Mozgalmas hét

Ez a hét sem telt el eseménytelenül!
Hétfõn reggel Bukarestben kezdtem, a Diszkriminációellenes Tanácsnál, ahol a Maros megye prefektusa elleni panaszom volt napirenden. Nem meglepõ módon se a prefektus se annak képviselõje nem tette tiszteletét a meghallgatáson, így az arra korlátozódott, hogy szóban is elõadtam a panaszomat, majd átadtam a Tanács jelen levõ tagjainak még pár dokumentumot amikbõl szintén az derül ki, hogy ha román ember vagy állami intézmény fordul hozzá olyan kéréssel, ami lényegében a magyarok ellen irányul (úgy mint székely zászló egy községházán, vagy hagyományos falunevet tartalmazó tábla Hármasfaluban), akkor a prefektus ugrik, felszólít és perel, még akkor is, ha a kérésnek semmi jogalapja nincs. Ezzel szemben ha egy magyar ember fordul hozzá azzal a kéréssel, hogy teljesítse hivatali kötelességét (amire jogszabályok kötelezik), s gondoskodjon arról, hogy a magyarok törvény adtai jogai érvényesüljenek, akkor megvonja a vállát s azzal próbál kibújni, hogy neki erre nincs törvényes lehetõsége. Ezek figyelembevételével azt kértem a Diszkriminációellenes Tanácstól, hogy állapítsa meg hogy a prefektus nemzetiségi és anyanyelvi alapon diszkriminál, hogy ezért büntessék meg, s nem utolsósorban meg azt, hogy kötelezzék, hogy az õt elítélõ határozatot jelentesse meg a sajtóban, hadd lássa mindenki, hogy milyen törvénytisztelõ képviselõje van a kormánynak Maros megyében.
Ez azonban nem oldja meg a probléma lényegét, éspedig hogy tegye a dolgát és ellenõrizze a Maros megyében található intézményeket, s büntesse meg azokat, amelyek megsértik a magyarok jogait. Éppen ezért a keddi napon véglegesítettem és postára tettem azt a keresetet, amiben arra kérem a Maros megyei törvényszéket, hogy állapítsa meg, hogy a prefektus nem teljesíti hivatali kötelességét, megtagadta egy jogos kérés teljesítését, s kötelezze õt arra, hogy a kérésnek tegyen eleget.
Aztán hozzáláttam és összeállítottam egy másik keresetet, ezúttal a Kovászna megyei prefektus ellen, aki – talán még emlékeznek rá – imigyen tért ki ugyanazon kérés teljesítése elõl. Mára azt is véglegesítettem, s miután lepengettem az 50 lej bélyegilletéket a városi pénzügyön (ahova úgy járok, mint egyesek a törzsvendéglõjükbe, csak annyit kell mondjak hogy a szokásosat, s nyújtom a pénzt), postára tettem ezt a keresetet is.
Következik a hetedik nap, amikor illik megpihenni, de ezen még gondolkozom, mert tennivaló az folyton kerül.

Kategória: Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Alkotmányellenes?

A napokban meglehetõsen nagy port kavart egy újabb bírósági – nevezzük nyugodtan a nevén – visszaélés, nevezetesen hogy visszautasították egy turisztikai szövetség bejegyzését, amely Székelyföldet népszerûsítette volna. Az alapfokú ítélet Csíkszeredában született, s a bejegyzés elutasításának az indoklásaképp a 26/2000-es Kormányrendelet 9. cikkelyének második bekezdése szerepel. Nézzük mit mond ama bekezdés.
A 9. cikkely általában arról szól, hogy amennyiben a bejegyzéshez szükséges feltételek nem teljesülnek, a bíró felszólítja a szövetség képviselõjét, hogy orvosolja a hiányosságokat. A második cikkely pedig így szól:
(2) Daca neregularitatile constatate privesc dispozitiile art. 40 alin (2) din Constitutie, pentru termenul fixat va fi citat si parchetul de pe lânga instanta sesizata, caruia i se vor comunica, în copie, cererea de înscriere, împreuna cu actul constitutiv si statutul asociatiei. În acest caz punerea concluziilor de catre procuror este obligatorie.
Vagyis ha a rendellenességek az Alkotmány 40. cikkelye (2) bekezdésével vannak összefüggésben, a tárgyalásra meg kell idézni az ügyészséget is és az ügyész köteles véleményt nyilvánítani.

No de mirõl szól az alkotmány hivatkozott cikkelye? A társulás jogáról:

ARTICOLUL 40
Dreptul de asociere
(1) Cetatenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate si în alte forme de asociere.
(2) Partidele sau organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militeaza împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei României sunt neconstitutionale.

A második cikkely pedig ezt mondja: Alkotmányellenesek azok a pártok vagy szervezetek, amelyek céljaik vagy tevékenységük révén a politikai pluralizmus, a jogállam elvei, Románia szuverenitása, területi egységes és függetlensége ellen mozgósítanak.
Az egyesület célja az ítéletben is szerepel: Székelyföld turisztikai látványosságainak a megismertetése, a turisták ide vonzása.
Ezzel szemben a bíró véleménye (sic!) az, hogy mivel “Székelyföld” hivatalosan nem létezik, ezért a turisztikai népszerûsítése sem szentesíthetõ az által, hogy a szövetséget bejegyzik.
Ezek eddig a tények, nézzük milyen következtetések vonhatóak le.
Felnõtt ember számára nem okozhat gondot annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy vajon az egyesület célja ütközik-e ama alkotmányos cikkellyel. A válasz pedig – legalábbis az enyém – az, hogy nem hogy nem ütközik, de semmi köze hozzá. Ha pedig ez így van, akkor nyilván az ítélet tévesen hivatkozik az alkotmányra.
Továbbá az is kiderül az ítéletbõl, hogy egyéb kifogás nem merült fel, minden mást rendben talált az ügyben eljáró bíró.
S akkor jöjjön a nagy kérdés: egy bíró a véleménye, vagy pedig a törvények alapján kell döntsön? Na itt már érdemes elõvenni az Alkotmányt, mert az irányt mutat. A 124. cikkely 3. bekezdésében ugyanis az áll, hogy a bírók függetlenek és kizárólag a törvénynek vannak alávetve. Ez pedig azt jelenti, hogy lehet neki véleménye, de ítélkezni csak a törvények alapján ítélkezhet. Márpedig a törvény azt mondja, hogy akkor tagadhatja meg a szövetség bejegyzését, ha az általa jelezett rendellenességeket nem orvosolják. Õ ugyan jelzett egy rendellenességet, ellenben mint az elõbb már szó volt róla, ez a rendellenesség a valóságban nem létezik, a bejegyezni kívánt szövetség nem sérti az alkotmány 40. cikkelyét. Akkor meg volt joga a bírónak megtagadni a bejegyzést? Ugye hogy nem?
Sõt, ha a bíró nem áll elõ ama légbõl kapott alkotmányossági problémával, akkor még bár az alapból gyanakvó, ellenséges, stb. ügyészséget se kellett volna az egészbe belekeverni, õ egyedül elrendelhette volna a szövetség bejegyzését. S mégsem tette! Pedig magyar ember, még azzal semm lehet meggyanúsítani, hogy román és soviniszta, be akart tartani a bejegyzést kezdeményezõknek. Hogy mi járhatott a fejében…?

Innen kezdve azonban nyílegyenes út vezetett a jogerõs elutasításhoz, mert a másodfokon eljáró Marosvásárhelyi Ítélõtáblától mi mást is várhatnánk el?
Az ott született ítéletben már megjelennek az ügyész érvei is, nem meglepõ módon ezek a “ha hallgatott volna, bölcs maradt volna” kategóriába sorolhatók, ugyanis az elsõ oldalon az a gyöngyszem olvasható, hogy a szövetség célja Hargita, Maros és Kovászna megye egyes régióinak a népszerûsítése, márpedig ez ellenkezik az Alkotmány 3. cikkelye 3. bekezdésével. Ahol mit olvasunk: az ország területe közigazgatási szempontból községekre, városokra és megyékre oszlik. Ez tehát a közigazgatási beosztás. Ezzel szemben léteznek egyéb beosztások, más szempontok szerint. S azok bizony néha-néha (vagy inkább gyakran) fittyet hánynak a községek vagy megyék határára. Vannak például folyók, amelyek pofátlan módon átfolynak egy másik megyébe is, s vannak hegyek, amelyek – az ügyész ezen biztos megdöbbenne – nem érnek véget a megyehatáron. Vagy ott van a tengerpart, renitens módon az is két megyét fog át. S vannak turisztikai egyesületek, amelyek a tengerpartot, vagy valamelyik hegységet reklámozzák? Vannak ám! Csak azért, mert az ottani ügyészek málészájúak? Hajlok arra hogy azt gondoljam, hogy azok bejegyzésérõl meg sem kérdezték az ügyészeket. Ez a vásárhelyi is csak azért kapott szót, mert a csíkszeredai bíró belekeverte a bejegyzésbe az ügyészséget.

Ezt követõen az ítélet hosszan sorolja a bejegyzést kezdeményezõk jogi és egyéb érveit, amelyekbõl világosan kitetszik, hogy a turisztika az nem közigazgatás, meg hogy akárhány olyan turisztikai szövetséget jegyeztek be szerte az országban, melyek egy hagyományos tájegység nevét viselik és több megyére kiterjednek. A józan ész azt diktálná, hogy ezek után az ítélet az legyen, hogy elrendeli a szövetség bejegyzését. De nem!
Az ügyben eljáró bírók ugyanis elõrántják a magyar kártyát, s kivágják, hogy ugyan a turisztikai célpont az valóban nem közigazgatási fogalom, de mivel a szövetség egy olyan régió turisztikai promoválását célozza, amiben három megyében található települések találhatóak, amelyeket kizárólag etnikai alapon lehet azonosítani, ezért egy ilyen kezdeményezés ellentmond az Alkotmány 3. cikkelye 3. bekezdésének. (Ugye emlékeznek még rá: az ország területe közigazgatási szempontból községekre, városokra és megyékre oszlik.)

Hogy ez abszurd? Hogy van az országban nem egy hasonló tájegység, amire ez a leírás pontosan illik, s az azokat népszerûsítõ turisztikai egyesületeket simán bejegyezték? Netán ez azért lenne, mert ott nem csupa magyar, hanem mind román többségû település alkotja a régiót? Ez vajon nem diszkrimináció?
S ami már kicsit távolabb mutat: az ítélet kimondja, hogy van az országnak egy régiója, Maros, Hargita és Kovászna megyei települések alkotják, s ezekben a lakosság többsége magyar. Ehhez már csak azt kell hozzátenni, hogy Románia ratifikált nem egy olyan nemzetközi egyezmény, amelyek értelmében az ilyen (tehát ez is) önálló közigazgatási egység kellene legyen.
Azok pedig, akiket megfosztottak attól a törvénye lehetõségtõl, hogy bejegyezzenek egy szövetséget két dolgot tudnak tenni:
1. Panaszt tenni az Emberjogi Bíróságon.
2. Létezik olyan, hogy jogi személyiség nélküli egyesület. Ebben a formában már holnaptól tudnak mûködni, s ebben nem tudja megakadályozni õket se bíró, se ügyész.

A végére pedig egy kérdés: vajon miképpen mûködhet ez a honlap?

Kategória: Államérdek, Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában, megáll az ész! | Hozzászólás most!

Petres Sándor a mennybe megy?

A napokban a sajtóban is hír volt az, hogy megyénk alprefektusa (korábban prefektusa, még korábban hosszú éveken keresztül a megyei önkormányzat alelnöke) sikeresen szerepelt egy televíziós vetélkedõben. Ennek kapcsán nem csak újságíróktól kapott dicséretet, hanem a cikkek alatti hozzászólások is döntõ többségükben pozitívak voltak.
Szeretném leszögezni, hogy maga a gesztus (hogy bejelentkezett a vetélkedõbe) szokatlan, s akár dicséretesnek is nevezhetõ, s hasonlóképpen az is értékelhetõ ahogy ott helytállt. Éppen ezért nem teljesen alaptalanok a dicséretek, hisz kapásból tud mondani bárki számos olyan erdélyi magyar politikust, akik garantáltan gyengébben teljesítettek volna.
No de azért álljunk már meg egy szóra, s gondolkozzunk el azon, hogy ez lehet-e fokmérõje a szakmai megítélésének? A tárgyi tudás, az általános mûveltség, az intelligencia nyilvánvalóan fontosak egy politikus esetében, hisz ezek segíthetik abban, hogy szakmai téren sikeres legyen. De attól még igaz az is, hogy a politikust (is) a munkája, az eredményei alapján kell megítélni. S ha innen nézzük Petres Sándort, a kép már távolról sem olyan rózsaszín.
Ugyanis az, amit korábbi fõnöke, a megyének még mindig elnöke mûvel a sajtóban való szereplés kapcsán az természetesen túlzás, de a másik véglet sem sokkal jobb annál. Gondoljon csak bele ki-ki, hogy az elmúlt mondjuk 12 évben hányszor találkozott a Petres Sándor nevével a sajtóban? S ezen ritka esetek közül hány olyan volt, amikor a munkája, valamilyen eredménye volt a téma? Ugye hogy ha nagyon erõltetik a memóriájukat, akkor se nagyon jut eszükbe ilyen? Márpedig ha lettek volna figyelemre méltó megvalósításai, azokról bár a hûséges párt-sajtó csak beszámolt volna. Nem akarom ezzel azt mondani, hogy hosszú éveken át csak a napot lopta és potyára vette fel a fizetését, de azt igen, hogy ha valaki vezetõ beosztásban van annyi idõn keresztül, akkor az sokkal többet kellene felmutasson ahhoz, hogy kiérdemelje a közösség elismerését, dicséretét.
Arról nem beszélve, hogy – személyes tapasztalat alapján mondom – lett volna lehetõsége tenni, beírni a nevét a történelemkönyvekbe, hisz egy ideig prefektus volt, s mint ilyen, példát mutathatott volna a többi prefektusnak a pártatlan ténykedésbõl, s egyúttal népe javára is cselekedhetett volna. De nem ezt tette! Hanem ezt.
Hát ezért van az, hogy én akkor se zengenék hozsannát Petres Sándornak, ha megnyerte volna a 25 milliós fõdíjat. Mert lehet hogy mûvelt és intelligens, de ezen tulajdonságok politikusként nagyobb felelõsséget is jelentenek. Ha valaki buta, csak a konjunktúra juttatta pozícióba, akkor arra a székely azt mondja, hogy ha tyúk nincs, ha megütöd se tojik. De ha valakinek megvannak a szükséges képességei, akkor attól az emberek joggal várnak el teljesítmény is. Márpedig ilyen – legjobb tudomásom szerint – a Petres Sándor nevéhez nem sok fûzõdik.

Kategória: Megyei ügyek, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!

A prefektus sumákol

Ugyan már rég eltelt a petíciók megoldására a jogszabály által megszabott 30 nap, de a jogerõs bírói ítélettel megtámogatott petícióm megoldása igen döcögõsen halad. Jól mutatja ezt az a levél, amit (elektronikus formában) ma kaptam kézhez:

Adresa-Arus-Zsolt-1285

Ebbõl ugyanis az derül ki, hogy a prefektus teszi magát hogy nem érti a petícióban foglaltakat, illetve nem ismeri a vonatkozó jogszabály elõírásait. Másképp nem tudom értelmezni azt, hogy arról tájékoztat, hogy felszólította a megye összes települését, hogy tartsák be a 215-ös törvénynek a magyar nyelv használatára vonatkozó elõírásait, miközben én azt kértem, hogy a megyében található összes közintézmény vezetõit szólítsa fel, hisz a megyében településbõl 67 van, közintézménybõl ezzel szemben több száz. Hasonlóképpen én a petíciómban a magyar nyelv használatára vonatkozó törvények betartásának számonkérését kértem, márpedig ilyen téren nem csak a 215-ös törvény jön számításba, hanem a 282/2007-es törvény is, amivel Románia a Kisebbségi vagy Regionális Nyelvek Európai Chartáját ratifikálta, s ami lényegesen több elõírást tartalmaz, mint a 215-ös törvény.

Nem utolsó sorban pedig a petíciók megoldását szabályozó kormányrendelet azt is elõírja, hogy az intézményvezetõ felel azért is, hogy a törvényes határidõn belül választ is kapjak a petíciómra. Érdemi választ. Olyat, amiben az van részletesen és pontosan leírva, hogy mit vizsgáltak meg, mit tapasztaltak és annak nyomán mit tettek. Jelen konkrét esetben egy érdemi válasz úgy néz ki, hogy a prefektus megírja nekem azon intézmények pontos és teljes listáját amelyeknek felszólítást küldött s melyeket utána ellenõrzött is, majd azt, hogy melyek voltak azok az intézmények, amelyeknél az ellenõrzés során törvénytelenséget tapasztalt és hogy mit tett azokban az esetekben.

Nem szeretek jóslásokban bocsátkozni, de beigazolódni látszik Murphy azon törvénye, hogy ami rosszul kezdõdik, az még rosszabbul végzõdik. Félõ ugyanis, hogy ez az ügy nem fog békésen megoldódni.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

Szerecsenmosdatás

Az megy. Nagyban.
Jeleztem már itt, hogy panaszt tettem a fõügyésznél is meg az államelnöknél is azért, mert a Korrupcióellenes Ügyészség megengedi magának, hogy törvénytelen módon idézzen be embereket. Az elnök – mint aki nem értette meg azt – továbbította a kérésemet a Jogi Felügyeletnek, az meg elsõ körben azzal utasította vissza, hogy az elektronikus levél nem volt aláírva. Sebaj, kinyomtattam, aláírtam, szkenneltem és újraküldtem.

Ma megérkezett a válasz erre: továbbra sem vizsgálták meg érdemben, azért, mert a bepanaszolt személy nem ügyész, márpedig a Jogi Felügyelet csak bírókat meg ügyészeket vizsgál. Utánanéztem, az illetõ valóban nem ügyész “csak” rendõr, akikrõl az intézmény honlapján ezt lehet megtudni: Ofiterii de politie judiciara ai D.N.A. îsi desfasoara activitatea sub directa conducere, supraveghere si control al procurorului, dispozitiile acestuia fiind obligatorii (vagyis az ügyész közvetlen vezetése, felügyelete és ellenõrzése alatt fejtik ki tevékenységüket, kötelezõ módon betartják az ügyész utasításait). Ha pedig ezt be is tartják, akkor az engem beidézõ rendõrnek az ügyész fõnöke nyilván tudatában van annak, hogy a beosztottja törvénytelenül jár el. S hagyja. A Jogi Felügyelet pedig nem a lényeget látja, nem azt mondja, hogy ugyan a bepanaszolt személy nem ügyész, de a közvetlen fõnöke az, s õ is részese a törvénysértésnek, hanem mosdat. Hivatali hatáskörével nem élve, hanem visszaélve, cinkosa lesz a további törvénysértésnek. A válaszlépésen egyelõre gondolkozom.
Ellenben ha már ellátogattam a Korrupcióellenes Ügyészség honlapjára (ahol több a tömjén mint egy középkori kolostorban), bepillantottam az ott dolgozó rendõröket listázó oldalra, ahol ezek vagyonnyilatkozatai is közzé vannak téve. A legfrissebbek.

A vonatkozó törvény értelmében a közalkalmazottak évente kell friss vagyonnyilatkozatot leadjanak, s azokat közzé kell tenni. Ehhez képest azt látni, hogy létezik ott egy 2013-as meg pár 2010-es nyilatkozat is, de az összes többi 2009-bõl való. Mert az ügyészség szerepe nyilván az, hogy másokkal betartassa a törvényt, s nem az, hogy õ maga betartsa.
Az már csak egy jelentéktelen apróság, hogy az engem is kihallgató rendõrnek közel kétszer akkora nettó fizetése volt már 2009-ben is, mint az egy éve fizetés nélkül hagyott Mezei Jánosnak. Ahogy a régi nóta mondja, havi közel 6.500 lej fixszel az ember könnyen … keresi bármeddig a kákán a csomót.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában | Hozzászólás most!

Igen, befolyásolni akarjuk

A múlt héten, amikor összeült városházán a köztéri rendezvényeket véleményezni hivatott bizottság, hogy megvitassa a két egymás utáni szombatra bejelentett tüntetésünket, akkor a rendõrség képviselõje aggodalmát fejezte ki, hogy tulajdonképpen a bíróságokat akarjuk befolyásolni.
Márpedig ez telitalálat, valóban azt akarjuk, de ezért nem nekünk kell szégyenkezni. A tüntetés egyik célja ugyanis az, hogy kifejezzük azon igényünket, hogy Románia tartsa tiszteletben a jogállamiságot, igazságos, átlátható és tisztességes módon járjon el Mezei János, Csikszereda vezetõi, valamint a kézdivásárhelyi állítólag terroristák ügyében. Ugyanis sajnos számos jel utal arra, hogy ezekre fel kell hívni a bírók és ügyészek figyelmét, mert nem ezt teszik.

Nézzük Mezei János ügyét
Errõl mindenkinek megvan a maga véleménye, annak függvényében, hogy milyen konkrét ismeretekkel bír. Próbáljuk csökkenteni a szubjektívizmust, koncentráljunk tényekre, hisz a vádirat az interneten elérhetõ.

Mit lehet megtudni például a tanúkról?

A vádirat szerint kihallgattak összesen 36 tanút, beleértve a feljelentõt. Ezek közül 15-öt (kevesebb mint felét!) kérdezték a feltételezett hivatali visszaélésrõl, 9-et a kivizsgálás idejére elrendelt korlátozó tiltások betartásáról, s 12-t nem tudni mirõl, mert a vádiratban csak a nevük szerepel. Az arány elgondolkoztató.

Az elsõ 15-bõl ketten nyilatkoztak hosszan a feltételezett bûncselekményrõl. Mondom beszéltek. Konkrét, kézzel fogható bizonyítékot egyikük sem mutatott fel.
A maradék 13-ból még háromnak a nyilatkozatából idéz a vádirat, ezek tényeket tartalmaznak (kik a Monturist tulajdonosai, milyen arányban, mibõl áll a törzstõkéje, stb.).
További tízrõl annyit lehet megtudni, hogy õk is hasonlóan nyilatkoztak.

A második csoportban 9 személy van, ez azt mutatja, hogy milyen komoly erõfeszítéseket tett az ügyészség arra nézve, hogy bebizonyítsa, hogy Mezei János megszegte a korlátozó intézkedéseket. Ezen igyekezetükben attól sem riadtak vissza, hogy részben hazugnak mondják a tanúvallomásomat, azért, mert az igazságot mondtam el nekik, s nem azt, amit hallani szerettek volna.

Végül van 12 ember (a tanúk harmada), akikrõl csak annyit lehet tudni, hogy kihallgatták õket, de nyilván semmi terhelõt nem lehetett még bár belemagyarázni sem a vallomásukba. Elpocsékolt idõ és pénz tehát.

Bizonyítékok?
Az ügyészek tartottak 5 házkutatást és átkutattak hat jármûvet, ezen kívül alaposan átvizsgáltak több számítógépet, telefont meg egyéb számítástechnikai eszközöket. Ezek során semmilyen terhelõ bizonyítékra nem bukkantak!
Ezek után a vádiratban bizonyíték gyanánt a következõk szerepelnek:
– A feljelentõ nyilatkozata és az általa letett iratok;
– A vádlottak és a tanúk nyilatkozatai;
– hat darab hangfelvétel, amiket Virág Zsolt készített a Mezei Jánossal és Portik Csabával folytatott beszélhetéseirõl;
– egy darab hangfelvétel, amit az ügyészség készített Virág Zsolt közremûködésével;
– A cégbíróság által kiadott, a Monturist kft-re vonatkozó információk.

Következtetés?
A kivizsgálás teljes idõtartama alatt az ügyészség egyetlen terhelõ bizonyítékot sem bírt felkutatni. A vád csak a feljelentõ kijelentésein alapszik, az ügyészség ahhoz csak olyan tanúvallomásokat bírt hozzátenni, amelyek közül egyik sem terhelõ Mezei Jánosra nézve!
Mindez 14 és fél hónap nyomozás után! Ennek ellenére az ügyészség nem ejtette az ügyet, hanem vádat emelt!
A vádemelés óta pedig eltelt kerek hét hónap, és még egy érdemi tárgyalás nem volt!
Ezek számok, tények, amelyek minden elfogultság nélkül egy következtetésre tudnak vezetni: ebben az ügyben az igazságszolgáltatás eljárása sántít. Nem tisztem ítélkezni, de azt a határozott véleményemet nem rejthetem véka alá: nem úgy néz ki, hogy az igazság kiderítése a cél.

A “terrorista” ügy
Itt is felmerülnek ésszerû kérdések, kezdve azzal, hogy a hatóságok állítása szerint egy tavaly október tizedikei lehallgatott beszélgetés nyomán kezdték figyelni azt a két fiatalt, akik pillanatnyilag le vannak tartóztatva. Ugyanis hetekkel ezelõtt jelentette ki a szervezetük szóvivõje, hogy október tizedikén nem találkoztak és nem beszéltek egymással. A hatóság pedig azóta hallgat. Elvileg elképzelhetõ az is, hogy az a találkozó valóban megesett, s a szóvivõ blöffölt, úgy tagadta ezt, hogy vállalta annak a kockázatát, hogy másnap megcáfolják. De cáfolat azóta sincs! Elképzelhetõ, hogy a hatóság direkt élvezi, hogy nyilvánosan hazugsággal vádolják, s ugyan cáfolhatna, de nem teszi. De logikusan az sem kizárható, hogy a szóvivõ igazat mond. Ami ellenben – fogalmazzunk óvatosan – súlyos dolog lenne, alapjában ingatná meg a vádhatóság szavahihetõségét.

A hatósági közleményekbõl tudjuk azt is, hogy heteken keresztül szigorú ellenõrzés alatt volt Beke István. Ebbõl az következik, hogy minden lépésérõl tudtak, s minden cselekedetére létezik bizonyíték. Ennek ellenére két hónap után az érdemi eljárás nem indult be, mindössze azt lehet látni, hogy újra és újra meghosszabbítják az elõzetes letartóztatást. Valakinek a szabadságát csak nagyon indokolt esetben szabad korlátozni, ez az indoklás pedig sehol.

Szintén a hatósági közleményekbõl tudjuk, hogy bombát nem találtak, csak annak elkészítésére állítólag alkalmas elemeket. Logikus gondolat az, hogy az lett volna a tiszta, félremagyarázhatatlan helyzet, ha megvárják míg elkészíti a bombát, s utána tartóztatják le. Még egy nap türelem kellett volna az elõzõ 50 nap után! De ha már nem így tettek, akkor két hónap alatt csak el kellene tudja dönteni egy szakértõ, hogy a lefoglalt elemekbõl lehet-e kevesebb mint egy nap alatt bombát elõállítani. Ilyen szakértõi munkáról azonban két hónap teltével sem hallani.

Az is joggal ébreszt az emberben gyanút, hogy olyan bûncselekmény miatt tartóztatták le Beke Istvánt, amit csak csoportosan lehet elkövetni. A büntetõ törvénykönyv 397. cikkelye ugyanis így kezdõdik: Întreprinderea de actiuni violente împotriva persoanelor sau bunurilor savârsite de mai multe persoane împreuna… Több személy által közösen elkövetett erõszakos cselekedet. És a helyzeten az sem változtatott, hogy rá egy hónapra felbujtás miatt letartóztattak még valakit, mert továbbra is csak egy embert vádolnak azzal a csoportosan elkövethetõ bûncselekménnyel.

Ezek ismét tények, amikbõl joggal lehet arra következtetni, hogy a hatóságok eljárása nem korrekt.

Ha netán a vád helytálló, akkor is elítélendõ a hatóságok magatartása, a titkolózás, ugyanis ezzel tág teret engednek mindenféle spekulációnak. Bennünk jogos gyanakvást ébresztenek, románok széles tömegei számára pedig lehetõséget adnak arra, hogy elárasszák a közbeszédet a magyarságot kollektíven megbélyegzõ véleményükkel.

S ezzel elékeztünk a tüntetésünk második okához: tiltakozni az eset kapcsán a sajtót és a közbeszédet elárasztó magyarellenesség, a közösségünk kollektív megbélyegzése ellen.
A Btk. szerint az etnikai gyûlölködés, a feszültség szítása, a magyarok elleni izgatás bûncselekmény.
Ha pedig bebizonyosodna, hogy a hatóságok magyarságuk miatt, a nemzetük érdekében való kiállásuk miatt zaklatják ezeket az embereket, akkor az emberiesség elleni bûncselekmény.
Elvárjuk a román hatóságoktól, hogy ezen cselekedetek ellen az alkotmány és a törvények elõírásainak megfelelõen lépjenek fel, ne nézzék tétlenül a társadalmi feszültség fokozódását. Az elmúlt hónapokban semmi ilyet nem tettek a hatóságok, s ez önmagában elítélendõ.

Egy közösség akkor erõs, ha összetartó, de ugyanakkor egyenként minden tagja nyitott szemmel jár és nem tûri szó nélkül, ha õt vagy közösségét jogsértés éri. Azt kívánom mindannyiunknak, hogy a székelység tegyen tanúbizonyságot arról, hogy ilyen közösség ma is.

Jogaink védelmében több mindent tehetünk. Ezek közül csak egy, de kiemelten fontos az, amire mindenkinek módja van, hogy részt vesz egy ilyen tüntetésen, véleményt nyilvánít és elvárást fogalmaz meg.
Ezen kívül azonban számos más mód is van, mint a jogsértéseket elkövetõk elleni perek, a nemzetközi intézmények tájékoztatása, a közbelépésük kérése, és a sor folytatható. Ezek közül mindegyikkel élni kell, s kinek kinek egyéni felelõssége, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel él-e.
Fontos megjegyezni, hogy minél magasabban áll valaki a társadalmi ranglétrán, annál több eszköze van, de azzal arányosan annyival nagyobb felelõssége is. Befejezésül hadd szögezzem le azt, hogy közösségünk vezetõi ennek tudatában kell legyenek, s tudniuk kell azt is, hogy többet és jobbat várunk el részükrõl is!

(Elhangzott ma délután 4-kor Gyergyószentmiklós fõterén, a Gyergyószéki Székely Tanács által szervezett tüntetésen. Szerkesztett változat.)

Kategória: Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Felhívás tüntetésre

A napokban több esemény is zajlott különbözõ bíróságokon:
– Mezei János esetében több mint egy évvel az eljárás kezdete óta még mindig nem került sor az elsõ érdemi tárgyalásra, tovább zajlik a halogatás.
– A csíkszeredai városvezetõk perében a Marosvásárhelyi Ítélõtábla úgy döntött, hogy a törvénytelen lehallgatásokból származó információkat is fel lehet használni.
– A kézdivásárhelyi fiatalok ügyében a Bukaresti Ítélõtábla az elõzetes letartóztatás meghosszabbításáról döntött, miközben az állítólagos terrorcselekmény ügyében a nyomozás helyben topog.
Mindezek csak megerõsítik azt a véleményt, hogy a hatóságok nem járnak el az elvárható korrektséggel és objektivitással ezekben az ügyekben. A sajtóban pedig folytatódik a terroristázás és szélsõségesezés, újra és újra leírják azokat a vádakat, amelyeket az igazságszolgáltatás hosszú idõ után sem próbál meg bizonyítani, az erejébõl (elszántságából?) csak a tiltások és letartóztatások hosszabbítása futja.
Indokolt tehát folytatni a múlt heti tiltakozást, úgy, ahogy azt már akkor bejelentettük. Várunk hát szombaton délután négy órára Gyergyószentmiklós fõterére mindenkit, aki ezzel a hatósági viszonyulással nem ért egyet, aki velünk együtt azt akarja, hogy halogatások nélkül, a törvények betartásával szolgáltassanak igazságot a meghurcolt magyarok ügyében.

Gyergyószentmiklós, 2016.I.28.

Kategória: Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Adjunk hálát az Elnök Úrnak?

A megyei önkormányzat honlapján olvasható ez a hír.

Az ember elolvassa, s máris bepárásodik a szeme, hisz lám, hiába hánynak fittyet a közérdekre városunk felelõtlen vezetõi, mert Elnök Úr nem hagy minket cserben, ha kell per útján, erõszakkal is, de jót tesz velünk.

Néhány dolgot azért nem árt tisztázni ezzel a történettel kapcsolatban:

A megyei hulladékkezelõ rendszer már olyan sok éves késésben van, hogy akik akkor születtek amikor használatba kellett volna adják, azok ma már iskolába járnak. S az megeshet, hogy a tározót az elsõ félévben használatba veszik, de a befejezéstõl még igencsak távol van, arról nem beszélve, hogy az egész rendszerben vannak ilyen bizonytalansági (nevezzük így) tényezõk is.

Az bárki figyelmes olvasónak feltûnhet, hogy ugyan Elnök Úr azt állítja hogy ez régi ügy, 2012 óta már jó az együttmûködés a megyei önkormányzat és a város között, miközben a pert a megye 2014-ben indította egy 2013-as határozat miatt. Ugyan voltak idõk, amikor a nagyobb évszám volt a régebbi, de Krisztus óta ez is megváltozott.

A tájékozatlan olvasó gondolom azt kifejezetten furcsállja, hogy miért kell per útján ráerõszakolni a városra több százezer eurót, hisz épeszû ember kapva kap az ilyenen, nem kapálózik ellene. A titok nyitja ott van rögtön a közlemény bevezetõjében: “a szerzõdés 23. cikkelyét fogalmazza át olyanformán, hogy az AVE meg nem térült beruházásaiért a városnak kell felelnie.” A történet pedig az, hogy valamikor nagyon rég a város társult a megyével és a többi településsel a közös hulladékgazdálkodási rendszer kiépítésére és mûködtetésére, majd telt egyik év a másik után, s az egész egy helyben toporgott, mert a megyei önkormányzat képtelen volt helyet találni a hulladéktározónak. Idõközben a Közüzem egyre nehezebb helyzetbe került, ezért a város kénytelen volt a hulladékgazdálkodási tevékenységet közbeszerzés révén rábízni egy másik cégre. Ha dúskált volna a pénzben, akkor kukákat meg szemetesautókat vesz, s csak a mûködtetést adja ki, de mivel nem az volt a helyzet, ezért a kiírásban az szerepelt, hogy a licitet nyerõ cég kell ezeket az eszközöket biztosítsa, cserébe ellenben 20 évre kapta meg a szolgáltatást. S mi fog történni, ha beindul a megyei rendszer, s város – a mostani ítéletnek megfelelõen – felbontja a szerzõdést a mostani szolgáltatóval? Nem kap egy peták készpénzt sem, hanem kukákat meg egyéb eszközöket. Ezzel szemben a most használatban levõ kukákat meg egyéb eszközöket köteles lesz megvásárolni a mostani szolgáltatótól. Ezt jobb helyeken kiadásnak nevezik, ráadásul felesleges kiadásnak, mert csupa olyan dolgot kell megvásároljon, amire semmi szüksége nincs. Ennek tudatában adjon ki-ki választ a címben levõ kérdésre.

Kategória: egy kisváros nagy gondjai, Ez Románia, Megyei ügyek, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!

A prefektus mint az Isten

Legalábbis olyan értelemben, hogy a malmai módfelett lassan õrölnek. Ugyanis a tavaly november közepén született és december végén jogerõre emelkedett ítélet értelmében (illetve a petíciókra vonatkozó kormányrendeletnek megfelelõen) holnapután jár le a petícióban megoldásának a határideje. Ehhez képest ma levelet kaptam tõle, amiben arról értesít, hogy aztán majd eleget fog tenni a kéréseimnek:

Raspuns Valasz-pref-HR

Ezt nyilván nem hagyhattam válasz nélkül, azonnal ment neki vissza ez:

Tisztelt uram!

A nemrég kézhez kapott, 290/SL/21.01.2016 számú átiratával kapcsolatosan a következõket szeretném a tudomására hozni:

1.
A 1787/2015 számú ítélet december 28-án vált jogerõssé, ellenben annak végrehajtását ön már november 15-én elkezdhette volna, minekutána úgy döntött, hogy nem fellebbez.
Elismerem, hogy a megyében számos közintézmény létezik, így az ítélet végrehajtása idõbe telik, ellenben a levelében foglalt kijelentés (Hargita megye prefektusa el fogja rendelni a végzésben foglaltak végrehajtását) felveti a rosszhiszemûség gyanúját, mert arra utal, hogy több mint két hónappal az ítélet megszületése után még semmit sem tett annak végrehajtása érdekében. Ezért arra kértem, hogy hagyjon fel az idõhúzással, és haladéktalanul lásson hozzá az ítéletnek megfelelõen a petíciómban foglalt kérések teljesítésének.

2.
A pert ön ellen indítottam nem a Belügyminisztérium ellen, s a bíróság is önt kötelezte a perköltség megtérítésére. Az teljesen lényegtelen, hogy hányadlagos hitelutalványozó ön, a lényeg az, hogy önálló jogi személy és saját költségvetéssel bír. Következésképpen kérem, hogy ne próbáljon félrevezetni, hanem haladéktalanul utalja át az általam megadott számlára a perköltséget.

Üdvözlettel,
Árus Zsolt

A témában még azt érdemes mindenképp megjegyezni, hogy ha az ítéletet nem hajtja végre, akkor azért kérésre a bíróság büntetheti, minden nap késlekedésért a minimálbér 20%-ának a kifizetésére kötelezheti. Érdemes tehát csipkednie magát.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Mindennapjaink a 21. században, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Ki menjen börtönbe?

A napokban jelent meg az a hír, hogy egy törvénytervezet szigorú büntetést – akár börtönt is – helyez kilátásba azon szülõknek meg tanároknak, akik “osztálypénzt” meg hasonlókat merészelnek gyûjteni. Elgondolkoztató…
El tudom persze képzelni azt, hogy vannak olyan helyek is, ahol az iskola vezetõsége kötelezõvé teszi a tanulók számára a rendszeres befizetést, s az összegyûlt pénzzel nem számol el tisztességgel. Az esetek döntõ többségében azonban az van, hogy látva azt hogy az iskolából alapvetõ dolgok hiányoznak, a szülõk önkéntes alapon adakoznak, hisz nem mindegy nekik hogy gyermekeik milyen körülmények között tanulnak. De bármi legyen a helyzet, erõszakkal sehol senkitõl nem vesznek el pénzt, ki-ki önként fizet be, a törvényesen megkeresett, az állam által alaposan megsarcolt jövedelmébõl. Akkor meg enyhén szólva is badarság ezeket az embereket börtönnel riogatni, hisz mindenkinek szuverén joga úgy elkölteni a jövedelmét, ahogy azt a lelkiismerete diktálja.
Ezzel szemben érdemes az egész kérdést egy másik szemszögbõl megvizsgálni. Ugyanis létezik egy törvényes elõírás, miszerint az ország éves költségvetésének a 6%-át az oktatásra kell fordítani. Nem nehéz kitalálni, hogy ez is egyike azon elõírásoknak, amelyekre a hatóságok fittyet hánynak. Tudomásom szerint az idén (is) kevesebb mint 4% jut az oktatásra, vagyis kevesebb mint 2/3-a a törvényesnek. Gondoljunk csak bele, hogy vajon lenne-e szükség ama kárhoztatott gyûjtésekre, ha holnaptól másfélszer annyi pénz jutna az iskoláknak? Az éves költségvetés tervezetét a kormány készíti el, majd a költségvetést a parlament szavazza meg, s az elnök hirdeti ki. Ilyen körülmények között sokkal megfontolandóbb lenne olyan törvényt hozni, hogy börtönbüntetés jár annak a miniszternek, képviselõnek és szenátornak, illetve államelnöknek, amelyik beterjeszt, elfogad vagy kihirdet olyan költségvetést, ami az oktatásra kevesebb mint 6%-ot ír elõ. Szülõ az országban több millió van, tehát már csak a börtönök zsúfoltsága miatt is praktikusabb lenne ez a megoldás, mert ha ilyen törvényt hoznának, akkor azt vagy nem tartják be (ami csak pár száz új lakót jelentene a börtönökben), vagy betartják, s akkor garantáltan annyi pénz jut az iskoláknak, hogy feleslegessé válik mindenféle osztálypénz gyûjtése.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Mindennapjaink a 21. században, Politika | Hozzászólás most!

Példakép?

Tavaly novemberben a Gyergyószéki Székely Tanácsnak volt egy kezdeményezése, errõl bõvebben itt lehetett olvasni.
Annyi hét elteltével azt is nyugodtan elárulhatom, hogy annak idején a széki tanács nevében az alábbi levelet írtam a három magyar párt vezetõinek, illetve több tisztségviselõjének:

Tisztelt címzettek!

Ezúton szeretném felhívni e figyelmüket a Gyergyószéki Székely Tanácsnak a héten útjára indított kezdeményezésére, kérve ugyanakkor önöket, hogy legyenek ebben partnereink.

A témáról a sajtóból talán már értesültek, ezért röviden csak annyit róla, hogy ellentétben azzal amit román politikusok állítani szoktak, ebben az országban helyi autonómia sem létezik, hisz Románia ugyan ratifikálta a Helyi Autonómia Európai Chartáját, de a teljes körû gyakorlatba ültetése 18 éve késik.

A legfájóbb ilyen téren természetesen az önkormányzatok finanszírozásának a kérdése, hisz ezzel az eszközzel él perverz módon az összes bukaresti kormány 1989 után is, biztosítva azt, hogy a magyar többségû települések folyamatosan hátrányban legyenek.

Ezt a kérdést célszerû lett volna már rég felvetni, ellenben soha nem késõ, a Ciolos kormány pedig – azzal hogy programjába vette az adminisztráció reformját – egy jó alkalmat szolgáltat most rá.

A kérésünk az, hogy, hogy személyes példájukkal, a témáról nyilvánosan kifejtett véleményükkel, illetve a polgármesterek mozgósításával támogassák ezt a kezdeményezést, ami csak akkor számíthat sikerre, ha eléri a kritikus tömeget.
Csatolok ezen levelemhez egy a polgármestereknek címzett felkérést, illetve azok számára akik a úgy döntenek hogy részt vállalnak a kezdeményezésben az összes ehhez szükséges dokumentumot és információt.

Amennyiben ezekkel kapcsolatban kérdés, kérés, javaslat vagy megjegyzés van, azokat örömmel vesszük.

Üdvözlettel,
Árus Zsolt

A címzettek között volt Borboly Csaba is, hisz egyrészt az RMDSZ Országos Önkormányzati Tanácsának, másrész a Csíkszéki szervezetnek az elnöke. Köztudott, hogy a megye elnöke is, de az ilyen szempontból lényegtelen, nem is gondoltam rá akkor.
Már az is megérne egy misét, hogy a tíz címzett közül egy sem válaszolt a levelemre, illetve annak se láttam nyomát, hogy bármit tettek volna, holott egy közérdekû, Székelyföld számára sarkalatos témáról van szó, de most nem errõl akarok írni, hanem arról, hogy tegnap levelet kaptam:

Valasz_Raspuns_Arus_Zsolt_28600_40240

Mivel azóta közel két hónap telt el, illetve a levelet Borboly Csaba saját címére küldtem, egy darabig törtem is a fejem, míg rájöttem mire is válaszolnak nekem ezek a derék tisztviselõk. Aztán leesett.
Aki néha olvasgatja a bejegyzéseimet, annak – hozzám hasonlóan – deja vu érzése támadhat. Ez az érvelés mostanában egy másik pecsétes levélben is felbukkant. Itt.
Vajon a csíkszeredai megyeházán tényleg a Maros megyei prefektus kell legyen a példakép?

Kategória: megáll az ész!, Megyei ügyek, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!

A prefektus nem érti

Szegény embernek komoly szövegértési problémái vannak, legalábbis az derül ki abból a válaszából, amit arra a levelemre küldött, amiben ismételten felszólítottam, hogy tegyen eleget a novemberi petíciómban foglaltaknak:

rasp.Arus_.Zsolt-2-1.pdf

No de sebaj, rajtam nem fog múlni, s míg a 30 nap le nem telik (van még belõle 19), addig levelezgethetünk, én igyekszem neki segíteni. Jelen esetben a levelére adott alábbi válasszal:


Tisztelt prefektus úr!

Hivatkozva a január 13-én kelt, 36 számú válaszára a következõket szeretném a tudomására hozni:

A 2015 november 16-án kelt petíciómban világos kéréseket fogalmaztam meg, s azok jogalapjaként több jogszabályt is megjelöltem. A határozott kérésem az, hogy hagyjon fel a kifogások keresésével, a kérések és helyzet félremagyarázásával! Ön egy felelõs beosztásban levõ, magas képzettségû tisztségviselõ, aki ezzel a magatartásával nem csak saját személyére, de az ország kormányára is szégyent hoz. Kérem, hogy amennyiben nem ismeri kellõképpen, úgy tanulmányozza a megjelölt jogszabályokat, majd tegyen eleget a petíciómban foglaltaknak.
Tájékoztatásképpen jelzem, hogy Hargita megyei kollégája is önhöz hasonlóan járt el ebben a kérdésben, õt azonban már jogerõs bírói ítélet kötelezi a petícióban foglaltak végrehajtására. Ebbõl kérem vonja le a helyes tanulságot: a kérésem jogos, s ha nem tesz neki eleget önszántából, akkor majd a bíróság fogja arra kötelezni.

Gyergyószentmiklós, 2016.I.14.

Üdvözlettel,

Árus Zsolt

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Aritmetika

Román köztelevízió, ma délelõtt. Rövid dokumentumfilm az Agapia kolostorról. A narrátor a több mint hat évszázados falakról értekezik. Pár mondattal késõbb: a kolostort 1630-ban kezdték építeni. Rögvest felállok, be a fürdõszobába, s belenézek a tükörbe. Megállapítom, hogy kifejezetten jól nézek ki így közel 300 évesen…

Kategória: Ez Románia, megáll az ész! | Hozzászólás most!

A román diplomácia

Az Európa Tanács illetékes szakbizottsága legutóbb 2010-ben járt Romániában azt ellenõrizni, hogy az ország tiszteletben tartja-e a Helyi Autonómia Európai Chartáját. Az errõl szóló jelentés itt olvasható.

Maga a dokumentum meglehetõsen hosszú (ám tanulságos) olvasmány, itt és most csak egy dologra szeretnék kitérni: a helyi választási törvény ügyére. Errõl nemrég még írtam itt, most azért térek vissza rá, mert a jelentéstevõk is szót emeltek az ügyében, megjegyezve, hogy a Velencei Bizottság is kritizálta ama híres 7. cikkelyt. Erre a kormány (jobb szót nem találok) igen impertinens választ adott, többek közt leírva ezt:
Opinion no.300/2004 of the Venice Commission was elaborated, which reads at point IV, entitled “Conclusions”, that the law in its entirety is complying with the norms of the European electoral inheritance.” (Azaz: a 300/2004-es Vélemény a “Konklúziók” pontban megállapítja, hogy a törvény teljes egészében megfelel Európa választójogi örökségének.)

Ezzel szemben mi az igazság?
A szóban forgó vélemény itt található.

A “Konklúziók” pont pedig két bekezdésbõl áll:
56. In general, the law conforms with the standards of the European electoral heritage and is a further step in the process of Romania’s full European integration.
Már itt felsejlik a lóláb, mert az “in general” ugye azt jelenti, hogy általában, nagy vonalakban, miközben a román szövegben az “entirely” áll, tehát az, hogy teljes egészében. Ez már egy csúsztatás.
De ott van a második bekezdés:
57. However, the provision of Article 7 is problematic. It strongly restricts the possibility of more than one grouping of persons belonging to a national minority to be represented in authorities at local level throughout the country. In practice, this principally affects the Hungarian minority. These restrictions do not appear justified. In particular, they are not justified by the necessity of ensuring unity so as to preserve the electoral weight of a minority, inasmuch as one has to take for granted that electors know how to safeguard their minority interests. It has to be emphasised that these comments only concern local elections.
No ez szépen, részletesen kifejti, hogy mi a gond ezzel a 7. cikkellyel, miért elfogadhatatlan úgy ahogy van. Ez azonban fikarcnyit sem zavarja a román kormányt, attól képes még hat év után is lelkesen magyarázni azt, hogy semmi de semmi gond a törvénnyel, lám, még a Velencei Bizottság is tökéletesnek találta.
Ezért kell nyitott szemmel járni ebben a mocsárban, újra és újra felhívni az európai urak figyelmét ezekre a dolgokra, s tenni ezt mindaddig, míg nekik is kínos kezd lenni a dolog, s cselekvésre szánják el magukat.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

No akkor most lássuk!

A Hargita megyei prefektus ellen indított per ítéletét december közepén kaptam kézhez, s az áll benne, hogy 15 napon belül fellebbezhetõ. Következésképpen hétfõn levélben érdeklõdtem a Megyei Törvényszéken arról, hogy a prefektus fellebbezett-e. A válasz most érkezett:

Jó napot kívánok!

A fent említett iratcsomóját nem fellebbezték meg, így 2015 dec.28-án végleges maradt.

Tisztelettel,

Ez a hír nyilván nem fogja megrengetni nem hogy a világot, de még bár az egységes román nemzetállamot sem, de arra azért nagyon kíváncsi vagyok, hogy miképpen fog a prefektus eleget tenni az ítéletnek, ami úgy szól, hogy:
Kötelezi az alperest, hogy a 27/2002-es Kormányrendelet 3., 4. és 5. cikkelyének megfelelõen oldja meg a felperes 2014 november 11-i petícióját.

A petícióban pedig ez áll:
Azt kérem tehát, hogy hivatalosan szólítsa fel a megyében mûködõ összes közintézmény vezetõit, hogy tartsák be a kétnyelvû feliratozásra vonatkozó törvényt, majd munkatársai révén ellenõrizze az összes intézményt, s indítson jogi eljárást minden olyan esetben, ahol törvénysértést észlelnek.

Nem lényegtelen részletkérdés az, hogy a kérésem a megyében mûködõ összes közintézményre vonatkozott (tehát az állami alárendeltségûekre is, ideértve rendõrséget, ügyészséget, stb.), s a bíróság ezt hagyta jóvá.

A harminc napos határidõbõl tíz már el is telt, remélem dolgoznak keményen a prefekturán!

Kategória: igazságszolgáltatás Romániában, Megyei ügyek, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!