Felemás eredmény

Tegnap ítéletet hirdettek a marosvásárhelyi Táblabíróságon abban a peremben, ami két és fél éve zajlik, s amiben azt kértem, hogy állapítsák meg, hogy a megye három vezetõje (az alperesek, lásd lennebb) diszkrimináltak, amikor nem iktatták a törvényesen benyújtott vagyonbevallásomat, illetve hogy kötelezzék õket, hogy iktassák azt. Ez már a negyedik testület volt aminek az asztalára került a kérés, s minekutána eddig kettõ elutasította, egy pedig úgy határozott hogy nem illetékes, most ez a felemás ítélet született:

felemas-itelet

Vagyis a bírói tanács úgy döntött, hogy megsemmisíti a csíkszeredai ítélet lényegi részeit (miszerint nem diszkrimináltak, nem kötelesek a bevallásomat iktatni és nem kötelesek az ítéletet a sajtóban megjelentetni), s visszaküldi az egészet újratárgyalásra a Hargita megyei törvényszékre.
Egyik szemem sír, a másik meg töprengve néz, ugyanis egyrészt a helyzet annyira nyilvánvaló, hogy a kérést nem két hét halasztás után, hanem azonnal jóvá kellett volna hagyni, másrészt pedig nehéz eldönteni, hogy a bírák igazat adnának nekem (de perrendtartási okokból ezt nem tehették, s ezért küldték vissza azt újratárgyalásra Csíkszeredába), vagy pedig az egész célja az idõhúzás (s azért küldik vissza).
Talán az indoklástól majd okosabb leszek, kíváncsian várom tehát.

Kategória: igazságszolgáltatás Romániában, Megyei ügyek | Hozzászólás most!

Futószalagon

Ma nagy megtiszteltetésben volt részem, beléphettem a Nép Házába, s nem is akárhova, hanem egyenesen az alkotmánybíróság cifra termeibe.

alkotmanybirosag

Hát mit mondjak, tanulságos volt. Szikár számokban elbeszélve 33 ügy volt napirenden, ezek jelentõs részében a felek nem voltak jelen, négynek – köztük az enyémnek – a tárgyalása tartott valamivel többet, kettõ kicsivel több mint 5 percet, egy tíz és a negyedik meg 15 percet. Az ülés 9,05-kor kezdõdött, s 10,30-kor a taláros bírák már ki is vonultak a terembõl. Nem nehéz kiszámolni, hogy a maradék 29 ügyre átlag kevesebb mint két perc jutott. A recept pedig ennyi: egy bíró ismerteti a per tárgyát és a feleket, megállapítja hogy ezek ugyan meg voltak idézve de hiányoznak, az ügyészség képviselõje pár mondatban kifejti, hogy a kereset elutasítását javasolja, az elnök pedig bejelenti, hogy még ma ítéletet fognak hirdetni. S megint elölrõl. Hogy a háttérben kik milyen szakmai munkát végeznek azt nem tudni, de az tény, hogy a végsõ döntést a kilenc alkotmánybíró hozza meg, ahhoz pedig meg kell ismerkedjenek az ügyek részleteivel, mérlegelniük majd szavazniuk kell. Hogy ezt meg lehet-e tenni érdemben, alaposan, 33 ügyben röpke 4-4,5 óra alatt, nos ez felvet némi kétségeket az emberben.
S hogy mondjak valamit az érettségi ügyében az oktatási törvény két cikkelyének az alkotmányosságát vitató keresetemrõl is, a bírák meghallgatták a mondanivalómat (amit a biztonság kedvéért már jó idõben részletesebben kifejtve írásban is elküldtem), majd következett az ügyész, aki igen szûkszavúan annyit mondott, hogy a kereset elutasítását javasolja, mert az egyenjogúság nem jelent egyformaságot (egalitatea nu înseamnã uniformitate – ez egy igen magvas megállapítás, dodonai bölcsesség, amibõl pont az nem derül ki, hogy miért gondolja azt, hogy nem diszkrimináció, ha egyik tanuló 6, a másik 8 vizsgát kell letegyen azért, hogy megkapja ugyanazt az érettségi diplomát). Még azt is hozzátette, hogy oktatási kérdésekben be kell tartani az oktatási törvényt, ami nyilvánvaló, épp csak nem értem miért mondta, azt ugyanis nem merem feltétezni, hogy azt akarta ezzel mondani, hogy a jelenleg érvényes eljárás azért nem alkotmányellenes, mert ezt írja elõ a törvény.
Az eredmény pedig gondolom nem lep meg senkit, egyhangú döntéssel elutasították a keresetemet. Azazhogy meg kell valljam hogy engem egy dolog azért meglepett, ráadásul kellemetlenül: az, hogy a döntés egyhangú volt, egyik bírónak sem volt más a véleménye. Hogy miért mondom ezt, az gondolom sejthetõ.
Ez után következhet a tulajdonképpeni per tárgyalása a Legfelsõ Ítélõ és Semmítõszéken, majd – borítékolható – Strasbourgban, az emberjogi bíróságon.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

A tanügyminisztérium perverz felvetése

Holnap fogja tárgyalni az Alkotmánybíróság az oktatási törvénynek a különféle vizsgákra vonatkozó elõírásainak alkotmányosságát kifogásoló keresetemet (értsd: alkotmányos-e az, hogy a magyar tanulók mindig több tantárgyból kell vizsgázzanak mint a románok). Az ügyben érintett tanügyminisztérium is elküldte a bíróságnak a maga álláspontját, ezt:
Ministerul Educatiei – Pdv
A hosszú lére eresztett szöveg igazán érdekes része az utolsó két oldalon van, ebbõl most az ötödik oldal alján kezdõdõ felvetésre szeretném felhívni a figyelmet. Ott ugyanis azt mondják, hogy a magyar gyermeknek is joga van román tannyelvû iskolába járni, s ez esetben az egyes ciklusok elvégzésekor nem kell anyanyelvbõl is vizsgát tegyen. Ez más szavakkal azt jelenti, hogy a magyar gyermeknek szuverén joga eldönteni azt, hogy melyik diszkriminációt választja: azt, hogy számára idegen nyelven végzi az iskolát, vagy azt, hogy több tantárgyból érettségizik. Mondhatni perverz embereket fizetnek a minisztériumban az adólejeinkbõl!

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

Ott kell lenni

Ez egyik kedvenc refrénje azoknak a hazai magyar politikusoknak, akik szemüket folyton Bukarestre szegezik. Ott kell lenni, mert csak akkor tudunk beleszólni, a pálya szélén hiába kiabálunk, s ha nem vagyunk ott (mármint a kormányban), akkor jaj nekünk, bármit megtehetnek velünk. Például idén márciusban (amikor megjelent a kormány honlapján az új közbiztonsági stratégia tervezete) ezt olvashattuk a Krónikában:
Márton Árpád úgy értékeli, rendszerint súlyosbodik a helyzet, ha az RMDSZ nincs kormányon, hogy ezeket megakadályozza. „Ez is cáfolja azt a koncepciót, hogy minél rosszabb, annál jobb, és nem kell kormányon lenni, mert úgyis minden megoldódik” – tette hozzá.
Aztán eltelt jó fél év, s megjelent a Hivatalos Közlönyben a stratégia végeges változat, amibõl – láss csodát – hiányzik az autonómia-törekvések kriminalizálása. Nyilván nem arról van szó, hogy a román politikai irányvonal radikálisan megváltozott annak hatására, hogy a hazai magyar politikai szervezetek egyhangúlag elítélték a tervezet vonatkozó részét, mindössze arról, hogy ha már így ráirányult a közfigyelem, akkor nem vállalták fel a dolgot, inkább kivették a végleges változatból. Egy dolog azonban biztos: ez idõ alatt az RMDSZ nem volt kormányon. Ezzel szemben igencsak kormányon volt akkor, amikor Románia beavatkozott az Európai Bizottság oldalán – tehát a FUEN ellen – a kisebbségi szervezet európai polgári kezdeményezése kapcsán indult perbe. Az eredmény pedig nem az lett, hogy az RMDSZ kormányon volt tehát megakadályozta, hanem az, hogy a párt elnöke lemondott a miniszterelnökségrõl.
Ezt a két esetet bátran idézze fel mindenki, akinek azt mondják, hogy fontos ott lenni, mert csak úgy lehet megakadályozni a különféle magyarellenes kormányzati visszaéléseket.

Kategória: Ez Románia, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!

Õfelsége a Román Nyelv

Több mint három éve zajló szappanoperám újabb folytatásához érkezett: kézhez kaptam a Feddhetetlenségi Ügynökség válasziratát abban a perben, amiben azt kértem a bíróságtól, hogy állapítsa meg hogy a Diszkriminációellenes Tanács vonatkozó határozata nem a törvény betartásával született, ezért semmisítse meg azt és tárgyalja újra érdemben az Ügynökségre vonatkozó kérésemet. Ennek tárgya pedig az, hogy az Ügynökség diszkriminált, amikor megkapta a vagyonnyilatkozatomat, s annak ellenére megbüntetett, ráadásul egy nem létezõ törvénycikkely alapján (ugyanis a vonatkozó törvényben olyan elõírás nincs, amire a büntetõ jegyzõkönyvben hivatkoznak). Íme a válaszirat:
ANI-valaszirat
Románul nem tudóktól eleve elnézést kérek, de az idõm nem engedi meg, hogy az egész szöveget lefordítsam, mindössze pár megjegyzést fûzök hozzá.
Az gondolom nem lep meg senkit, hogy a dokumentumban visszatérõ motívum az, hogy Romániában az állam hivatalos nyelve a román, tehát mindenkinek kötelessége azt használni. Ennek az állításnak az elsõ fele nyilván igaz, a második pedig nyilván nem, ez csak a bukaresti hivatalnokok fejében (de ott igen mélyen) gyökerezõ meggyõzõdés.
Az se újdonság (3. oldal alja, 4. teteje), hogy sajátosan értelmezik a 215-ös törvény 76. cikkelyét, illetve hogy annak (5) bekezdésére hivatkoznak (miszerint a hivatalos iratokat kötelezõ módon románul kell elkészíteni), s gond nélkül eltekintenek attól, hogy a vagyonnyilatkozatokra vonatkozó 176/2010-es törvény azt mondja, hogy ezek magán-okiratok.
A nyelvükre oly büszke s azt tûzzel-vassal védõ hivatalnokokról sokat elmond az, hogy miképpen értelmezik a negyedik oldal közepén idézett törvénycikkelyt, amelyik azt mondja, hogy: “Declaratiile de avere … se completeazã potrivit anexelor nr. 1 …” A lelkes jogász aláhúzza az anexelor nr. 1-et (ami a törvényben egy román nyelvû ûrlap), ellenben úgy tesz, mintha nem értené a potrivit szó jelentését (vagy lehet hogy nem is érti), ami azt jelenti, hogy annak megfelelõen, tehát hogy az abban rögzített adatokat kell tartalmazza a bevallás.
Ugyanannak az oldalnak az alján azt a teljesítményt is összehozzák a bukaresti jogászok, hogy a törvény elõtti egyenlõség alkotmányos elvét fejtetõre állítják, s azt a következtetést vonják le belõle, hogy aki mer élni az anyanyelve használatát biztosító törvényes jogával, az ezt az elvet sérti meg, másokat (mármint a románokat) diszkriminál.
Ez azonban még nem a csúcs, az 5 oldal második felében elõkerül az egységes és oszthatatlan nemzetállam, aminek az egységét és oszthatatlanságát veszélyeztettem amikor egy ûrlapot magyarul töltöttem ki. Ezek után ne lepõdjek meg azon, ha egyik nap nálam is megjelennek a símaszkos nindzsák, s mint az államra súlyos veszélyt jelentõt, bilincsbe vernek és fekete autójukon ismeretlen helyre szállítanak.
Aztán jön a hatodik oldal, két gyöngyszemmel (ezeket jelöltem is).
Az elsõ arról szól, hogy a törvényhozó minden tisztségviselõt vagyonnyilatkozat leadására kötelez, s ezt nyilvánvaló módon Román Nyelven kell megtenni. Mely nyelv természetesen egyedi, neve tulajdonnév, fel nem foghatom miképpen merik az iratban számtalan más helyen kis kezdõbetûkkel írni!
A másik ezzel szemben csupa kisbetûvel írt ungar-nyelvrõl szól, ami szent borzadályt vált ki az irat megfogalmazójából, aki szerint alattomos módon arra akarom kötelezni az Ügynökség összes inspektorát, hogy elsajátítsa ezt a lovak nyelvét, márpedig ez megengedhetetlen egy olyan nemzeti, szuverén, oszthatatlan jogállamban, mint Románia. Nyilván Mihaela Chiriac jogtanácsosnak nincs tudomása arról, hogy a foglalkozások hivatalos névjegyzékében létezik egy olyan is, hogy fordító.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

Az én szenátorom

Hargita megye északi részének szenátora a “forradalom” óta a politika magas régióiban lakozó, nagy tapasztalattal rendelkezõ, kiterjedt ismeretségi körrel bíró, az élet számtalan területén otthonosan mozgó Verestóy Attila. Számos magyar kollégájával ellentétben egy valóban komoly, megbízható ember, nem véletlenül lett nem csak tagja, de titkára is a két ház közös szakbizottságának, amelynek feladata a Román Hírszerzõ Szolgálat felügyelete.
Hogy ezt a munkát mennyire komolyan veszi, azt jól mutatja az is, hogy megválasztásától (2013 február 5) kezdve, idén június hetedikével bezárólag a bizottság minden egyes ülésén (szám szerint – még kimondani is sok – 328 darabon) részt vett. Ha esett az esõ, ha fújt a szél, ha fürdõt kellett avatni Parajdon, vagy egyéb fontos feladata volt idehaza, az soha nem akadályozta meg abban, hogy aznap Bukarestben is ott legyen a bizottság ülésén.
Ilyen körülmények között az csak természetes, hogy amikor azt tapasztaltam, hogy a bizottság nem viszonyul kellõ komolysággal a hozzá intézett petíciómhoz, akkor személyes levélben is megkerestem, eképpen:

Tisztelt uram!

A Román Hírszerzõ Szolgálat tevékenységét felügyelõ parlamenti bizottság titkáraként elvileg tudomása kell legyen a bizottsággal folytatott levelezésemrõl, ellenben élek a gyanúperrel, hogy ez mégsincs így.
A biztonság kedvéért elküldöm hát önnek csatolva a petíciómat, az arra kapott választ, illetve a viszontválaszomat. A kérésem pedig az, hogy kövesse figyelemmel, hogy az ügy kezelése során a bizottság tartsa be a vonatkozó törvényeket és szabályokat, ugyanis a válaszból arra következtetek, hogy erre alapból nem létezett semmiféle szándék.

Üdvözlettel,
Árus Zsolt

A levelet július hatodikán küldtem el, jó érzékkel, ugyanis – mint utólag megtudtam – aznap is, meg a rá következõ napon is ülésezett a szakbizottság, módja volt tehát azon melegében tájékozódni. Hogy ezt megtette-e azt nem tudom, de tény, hogy a következõ hetekben nem érkezett válasz a levelemre.
Gondolva arra, hogy valamely felelõtlen szenátusi irodista nem juttatta el hozzá azt, illetve meg arra is, hogy a nyári szünet jelentett akadályt (értsd: a bizottság munkatársai szabadságra mentek, s elvitték magukkal az iratszekrény kulcsát, így az amúgy egész nyáron dolgozó szenátor nem tudott hozzáférni a dokumentumokhoz), múlt hónap végén újraküldtem a fenti levelet, majd izgatottan vártam a választ. S várom még ma is. Az egyfajta evidencia ugyanis, hogy a parlamenti képviselõk odafigyelnek a választóikra, azokra, akiknek a parlamentbe jutásukat köszönhetik, s lehetõségeik szerint segítik azokat, ha ügyes-bajos dolgaikkal hozzájuk fordulnak. Ez néha még arra is kiterjed, hogy ismeretségi hálójukat, kapcsolataikat bevetve “elintéznek” ezt-azt, de jelen esetben mindössze arról van szó, hogy tájékoztatást kellene adjon arról, hogy mi történt egy olyan ülésen, amin õ jelen volt, s amin egy olyan személy petícióját vizsgálták ki, aki történetesen az õ választókerületében lakik.
Minden eshetõséggel számolva a 2012-es választásokkor az összes jelölt nevére tettem egy-egy pecsétet, hogy bármelyik nyer is, annak mondhassam el, hogy én rá szavaztam. Elnézve a szenátorom viszonyulását, igen valószínûnek tartom, hogy jövõben ez nem így lesz, rá nem fogok pecsételni. Pedig azt tudni lehet hogy ismét indulni fog, azt már rég bejelentette. Ilyen mentalitással azonban nem érdemel támogatást, megírni is azért írom meg ezt, hogy mások is gondolják meg jól, hogy szavaznak-e rá.

Kategória: Egy magyar nemzet van, Ez Románia, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!

Tempó

A szeptember kilencedikei ülésén a román kormány 25 határozat-tervezetet vitatott meg és fogadott el. Elvileg – eltekintve a ritka kivételektõl – egy jogszabály akkor lép érvénybe, amikor megjelenik a Hivatalos Közlönyben. A mai világban, amikor a nyomdászok nem kézzel rakosgatják egymás mellé az ólombetûket, egy szöveget kinyomtatni másodpercek kérdése, de még akkor sem telhet többe mint pár órába, ha netán a kormányülésen módosítják a tervezetet, ami feltételez némi adminisztratív munkát. Ilyen körülmények között minimum furcsa az, hogy 18 nappal ama kormányülés után még mindig van két olyan határozat, ami nem jelent meg a közlönyben. Ez minden, csak nem ördögi tempó.
S hogy miért követem ilyen nagy figyelemmel ezt a folyamatot? Mert ama hó eleji ülésen a kormány elfogadta azt a közbiztonsági stratégiát, aminek a tervezetét még tavasszal tették közzé, nem kis – és jogos – felháborodást váltva ki a székelyekbõl, nyilvános tiltakozás megfogalmazására késztetve a Székely Nemzeti Tanácsot. Jogos a kérdés, hogy vajon sikerült-e jobb belátásra téríteni a kormányt, vagy kitartanak az eredeti tervezet mellett, ami közbiztonsági kockázatnak nevezi az autonómia-küzdelmet.

Kategória: Államérdek, Autonómiák, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

S még egy

Múlt héten adtam egy példát arra, hogy a kormány miképpen tesz eleget a közérdekû információkra vonatkozó törvény elõírásainak, következzen most egy szemléletes példa a Legfelsõbb Ügyészségnél uralkodó állapotokra.
Amint már írtam róla, május végén panaszt tettem eme intézménynél holmi névtelen levelek ügyében, majd miután ugyanazon témában kaptam egy sejtelmes választ a Román Hírszerzõ Szolgálattól, július kilencedikén küldtem nekik egy kiegészítést, amiben tájékoztattam õket a fejleményekrõl. Aztán telt múlt az idõ, anélkül hogy hírt kaptam volna az ügyészségrõl, míg kerek négy hónappal a panasz postázása után levelet hozott a postás Bukarestbõl:

legfeso-ugyesseg-ertesito

Ennek keltezése szeptember 16. (ma 22. van, de messze van Bukarest, lássuk be), s arról tájékoztatnak benne, hogy a július 15-én kelt petíciómat továbbították a Kolozsvári Törvényszék mellett mûködõ Katonai Ügyészségre, mert az illetékes, s majd onnan fogok értesítést kapni a megoldás módjáról.
Elsõ dolog ami feltûnik: azt mondja a vonatkozó jogszabály, hogy ha valaki egy petíciót rossz helyre küld el, akkor a címzett köteles 5 napon belül továbbítani azt a megfelelõ helyre, ahol 30 napon belül kell a témát kivizsgálják és választ küldjenek a panaszosnak. Itt meg azt látjuk, hogy a derék fõügyész (a neve talány) arról tájékoztat 63 nap után, hogy õk továbbították azt, ami szerintük egy petíció.
Rögtön ez után azon kezdtem gondolkozni, hogy miféle petíciót intéztem én az ügyészséghez? Jó ideig hiába törtem a fejem, s az sem segített, hogy átnéztem az összes hivatalos levelet amit a második félévben írtam. Végül kizárásos alapon jutottam arra a konklúzióra, hogy amit petíciónak neveznek, az nem más, mint büntetõ panaszhoz júliusban elküldött kiegészítés.
Összegezve: a négy hónapja postázott panaszomra máig semmi választ nem kaptam, ezzel szemben érkezett egy értesítés a rá jó hat hétre elküldött kiegészítés kapcsán (amit az ügyészség petíciónak nevez), amibõl mindössze annyit tudok meg, hogy az ügyet – talán – a kolozsvári katonai ügyészség vizsgálja. Vajon még meddig?

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

Errõl beszélek

Két nap telt el azóta, hogy a hazai intézmények mûködésérõl írtam itt, s máris tudok szolgálni egy szemléletes példával.
Történt ugyanis, hogy a kormány honlapján megjelent egy közlemény, amiben arról tájékoztatták az érdeklõdõket, hogy milyen témák szerepelnek a szeptember kilencedikei kormányülés napirendjén. S mivel ezek között szerepelt a közbiztonsági stratégia elfogadása is (aminek a tervezete ellen joggal fogalmazódtak meg kritikák), keresztül-kasul bogarásztam a honlapjukat, keresgéltem az elfogadott stratégiát. Egy idõ után aztán feladtam, s írtam nekik egy levelet, amiben megkérdeztem, hogy végül elfogadták-e a stratégiát, s ha igen, akkor hol lehet megtalálni az elfogadott változatot.
Pár nap múlva válasz is érkezett, amiben tájékoztattak arról, hogy egy határozattal (a számát nem tartották fontosnak közölni) elfogadták, s megtekinthetõ itt.
Nézem, s hát látom, hogy a megadott helyen a tavasszal közzétett tervezet szerepel. Ez még nem volna a világvége, hisz lehet hogy változtatás nélkül fogadták el, de az ember elvárná, hogy ha ez is a helyzet, a dokumentum kerüljön át a tervezetek közül az elfogadott stratégiák közé, mert van ezeknek külön menüpontja. De biztos ami biztos alapon visszakérdeztem, hogy ezek szerint változtatás nélkül fogadták el? S ha már írtam, még két kérést is megfogalmaztam: adják meg a határozat számát, amivel ezt a stratégiát elfogadták, illetve annak a kormányhatározatnak a számát, amivel a kormány honlapján található kisebbségi stratégiát annak idején elfogadták. Erre a levélre érkezett a következõ válasz:
kormany-valasz-szept-17
Ebben arról tájékoztatnak, hogy a memóriumomat átküldték a Hivatalos Közlönynek, illetve az Interetnikai Kapcsolatok Osztályának, hogy azok hozzák meg a szükséges intézkedéseket. A megkeresett hivatalok a törvényes határidõn belül tájékoztatni fognak a meghozott határozatokról.
Tehát: megkérdeztem a kormánytól azt, hogy az ülésükön változtattak-e egy megszavazásra elõterjesztett dokumentumon, illetve megkérdeztem két kormányhatározat számát. Ki más tudna ezekre a kérdésekre válaszolni, mint maga a kormány, aminek a tevékenységére vonatkoznak a kérdések. Erre onnan továbbküldik a kormány egyik hivatalához (amiben még pislákol valami ráció, mert három kérdésbõl egyiknek köze van ama hivatal tevékenységéhez), illetve – s itt már megáll az ész – a Hivatalos Közlönyhöz. Erõsen kíváncsi vagyok, hogy a három kérdés közül melyikre fog választ adni eme intézmény, de nem lepõdnék meg ha a válaszuk annyi lenne, hogy nem illetékesek és nem tudnak egyikre sem választ adni.
S ezt a munkát emberek végzik, akik havonta fizetést kapnak a mi adóinkból, a munkaidejükben pedig azzal vannak elfoglalva, hogy az állampolgárokat szívatják.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Mindennapjaink a 21. században, Politika | Hozzászólás most!

Védve vagyunk!

A nép ügyvédje az a közméltóság, aki arra hivatott, hogy a védtelen állampolgárt megóvja a hivatalok packázásaitól. Egy olyan országban mint Románia, a szerepe igen fontos, azt talán nem kell hosszan magyarázzam, hogy miért.
No de azon túlmenõen van még egy fontos szerepe: valahányszor az alkotmánybíróság egy alkotmányossági kifogást tárgyal, kötelezõ módon ki kell kérje a nép ügyvédjének a véleményét is. Ez történt most is, amikor az érettségi kapcsán indított peremben felvetettem, hogy alkotmányellenesek az oktatási törvény azon elõírásai, amelyek a magyar tanulók számára plusz vizsgákat írnak elõ. A nép ügyvédje pedig véleményt mondott, sõt írt, itt van:
a-nep-ugyvedje-az-alkotmanyossagrol
S minõ meglepetés, a véleménye egyezik az ügyben eddig megnyilvánult összes állami intézmény véleményéve: szó nincs diszkriminációról, a magyar gyermek érettségije az egészen más dolog mint a román gyermeké, a kettõt még bár összehasonlítani sem lehet, tehát értelmetlenség arról beszélni, hogy a plusz két vizsga diszkrimináció lenne. Még bár az indoklása sem újdonság, azt ismételi meg ami a minisztérium álláspontja volt: a magyar gyermeknek joga van anyanyelvén tanulni elemiben, általános iskolában és gimnáziumban, a törvény elõírásainak megfelelõen. Azt meg esetében is hiába feszegetnénk, hogy ennek mi köze az érettségi vizsgák számához, hacsak azt nem akarja sugallni, hogy az oktatási törvényt emberfeletti erõk alkották, azokon halandó változtatni nem tud.
Ami azonban ebben a dokumentumban döbbenetes, az a második oldalon található eme kijelentés: A 2014 november 24-én kelt 3192-es számú ítéletében a Bukaresti Táblabíróság azt a véleményét fejezte ki, hogy az alkotmányossági kifogás megalapozatlan. Victor Ciorbea jogász ember, évek óta tölti be a mostani tisztségét is. Márpedig egy jogásznak tudnia kell, hogy egyedül az Alkotmánybíróság illetékes eldönteni, hogy egy törvényes elõírás alkotmányos-e. Véleménye lehet másnak is, de az nem oszt és nem szoroz, tehát arra hivatkozni, hogy a bírónak mi volt a véleménye, az egyáltalán nem releváns. Arról nem is beszélve, hogy a bíró dolga nem az, hogy véleményezze egy törvénycikkely alkotmányosságát, hanem az, hogy a törvényeket alkalmazza. De ez már azt a bírót minõsíti, aki valóban leírta az ítéletben, hogy véleménye szerint az általam kritizált törvénycikkelyek alkotmányosak.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Mindennapjaink a 21. században, Politika | Hozzászólás most!

Egykutya

Az elmúlt hónapokban számos esetben írtam a különféle romániai intézmények kapcsán szerzett tapasztalataimról. Aki a részletekre kíváncsi, lapozzon bátran visszafele a bejegyzésekben, s talál bõven. Az õsz az összegzés, a mérlegvonás ideje, ezért most röviden én is ezt teszem.
Az elsõ megjegyzésre érdemes dolog az, hogy a román hatóságok következetesek. Ugyanakkor távolról sem igaz rájuk az, hogy nyáron megáll az élet, dolgoznak akkor is. Pont úgy, mint az év többi részében. Csapnivalóan. Levelekre késõn, vagy egyáltalán nem válaszolnak, s amikor válaszra méltatják az állampolgárt, akkor abban semmi köszönet nincs. A vonatkozó jogszabály azt írja, hogy ha a polgár petícióval fordul egy hivatalhoz, akkor az köteles a petíciót alaposan kivizsgálni, ha szükséges akkor megtenni a megfelelõ intézkedéseket, majd minderrõl tájékoztatni az illetõ állampolgárt. Erre kerek 30 napja van minden hivatalnak, s annak vezetõje személyesen felel azért, hogy mindez így történjen. Sajnálattal állapítom meg, hogy az utóbbi jó fél évben számos petíciót fogalmaztam meg, de egy (egyetlen egy!) esetrõl sem tudok beszámolni, amiben a szabályt maradéktalanul betartották volna. Legyen szó prefektustól kezdve fõügyészen át államelnökig, az összes, kivétel nélkül mindegyik semmibe veszi a törvény. S nem véletlenül adtam pont ezeket a példákat, mert csupa olyan személyrõl beszélek, akik a törvények betartatásáért, a jogállam védelméért felelõsek. S akkor tegyük még hozzájuk a Diszkriminációellenes Országos Tanácsot, törvényszékek meg táblabíróságok bíráit, s nem utolsósorban a bírók és ügyészek tevékenységét ellenõrizni hivatott Jogügyi Felügyeletet. Kéz-kezet mos alapon az egyik áthágja a törvényt, a másik pedig menteget és takargat. Persze nem állítom, hogy ez minden esetben így van, de arra utaló jelek ellenben vannak, hogy ha az állampolgár netán magyar, a téma pedig a kisebbségi jogok tiszteletben tartása, akkor igen. Akkor nagyon igen! Olyannyira, hogy van bíró aki leírja, hogy a maximális büntetés kiszabása teljes mértékben indokolt, összhangban van a cselekedet súlyával és társadalmi veszélyével, ha a megbüntetett személy olyat merészel tenni, hogy nem románul, hanem anyanyelvén nyújtja be a vagyonnyilatkozatát. Fõleg hogy bár utólag sem bánja meg a bûnét, hanem bírósághoz merészel fordulni s a büntetés eltörlését kéri. Nyilvánvaló, hogy ez a bíró õszintén sajnálja, hogy a maximális büntetés csak 2000 lej és nem kerékbetörés.
Mindennek az eredménye az, hogy a nyár folyamán szám szerint 5 újabb pert kellett indítsak a Diszkriminációellenes Országos Tanács, a Korrupcióellenes Ügyészség fõügyésze, A Román Hírszerzõ Szolgálat és a Jogügyi Felügyelet ellen, azért, mert a nyilvánvaló diszkriminációt illetve jogsértést nem állapították meg, illetve mert világosan megfogalmazott kérdésekre és kérésekre mellébeszélés volt a válaszuk.
Ha valaki azt kérdezi, hogy miért folytatom ezeket a szélmalomharcokat, akkor a válaszom továbbra is az, hogy téved, aki szélmalomharcnak gondolja. Az ugyan egyre nyilvánvalóbb, hogy hazai hatóságok elõtt ilyen ügyekben nyerni nem lehet, de vegyük észre, hogy ez egy igen fontos információ! Románia számos vállalást tett nemzetközi szervezetek felé, s az Európai Uniónak ugyan évek óta tagja, de az igazságügyi rendszer máig megfigyelés alatt áll, évente készítenek arról jelentést. Fontos tehát minél több konkrét adattal bizonyítani, hogy az igazságszolgáltatás mûködése távol áll nem a tökéletestõl, de az elfogadhatótól is. Vagy fordítsuk meg, mert az sokkal jobban hangzik: Érdemes dolgozni azon, hogy a román hatóságok elõbb-utóbb lássák be, hogy ha fel akarnak kelni az EU szégyenpadjáról, akkor kénytelenek véget vetni a magyarok diszkriminálásának. Hogy ez mikor lesz, az nagy mértékben függ attól, hogy hányan és mekkora erõbedobással dolgozunk ezen. A hamarosan induló jogsegélyszolgálatnak ebben komoly szerepe lesz, reményeim szerint.
S hogy idõközben se maradjunk sikerélmény nélkül, arról az Emberi Jogok Európai Bírósága gondoskodhat, ahol ha lassan is, de jellemzõ módon tisztességes ítéletek születnek. Ilyen téren arról tudok beszámolni, hogy a nyár folyamán befogadták a második keresetemet is, tehát elõbb-utóbb eldõl az, hogy jogszerûen jártak-e el a megyei törvényszéken, amikor elutasították a keresetem letárgyalását csak azért, mert ahhoz két magyar nyelvû levelet csatoltam bizonyítékként.

Kategória: Ez Románia, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

A stratégiától a valóságig

Románia kormányának 2013 óta létezik kisebbségi stratégiája, egy nem túl hosszú dokumentum, amiben a szokásos dagályosan megfogalmazott elveken túl fel vannak sorolva konkrét tennivalók és vállalások is. Érdemes ezek közül egyet-kettõt megvizsgálni.

• Crearea cadrului legal privind utilizarea limbii materne în structurile deconcentrate ale statului. (Az anyanyelvhasználatnak az állami intézmények területi kirendeltségeiben való használatára vonatkozó törvényi keret megteremtése.)
• Se vor lua masuri guvernamentale, inclusiv acte normative pentru punerea în aplicare a prevederilor legii privind ratificarea Cartei Europene a limbilor regionale sau minoritare. (A kormány intézkedni fog – jogszabályok kidolgozása évén is – azért, hogy a gyakorlatba ültessék a Helyi vagy Regionális Nyelvek Európai Chartájának ratifikálására vonatkozó törvényt.)

Azóta hét törvény született, amelyek szövegében egyáltalán elõfordul a kisebbség szó. Két darab választási törvény (helyi és parlamenti választások), illetve a párttörvényt módosító 114/2015-ös törvény, mindháromban politikai pártokról és nemzeti kisebbségek szervezeteirõl van szó, ennyiben szólnak a kisebbségekrõl. Nézzük a maradék négyet:

– 65/2015-ös törvény
Ennek révén odébb toltak egy határidõt a kommunizmus idején elkobzott javak visszaszolgáltatásáról szóló korábbi törvényben. Kisebbségi vonatkozása az, hogy a törvény kedvezményezettjei között kisebbségi szervezetek is szerepelnek, gyakorlati következménye az, hogy a kárpótlást továbbra is halasztja. Komoly segítség, az érintettek köszönik szépen.

– 102/2015-ös törvény a nemzeti viselet napjáról.
Hat cikkely. Az elsõ rögzíti, hogy május második vasárnapja ez a nap, a további öt pedig törvényekben szokatlan módon arról szól, hogy ezen a napon kik mit tehetnek. Az önkormányzatok és azok intézményei anyagilag támogathatják az olyan rendezvényeket, amelyeket ezen a napon a népviseletek népszerûsítésére szerveznek, egyesületek és alapítványok is részt vehetnek ezen rendezvények szervezésében, a rádió- meg tévétársaságok pedig a témához illõ mûsorokat sugározhatnak. Az ember áll és gondolkozik: vajon ha ezeket nem foglalják törvénybe, akkor mindezek a tevékenységek tilosak, netán büntethetõek lennének? Vajon minden ilyen rendezvény le kell bonyolítani ezen a napon, mert az év másik 364 napján azok már tilosak? Vagy milyen megfontolásból foglalták törvénybe ezeket a dolgokat, amikor definíció szerint a törvények szabályokat rögzítenek, arról szólnak, hogy mit hogyan kell tenni, s minden más esetben szem elõtt tartandó az az elv, hogy meg szabad tenni bármit, amit a törvény nem tilt.
De hadd ne legyen igazságtalan, a negyedik cikkelynek van egy bekezdése, ami feladatot fogalmaz meg, éspedig azt, hogy a IV-XII osztályok tanrendjébe be kell illeszteni májusban két órát, amit az adott zóna, illetve az országban élõ nemzeti kisebbségek népviselete megismertetésének kell szentelni. Ismerve a hazai valóságot, könnyen elképzelhetõ, hogy ennek a gyakorlatba ültetése nem lesz prioritás a tanügy-minisztérium számára.

– 113/2015-ös törvény a pártok finanszírozásáról
Tekintve hogy választásokon a kisebbségi szervezetek is indulhatnak, a törvényben 22 esetben fordul elõ a politikai pártok és kisebbségi szervezetek szókapcsolat. Ezek közül egyet érdemes kiemelni:
Art. 31. – Eficienta si oportunitatea cheltuielilor partidelor politice, aliantelor politice si ale organizatiilor cetãtenilor apartinând minoritãtilor nationale se hotãrãsc de cãtre organele de conducere ale acestora, potrivit statutului lor.”
(31 cikk – A politikai pártok, politikai szövetségek és kisebbségi szervezetek költségeinek a hatékonysága és opportunitása ügyében ezek vezetõ szervei illetékesek dönteni, alapszabályuknak megfelelõen.)
Biztos vannak akik emlékeznek arra, hogy néha felmerül a hazai közbeszédben az a kérdés, hogy miképpen költi el az RMDSZ azt a nem kevés pénzt, amit az állami költségvetésbõl kap. Erre a szabvány válasz eddig is az volt, hogy errõl a párt vezetése dönt, saját belátása szerint. No erre most már törvény is van, hogy legyen világos minden okvetlenkedõnek, hogy ahhoz neki semmi köze, az a pártvezetõk dolga. (Az már egészen más kérdés, hogy az RMDSZ statútumában erre vonatkozóan semmilyen elõírás nem szerepel, tehát szigorúan értelmezve ezt a törvénycikket az RMDSZ-nek nem lenne szabad egyáltalán elköltenie az államtól kapott pénzt, mert bármiképp költi ez, az nincs összhangban a szabályzatban leírttal.)

– 141/2015-ös törvény a helyi és megyei zászlókról.
Errõl már sokszor és sokat írtam, ezért itt most csak annyit jegyzek meg, hogy ha városom zászlajára fel akarnánk írni annak a nevét magyarul is, akkor azt eképpen kellene megtenni:
Gyergyószentmiklós, judetul Harghita, România.
Ez maga a román modell, egy igazán kisebbségbarát szabályozás.

Összegzésképpen elmondható tehát, hogy valószínûleg egy hosszú távú stratégiával van dolgunk, mert az elsõ két évben még csak ott tart a kormány, hogy lendületet vesz, ami – minden sportoló tudja – abból áll, hogy kell tenni hátrafele bár egy-két lépést.
Azt azért hadd tegyem még hozzá, hogy komoly gondolkodásbeli hiányosságra utal az, amikor valaki azt veszi tervbe, hogy egy érvényes törvény gyakorlatba ültetése érdekében törvényeket fog majd kidolgozni. Ugyanis a nyelvi charta világosan elõírja, hogy a kisebbségek lakta területen minden egyes hivatalban kötelezõ biztosítani az anyanyelvû ügyintézést. Nincs hát szükség újabb törvényekre, épp csak be kell tartani a most évényeseket.

Egy máik konkrét vállalása a kormánynak ez:
• Guvernul va sprijini în continuare adoptarea proiectului de lege privind statutul minoritatilor nationale din România. (A kormány továbbra is támogatni fogja a romániai kisebbségek jogállására vonatkozó törvény elfogadását.)
Ha valaki nem tudná arról a törvénytervezetrõl van szó, amit az RMDSZ készített, de valóban a kormány nyújtott be a parlamentbe több mint tíz évvel ezelõtt, s amin bizonyára olyan vastag már a porréteg, hogy képtelenség kisilabizálni a címét. Ennek tudatában nyilvánvalóvá válik bárki számára, hogy mekkora volt a kormány támogatása, illetve hogy mit is jelent, mit eredményezhet a további támogatás. Egyetlen szerencse az, hogy a romániai magyarság szempontjából az a legjobb, ha a törvény örökre ott marad a parlament valamelyik fiókjában.

Végezetül álljon még itt egy olyan vállalás, ami harsány kacajra fakadhatna, hogyha a téma nem volna véresen komoly:
• Aplicarea legii educatiei privind învatamântul în limbile minoritatilor nationale. (Az oktatási törvénynek a kisebbségi oktatásra vonatkozó elõírásainak az alkalmazása.)
Elvi szinten mondom, hogy rég rossz az, ha egy kormány stratégiában rögzíti azt, hogy szándékában áll egy törvényt alkalmazni. Hisz akkor ennek a vállalásnak a mintájára fel kellett volna sorolnia még számos jogszabályt, kezdve az alkotmánnyal. Más szemszögbõl nézve ez a vállalás annak nyílt beismerése, hogy ezen a téren gondok vannak jó két és fél évvel az oktatási törvény elfogadása után is. Joggal tehetõ fel ugyanakkor a kérdés, hogy ugyan mi tud megakadályozni egy kormányt abban, hogy egy törvényt alkalmazzon? Miféle természetfeletti erõ tartja gúzsba kötve? Netán román sovinizmus, avagy román nacionalizmus a neve ennek az erõnek? Egy biztos: számos helyen (a legkirívóbb a mindenki által ismert marosvásáhelyi orvosi egyetem), az illetékesek fittyet hánynak a törvényre, a kormány pedig még bár annak a látszatát sem kelti, hogy komolyan gondolja a fenti vállalást. A törvénysértõ intézményvezetõkkel teljes összhangban (avagy cinkosan összejátszva) tûri, hogy lábbal tiporják a törvény kisebbségi oktatásra vonatkozó elõírásait. Ugyanis ez a hagyományos román modell.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

Töröm a fejem

Romániához hasonlóan Franciaország is a közigazgatás átszervezését tervezi. Egyáltalán nem meglepõ módon úgy, hogy az kiverte a biztosítékot az elzásziaknál és a bretonoknál. Így történt meg az, hogy a székelyföldi önkormányzatok mellett elzászi és breton polgárok és egyesületek panasszal fordultak az Európa Tanács Helyi és Regionális Önkormányzatok Kongresszusához. A sors pedig úgy hozta, hogy a két ügy közvetlen egymás után szerepelt a Kongresszus monitoring bizottsága február hatodikai ülésének a napirendjén, további négy hasonló témával együtt.
Az ülés elõzményeihez tartozik például ez.
Az utolsó mondatot pedig a lehetõ legkomolyabban kell venni, nem keveset dolgoztunk azon, hogy február hatodikán komoly elõrelépés történhessen Székelyföld ügyében. (Hogy csak egy dolgot említsek meg itt, még tavaly nyáron kiderítettük, hogy Románia nem töltötte be a bizottságban neki járó helyeket, ezt jeleztük Antal Árpádnak, illetve arról is tájékoztattuk, hogy miképpen tud a bizottság tagjává válni. Azt gondolom nem kell hosszan ecsetelni, hogy mi a jelentõsége annak, ha a bizottságban van egy székelyföldi tag is.)
Aztán eljött a nagy nap, amikor a bizottság szûkszavú jegyzõkönyve szerint ezek történtek:
Románia esetében a bizottság úgy döntött, hogy Antal Árpád András, Sepsiszentgyörgy polgármestere hiányzása miatt a panaszok megtárgyalását elhalasztja.
Franciaország esetében meghallgatták az elzászi és breton régióból származó polgárok és egyesületek panaszát, majd úgy döntöttek, hogy az esedékes monitorizáló látogatást elõrehozzák 2015 elsõ felére.

Mit mondjak? Nem erre vártunk, nem erre vágytunk. S kérdések egész sora merül fel. Például a képviselet kapcsán. A halasztásról beszámol a Krónika, s megszólaltatja Kelemen Hunort is aki elmondja, hogy “a bizottságnak nincsen erdélyi magyar tagja, ezért õ maga írt levelet valamennyi bizottsági tagnak, hogy ismertesse az RMDSZ álláspontját.” No de miért nincs a bizottságnak erdélyi magyar tagja? Netán volt jelentkezõ, de a gonosz románok nem engedték meg? Vagy pedig unszolásunk ellenére sem volt jelentkezõ? Egy biztos: bárki ellenõrizheti, hogy a bizottságnak azóta sincs erdélyi magyar tagja, pedig a három póttagi hely máig betöltetlen. Több mint egy év telt el, s mint a Kelemen-nyilatkozatból is kitûnik, tudatában vannak annak, hogy ez hátrányt jelenthet.
Aztán ott a halasztás oka: Antal Árpád hiányzása. Megtörténhet az, hogy nem hívták meg, majd csodálkoztak hogy nem volt ott? Avagy Antal Árpád kapott meghívót és nem ment el? Egy biztos: tudni tudott arról, hogy mikor és hol lesz az ülés. S azt se feledjük, hogy 2014 júliusában volt két polgármester, akiket nem hívtak, de azért elmentek Kisinyovba, mert fontosnak tartották azt, hogy eleget tegyenek a településük képviselõtestülete határozatának, amiben az áll, hogy megbízzák a polgármestert, hogy képviselje a határozattal elfogadott petíciót a címzettek (köztük az Európa Tanács) elõtt. Ez a kitétel pedig szerepel a sepsiszentgyörgyi képviselõtestület által elfogadott 237/2014-es határozatban is.
Az ember elgondolkozik azon is, hogy miket lehetett volna megtenni a siker érdekében? Mint említettem, hat ilyen témát tárgyalt februárban a bizottság. Magától adódik a gondolat, hogy meg lehet keresni a másik öt beadvány szerzõit és elõzetesen konzultálni velük. Tippeket, érveket, dokumentumokat cserélni és egyeztetni. Nem akarom azt mondani, hogy ez egyszerû feladat, de egy olyan politikai szervezet számára, amelyik komoly apparátussal, kapcsolatrendszerrel és erõforrásokkal rendelkezik, lehetetlennek sem nevezhetõ. Arról nem beszélve, hogy az eredmények ismeretében jó befektetés lett volna egy ilyen, hisz lám a bretonok és elzásziak sikert értek el. Történtek erre kísérletek? Ha igen, volt azoknak valami eredménye? Kérdések, kérdések…
A bizottság következõ ülése március 24-én volt. Ezt már lázas készülõdés elõzte meg Székelyföldön, illetve népes küldöttség utazott ki Strasbourgba. Ott volt a Magyar Polgári Párt elnöke és több polgármestere, az RMDSZ részérõl pedig Kovászna megye elnöke, Sepsiszentgyörgy polgármestere, valamint egy megyei képviselõ, aki tagja a Kongresszusnak. Mondom lázas készülõdés, mert a sajtóból ez jött le, de utólag a kisördög azt is megkérdezi, hogy valóban? Teszem azt tudtak a Strasbourgba utazók a februári történésekrõl? S ha igen, megkeresték a breton meg elzászi panasztevõket, hogy elkérjék tõlük a siker receptjét? De ne is menjünk olyan messze, van kérdés itthoni viszonylatban is, ezek közül a legfontosabb az, hogy a két háromszéki vezetõ mit tett azért, hogy a két ülés közötti bõ másfél hónapban lényegesen szaporodjanak az elfogadott határozatok? A választ ezekre a kérdésekre ismét nem tudom, de az tény, hogy a mai nappal bezárólag Kovászna megyében csak az önkormányzatok harmada hozta meg a határozatot, szám szerint még 25 helyen nem fogadták el azt. Illetve még tudom azt is, hogy nem kell Franciaországig szaladni, a monitoring bizottságnak van magyarországi tagja is, akitõl el lehet kérni a francia beadványt, okulás végett.
A márciusi ülésrõl kifejezetten bõven beszámolt a sajtó, mert a küldöttséggel egy újságíró is elutazott. Az ember joggal gondolhatta tehát, hogy minden fontosat megtudott az ott történtekrõl, ha elolvasta például ezeket az írásokat:
Krónika
Krónika
Háromszék
Persze lassan fél évvel az esemény után megfogalmazódik benne néhány kérdés, pl. ezek:
Mire alapozzák a nyilatkozók, hogy 2016-ban egy éven keresztül monitorizálni fogja Romániát az Európa Tanács, illetve hogy amikor azt mondják hogy ET, akkor pontosan mire gondolnak (mert az egy igen összetett intézményrendszer)?
De az is kérdés, hogy miképpen áll a kemény munka, hogy haladnak a tervezett Fehér Könyv elõkészítésével?
Az is jó kérdés, hogy miképpen történhetett meg az, hogy az RMDSZ egyik tisztségviselõje a bizottsági ülés után fogalmazza meg azt, hogy a magyar küldöttségnek is jobban elõ kell készíteni a lobbit? Ezt tényleg nem tudták korábban? Vajon az se tûnt fel nekik, hogy a román küldöttség vezetõje tavaly júliusban még csak egyszerû tagja volt a bizottságnak, mostanra azonban alelnöke lett? Vagy netán ezt is most hallják tõlem? Hisz az köztudott, hogy Románia ilyen téren igen erõs, ha tehát fel akarjuk venni vele a versenyt, akkor igyekezni kell. Persze az is lehetséges, hogy egyszerûen csak tisztújítás volt a bizottságban, Ludmilla asszony jelentkezett, s elnyerte a tagok bizalmát. De tényleg errõl van szó? Nem kapott semmi segítséget a román diplomáciától? S hogy a magunk juhaival foglalkozzunk: nem lenne fontos mind Magyarország, mind a határon túli magyarok szempontjából az, hogy legyenek magyarok az ET különbözõ testületeinek a vezetõségében? Vagy ez evidencia, épp csak minden igyekezet ellenére nem sikerül ilyen téren eredményeket elérni?
Egy valamirõl azt gondolhattuk hogy nem kérdés, mert a nyilatkozó politikusok egybehangzóan állították. Ez pedig az, hogy a bizottság a témát kényes ügynek nevezte és visszautalta a Kongresszus vezetõ testületének a hatáskörébe. Mára már azt is lehet tudni, hogy ez nem biztos hogy igaz. A márciusi ülés jegyzõkönyvében ugyanis ez áll:
A romániai helyzet: Meghallgatták Klárik Attilát a romániai magyar kisebbség helyzetérõl, illetve Ludmilla Sfârloaga-t. Arra a következtetésre jutottak, hogy ez egy belügy, amit a romániai magyarok a hatóságokkal fennálló párbeszéd keretében kell megoldjanak, s aminek nincs közvetlen kapcsolata a Hely Autonómia Európai Chartájával.
Mindössze két mondat, de kérdések sorát vetik fel:
Klárik Attila tényleg a Románia magyarok helyzetérõl beszélt, s nem az önkormányzati határozatokról? Ha igen, akkor miért tette ezt? Ha nem, akkor hogy kerül ez a jegyzõkönyvbe? Van ebben bármi szerepe a bizottság alelnökének? (Más szavakkal: netán a jegyzõkönyv arról szól, amit bele akartak írni, s nem arról, ami az ülésen történt?) Milyen minõségben szólalt fel Ludmilla asszony: mint önkormányzati képviselõ, vagy mint a kormány prókátora? Ha ez utóbbi áll fenn – a sajtóhírekbõl ez derül ki, de most már érdemes óvatosnak lenni – akkor miféle önkormányzati képviselõk a bizottság tagjai, hogy ezt nem vették tõle nagyon rossz néven? Honnan vették azt, hogy létezik a témában párbeszéd a román hatóságokkal (hisz az egyik nagy gond pont az, hogy ilyenre nincs hajlandóság a román félben)? Beszélt errõl Ludmilla asszony és senki nem cáfolta? Vagy ez is csak a jegyzõkönyvben van, a valóságban nem volt? S nem utolsósorban: miért nyilatkozták a székelyföldi politikusok egyhangúan azt, hogy a bizottság álláspontja az volt, hogy a kérdéssel a Kongresszus vezetõ testülete kell foglalkozzon, ha ennek nyoma sincs a jegyzõkönyvben? Akkor most mi az igazság ezzel kapcsolatban? Ja bocsánat, az lényegtelen. Ha a bizottság elfogadja a jegyzõkönyvet, akkor az volt, ami abban le van írva és kész. A bizottság következõ ülése pedig tíz nap múlva lesz Varsóban, ennyi idõ áll rendelkezésre ahhoz, hogy a jegyzõkönyv nem pontos, netán nem valós voltát szóvá tegyék azok, akik ezt megtehetik (elsõsorban az ülésen részt vett székelyföldi politikusok, de ha õk nem, akkor bár a bizottság magyarországi tagjai).
Az eseményeket távolból figyelemmel kisérve, csak dokumentumokból és sajtóhírekbõl tájékozódva nehéz teljes és pontos képet kapni az egészrõl, nem véletlen, hogy jelen írásban kérdések kérdéseket érnek. S ha ez ember elmélkedik, akkor nem kerülheti meg azt a feltételezést sem, hogy a bizottság kettõs mércével mér. Hadd tegyem hozzá azonnal, hogy ezt kizárni ugyan nem lehet, de igen valószínûtlen, hisz miért lenne szigorúbb és következetesebb a sokkal befolyásosabb Franciaországgal mint Romániával? Ez inkább fordítva szokott megtörténni. Nekem nem áll módomban, de újságírók megkereshetnek olyan bizottsági tagokat, akik mindkét ülésen ott voltak, hátha sikerülne fényt deríteni arra, miért születtek pont ezek a határozatok. Ez nem lenne esõ után köpönyeg, hisz a probléma még nincs megoldva, a harcot folytatni kell az Európa Tanácsban, fontos tehát tanulni az eddig történtekbõl.

Kategória: Autonómiák, Magyar Polgári Párt, Politika, RMDSZ, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Megáll az ész!

Pár nappal korábbi hír címe egy magyarországi hírportálon:
Az osztrákok is bekeményítenek az embercsempészek ellen
Maga a cikk így kezdõdik:
Megerõsítené az osztrák-magyar határ védelmét az osztrák belügyminisztérium és az igazságügyi minisztérium, az intézkedés része a hatóságok által az embercsempészet ellen meghatározott ötpontos programtervnek – közölte a Kronen Zeitung.
A cikkbõl megtudhatjuk, hogy a cél a határ védelme a Magyarországról érkezõ migránsoktól, az embercsempészek leleplezése, ezért intenzívebben fognak dolgozni a hatóságok, illetve szigorítani fogják az embercsempészetért kiszabható büntetéseket.
De kik is azok az embercsempészek? Hát akik pénzért szállítják az okmányokkal nem rendelkezõ, távolból érkezett “menekülteket”, akiknek amúgy nem lenne joguk szabadon utazgatni az Európai Unió területén. Azt nem nehéz kitalálni, hogy a büntetés nem amiatt jár, mert az így megszerzett jövedelmek után nem fizetnek adót, hanem azért, mert olyan személyeket szállítanak, akiknek nincs keresnivalójuk a célországban. (Ha ugyanis ez a fajta fuvarozás amúgy legális tevékenység lenne, akkor garantáltan szállító vállalatok tömkelege mûködtetne Athén-München menetrend szerinti járatokat, mert az utazóközönség adott.)
Leszögezhetjük tehát, hogy migránsokat fuvarozni keresztül-kasul Európában az bûncselekménynek számít. Vagy mégsem? Hisz épp most hallottam a rádióban, hogy osztrák autósok tucatjai kerekedtek fel, hogy Magyarországról Németországba fuvarozzanak migránsokat. S mindezt nem lopva, félve, az éj leple alatt, hanem fényes nappal, büszkeségtõl feszülõ kebellel. Arról pedig nem szólnak a híradások, hogy a hatóságok szigorúan lecsaptak volna ezekre a törvényszegõkre.
Ezek után magától adódik a kérdés: az eddig Ausztriában elfogott, s ítéletre váró embercsempészekkel mi lesz? Megköszönik a munkájukat, s esetleg még ki is tüntetik õket? Vagy a besorolásukat adócsalásra változtatják?
Az már csak hab a tortán, hogy a humanizmus és demokrácia bajnokai, a lelkesen önszervezõdõ osztrák autósok még egy jót tüntettek is a magyar kormány ellen, amelyik arra vetemedett, hogy megpróbálta betartani az EU, illetve az ország törvényeit. Mi jöhet még ezután?

Kategória: Európa alkonya, Mindennapjaink a 21. században, Politika | Hozzászólás most!

Mintaország

Biztos hallotta már mindeni ezerszer azt a kijelentést, miszerint Románia példaértékûen megoldotta a nemzeti kisebbségek kérdését. Ha valakinek netán kétségei lennének ezzel kapcsolatban, az most figyeljen jól!
A “forradalom” utáni elsõ választásokon egyszerû dolguk volt a magyar választóknak, csak el kellett menni a szavazókörbe, megkeresni a szavazólapon a tulipánt, s egyet pecsételni rá. A paradicsomi állapotok 2000-ben értek véget, amikor Székelyudvarhelyen bejegyezték az Udvarhelyért Polgári Egyesületet, s az elindult a helyi és megyei választáson, az alapítók által is reméltnél is nagyobb sikereket elérve (addig el, hogy kevesebb jelöltet tettek fel a listájukra, mint ahány mandátumot végül megszereztek). Nosza munkához is láttak serényen a virágkertészek, a tulipán lelkes hívei (s nem mellékesen haszonélvezõi), s mire elérkezett a következõ választási év, már készen volt a józsefattilai megoldás: a nevezetes hetedik. Mármint cikkely. (Az is megér egy misét, hogy a választások elsõ fordulója 2004 június hatodikán volt, az új választási törvény pedig április elsején, tehát mindössze két hónappal korábban lépett érvénybe.) Ezen nevezetes cikkely pedig azt mondta ki, hogy indulhat a választáson olyan kisebbségi szervezet is, amelyiknek nincs képviselõje a parlamentben (10 pontos kérdés: mi köze a helyi választásnak a parlamenti jelenléthez?), de ebben az esetben némi feltételeknek kell eleget tegyen. Ez az akkor indulni szándékozó Magyar Polgári Szövetség esetében azt jelentette, hogy fel kellett mutatni egy minimum 25.000 személyt tartalmazó tagnyilvántartást, úgy, hogy a tagok legalább 15 megyébõl és a fõvárosból kellett származzanak, s minden megyébõl kellett legyen legalább 300 tag. Az elõírás nyilvánvalóan diszkriminatív, hisz a parlamenti képviselettel rendelkezõ RMDSZ ezzel szemben csak a jelöltlistákat kellett letegye. Furamód ez a balkáni húzás kiverte a biztosítékot a határon túl is, addig el, hogy a tekintélyes jogtudósokból álló Velencei Bizottság is megállapította, hogy a törvény nem felel meg az európai normáknak, módosítani kell.
Itt azonban meg is állt az európai lendület, a bukaresti parlamentben pedig (ez az a hely, ahol a magyarokat úgy általában nagyon szidják, de a jelenlevõk mindig kivételt képeznek) a fülük botját sem mozdították. Azaz hadd ne bántsam az európai intézményeket, mert ha az eréllyel vannak is gondok, azért nem olyan rossz emberek vannak ott, példa erre az, hogy az Európa Tanács Helyi és Regionális Önkormányzatok Kongresszusa 2011-ben megvizsgálta a romániai demokrácia helyzetét, majd megfogalmazott egy ajánlást – 300 (2011) – a Miniszterek Tanácsának, amiben arra kérik ez utóbbit, hogy szólítsa fel a román hatóságokat, hogy módosítsák a választási törvényt a Velencei Bizottság ajánlásainak megfelelõen.
S láss csodát, ha némi késéssel is, de idén tavasszal a román parlament intézkedik, de úgy, hogy kõ kövön nem marad: az egész törvényt hatályon kívül helyezik. Aztán persze elfogadnak helyette egy újat, a 115/2015-ös számút. No de milyen az ember? Gyanakvó. Tehát ezt nem az egyes cikkelynél kezdi olvasni, hanem egybõl a hetest keresi, ami hét hosszú bekezdésen keresztül azt tárgyalja, hogy a pártok, pártszövetségek, kisebbségi szervezetek meg független személyek miképpen kell benyújtsák a jelölésüket. Hogy aszongya hány név szerepelhet egy listán, hogy ki-ki csak az állandó lakhelyén lehet jelölt, stb, stb. Nicsak! Ha 11 év késéssel is, de a törvényhozók jobb belátásra, európai útra tértek! Mondaná az ember, ha reflexbõl nem olvasna tovább, ugyanis következik a 8. cikkely, ami szóról szóra megegyezik a régi törvény hetedik cikkelyével! Mint a mesebeli lány: eltörölte is meg nem is. Sumákország.
Végül még pár adat, csak hogy legyen teljesebb a kép: a törvény egyik kezdeményezõje ugyanaz a Márton Árpád aki az olasz-román fordításban készült RMDSZ-es autonómia-statútum egyik atyja is. Azon gondolom senki nem lepõdik meg, hogy az RMDSZ 15, valamint a többi kisebbség 10 képviselõje közül még bár egy sem szavazott a törvény ellen. Az ellenben már meglepetésre adhat okot, hogy maga a kezdeményezõ nem szavazta meg, tartózkodott. A kezdeményezõk és megszavazók intelligenciaszintjérõl azonban sokat elmond az, hogy mindössze egy perccel korábban szavazták meg az új párttörvényt, aminek értelmében három székely már pártot alapíthat, nem kell lejárja a lábát a hegyen túl, hogy toborozzon 24.997 társat a választáson való induláshoz. Egy haszna azért van ennek a nyolcas cikkelynek: ékesen mutatja, hogy Romániában milyen nagyon szeretik a nemzeti kisebbségeket.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!