszámítás, számla, kifizetési bizonylat).
Nem meglepõ módon erre a kérésre nem kaptunk választ a törvényes tíz napon belül, de ismételt kérésünkre csak jött egy válasz, ez:

Második válasz

Ebben ugye az áll, hogy az ortodox egyházközség meg a Calea Neamului egyesület csak résztvevõi voltak a város által megszervezett rendezvénynek, az pedig a város számára semmilyen költséget nem jelentett. (Ami eleve abszurd, mert nyilván nem gyalog ment ki a polgármester, s mint az ott készült felvételeken látható és hallható, komoly hangosítás volt ott, azt is ki kellett vinni, felszerelni, stb.) Arról nem beszélve, hogy az elõször számunkra megküldött iratokból az derül ki, hogy az egyházközség is meg az egyesület is saját rendezvényt jelentett be, azokat pedig a polgármester tudomásul vette, s támogatásáról biztosította õket (a két válasz ott van a fent már említett elõzõ bejegyzésben). Nem hagytuk hát magunkat, s harmadszor is írtunk a polgármesternek, felhívtuk a figyelmét erre a tényre, s megkérdeztük, hogy azokon a rendezvényeken ki biztosította a hangosítást? Jeleztük ugyanakkor, hogy a Calea Neamului bejelentésében meg volt említve, hogy korábbi rendezvényeiken is a polgármesteri hivatal biztosította a hangosítást, kértük tehát, hogy közölje velünk, hogy pontosan mely rendezvényekrõl volt szó, illetve hogy küldje meg számunkra másolatban azon rendezvények esetében a hangosítás biztosításával összefüggõ iratokat (árszámítás, számla, kifizetési bizonylat). Erre érkezett az újabb válasz, amiben ismét az áll, hogy a mostani rendezvényt az önkormányzat a 614/2021-es Kormányhatározat elõírásai alapján szervezte, azon mindenki más csak résztvevõ volt. Közölték ugyanakkor azt is, hogy minden más korábbi rendezvény esetében a hangosítást az önkormányzat biztosította a saját eszközeivel, azok nem kerültek semmi pénzbe.


Igen ám, de:

  • A Calea Neamului egyesület saját rendezvényt jelentett be, s azt a polgármester tudomásul vette. Tehát tényszerûen hamis az az állítás, hogy csak résztvevõ volt azon a rendezvényen, amin – mint az arról megjelent felvételeken is jól látszik – rendezõként szerepelt. Márpedig meg lehet nézni az említett kormányhatározatot, abban az áll (melléklet, II. / B. /2.), hogy lehet szervezni magán-rendezvényeket is, ellenben szó nincs arról, hogy azokat bármilyen hatóság bármiképp támogathatná. A hatóságok kötelessége saját megemlékezést szervezni (melléklet, II. / B. / 1.), s nyilván csak annak a költségeit kellett állják.
  • Mint már említettük fennebb, az önkormányzatok támogathatnak különféle rendezvényeket, ellenben csak úgy, ha a szervezõk azt kérik, s árszámítás alapján elõzetesen ki is fizetik. Amint a polgármester válaszából kiderül, a Calea Neamului úzvölgyi rendezvényein ez nem így történt. Az pedig egyrészt nem igaz, hogy azok a hangosítások nem kerültek semmibe (az eszközöket ki kellett vinni, áram kellett a mûködésükhöz, illetve személyzet a mûködtetésükhöz), másrészt pedig a törvény világosan fogalmaz: egy ilyen szolgáltatást csak fizetség ellenében van joga a polgármesternek biztosítani.

Következésképpen a polgármester hivatali visszaélést követett el, amikor másképp járt el, s az önkormányzat javait ingyen egy egyesület rendelkezésére bocsátotta. Arról nem beszélve, hogy azokon a rendezvényeken maga is részt vett, szerepelt, saját népszerûségét is növelte általuk, tehát lényegében õ maga is használta azon eszközöket a saját magán-céljaira. Jó kérdés, hogy mit szól ehhez a számvevõszék vagy az ügyészség?
Megeshet, hogy kikérjük a véleményüket.

Kategória: Tájékoztatás | Hozzászólás most!