A prefektus sumákol

Ugyan már rég eltelt a petíciók megoldására a jogszabály által megszabott 30 nap, de a jogerõs bírói ítélettel megtámogatott petícióm megoldása igen döcögõsen halad. Jól mutatja ezt az a levél, amit (elektronikus formában) ma kaptam kézhez:

Adresa-Arus-Zsolt-1285

Ebbõl ugyanis az derül ki, hogy a prefektus teszi magát hogy nem érti a petícióban foglaltakat, illetve nem ismeri a vonatkozó jogszabály elõírásait. Másképp nem tudom értelmezni azt, hogy arról tájékoztat, hogy felszólította a megye összes települését, hogy tartsák be a 215-ös törvénynek a magyar nyelv használatára vonatkozó elõírásait, miközben én azt kértem, hogy a megyében található összes közintézmény vezetõit szólítsa fel, hisz a megyében településbõl 67 van, közintézménybõl ezzel szemben több száz. Hasonlóképpen én a petíciómban a magyar nyelv használatára vonatkozó törvények betartásának számonkérését kértem, márpedig ilyen téren nem csak a 215-ös törvény jön számításba, hanem a 282/2007-es törvény is, amivel Románia a Kisebbségi vagy Regionális Nyelvek Európai Chartáját ratifikálta, s ami lényegesen több elõírást tartalmaz, mint a 215-ös törvény.

Nem utolsó sorban pedig a petíciók megoldását szabályozó kormányrendelet azt is elõírja, hogy az intézményvezetõ felel azért is, hogy a törvényes határidõn belül választ is kapjak a petíciómra. Érdemi választ. Olyat, amiben az van részletesen és pontosan leírva, hogy mit vizsgáltak meg, mit tapasztaltak és annak nyomán mit tettek. Jelen konkrét esetben egy érdemi válasz úgy néz ki, hogy a prefektus megírja nekem azon intézmények pontos és teljes listáját amelyeknek felszólítást küldött s melyeket utána ellenõrzött is, majd azt, hogy melyek voltak azok az intézmények, amelyeknél az ellenõrzés során törvénytelenséget tapasztalt és hogy mit tett azokban az esetekben.

Nem szeretek jóslásokban bocsátkozni, de beigazolódni látszik Murphy azon törvénye, hogy ami rosszul kezdõdik, az még rosszabbul végzõdik. Félõ ugyanis, hogy ez az ügy nem fog békésen megoldódni.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

Szerecsenmosdatás

Az megy. Nagyban.
Jeleztem már itt, hogy panaszt tettem a fõügyésznél is meg az államelnöknél is azért, mert a Korrupcióellenes Ügyészség megengedi magának, hogy törvénytelen módon idézzen be embereket. Az elnök – mint aki nem értette meg azt – továbbította a kérésemet a Jogi Felügyeletnek, az meg elsõ körben azzal utasította vissza, hogy az elektronikus levél nem volt aláírva. Sebaj, kinyomtattam, aláírtam, szkenneltem és újraküldtem.

Ma megérkezett a válasz erre: továbbra sem vizsgálták meg érdemben, azért, mert a bepanaszolt személy nem ügyész, márpedig a Jogi Felügyelet csak bírókat meg ügyészeket vizsgál. Utánanéztem, az illetõ valóban nem ügyész “csak” rendõr, akikrõl az intézmény honlapján ezt lehet megtudni: Ofiterii de politie judiciara ai D.N.A. îsi desfasoara activitatea sub directa conducere, supraveghere si control al procurorului, dispozitiile acestuia fiind obligatorii (vagyis az ügyész közvetlen vezetése, felügyelete és ellenõrzése alatt fejtik ki tevékenységüket, kötelezõ módon betartják az ügyész utasításait). Ha pedig ezt be is tartják, akkor az engem beidézõ rendõrnek az ügyész fõnöke nyilván tudatában van annak, hogy a beosztottja törvénytelenül jár el. S hagyja. A Jogi Felügyelet pedig nem a lényeget látja, nem azt mondja, hogy ugyan a bepanaszolt személy nem ügyész, de a közvetlen fõnöke az, s õ is részese a törvénysértésnek, hanem mosdat. Hivatali hatáskörével nem élve, hanem visszaélve, cinkosa lesz a további törvénysértésnek. A válaszlépésen egyelõre gondolkozom.
Ellenben ha már ellátogattam a Korrupcióellenes Ügyészség honlapjára (ahol több a tömjén mint egy középkori kolostorban), bepillantottam az ott dolgozó rendõröket listázó oldalra, ahol ezek vagyonnyilatkozatai is közzé vannak téve. A legfrissebbek.

A vonatkozó törvény értelmében a közalkalmazottak évente kell friss vagyonnyilatkozatot leadjanak, s azokat közzé kell tenni. Ehhez képest azt látni, hogy létezik ott egy 2013-as meg pár 2010-es nyilatkozat is, de az összes többi 2009-bõl való. Mert az ügyészség szerepe nyilván az, hogy másokkal betartassa a törvényt, s nem az, hogy õ maga betartsa.
Az már csak egy jelentéktelen apróság, hogy az engem is kihallgató rendõrnek közel kétszer akkora nettó fizetése volt már 2009-ben is, mint az egy éve fizetés nélkül hagyott Mezei Jánosnak. Ahogy a régi nóta mondja, havi közel 6.500 lej fixszel az ember könnyen … keresi bármeddig a kákán a csomót.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában | Hozzászólás most!

Igen, befolyásolni akarjuk

A múlt héten, amikor összeült városházán a köztéri rendezvényeket véleményezni hivatott bizottság, hogy megvitassa a két egymás utáni szombatra bejelentett tüntetésünket, akkor a rendõrség képviselõje aggodalmát fejezte ki, hogy tulajdonképpen a bíróságokat akarjuk befolyásolni.
Márpedig ez telitalálat, valóban azt akarjuk, de ezért nem nekünk kell szégyenkezni. A tüntetés egyik célja ugyanis az, hogy kifejezzük azon igényünket, hogy Románia tartsa tiszteletben a jogállamiságot, igazságos, átlátható és tisztességes módon járjon el Mezei János, Csikszereda vezetõi, valamint a kézdivásárhelyi állítólag terroristák ügyében. Ugyanis sajnos számos jel utal arra, hogy ezekre fel kell hívni a bírók és ügyészek figyelmét, mert nem ezt teszik.

Nézzük Mezei János ügyét
Errõl mindenkinek megvan a maga véleménye, annak függvényében, hogy milyen konkrét ismeretekkel bír. Próbáljuk csökkenteni a szubjektívizmust, koncentráljunk tényekre, hisz a vádirat az interneten elérhetõ.

Mit lehet megtudni például a tanúkról?

A vádirat szerint kihallgattak összesen 36 tanút, beleértve a feljelentõt. Ezek közül 15-öt (kevesebb mint felét!) kérdezték a feltételezett hivatali visszaélésrõl, 9-et a kivizsgálás idejére elrendelt korlátozó tiltások betartásáról, s 12-t nem tudni mirõl, mert a vádiratban csak a nevük szerepel. Az arány elgondolkoztató.

Az elsõ 15-bõl ketten nyilatkoztak hosszan a feltételezett bûncselekményrõl. Mondom beszéltek. Konkrét, kézzel fogható bizonyítékot egyikük sem mutatott fel.
A maradék 13-ból még háromnak a nyilatkozatából idéz a vádirat, ezek tényeket tartalmaznak (kik a Monturist tulajdonosai, milyen arányban, mibõl áll a törzstõkéje, stb.).
További tízrõl annyit lehet megtudni, hogy õk is hasonlóan nyilatkoztak.

A második csoportban 9 személy van, ez azt mutatja, hogy milyen komoly erõfeszítéseket tett az ügyészség arra nézve, hogy bebizonyítsa, hogy Mezei János megszegte a korlátozó intézkedéseket. Ezen igyekezetükben attól sem riadtak vissza, hogy részben hazugnak mondják a tanúvallomásomat, azért, mert az igazságot mondtam el nekik, s nem azt, amit hallani szerettek volna.

Végül van 12 ember (a tanúk harmada), akikrõl csak annyit lehet tudni, hogy kihallgatták õket, de nyilván semmi terhelõt nem lehetett még bár belemagyarázni sem a vallomásukba. Elpocsékolt idõ és pénz tehát.

Bizonyítékok?
Az ügyészek tartottak 5 házkutatást és átkutattak hat jármûvet, ezen kívül alaposan átvizsgáltak több számítógépet, telefont meg egyéb számítástechnikai eszközöket. Ezek során semmilyen terhelõ bizonyítékra nem bukkantak!
Ezek után a vádiratban bizonyíték gyanánt a következõk szerepelnek:
– A feljelentõ nyilatkozata és az általa letett iratok;
– A vádlottak és a tanúk nyilatkozatai;
– hat darab hangfelvétel, amiket Virág Zsolt készített a Mezei Jánossal és Portik Csabával folytatott beszélhetéseirõl;
– egy darab hangfelvétel, amit az ügyészség készített Virág Zsolt közremûködésével;
– A cégbíróság által kiadott, a Monturist kft-re vonatkozó információk.

Következtetés?
A kivizsgálás teljes idõtartama alatt az ügyészség egyetlen terhelõ bizonyítékot sem bírt felkutatni. A vád csak a feljelentõ kijelentésein alapszik, az ügyészség ahhoz csak olyan tanúvallomásokat bírt hozzátenni, amelyek közül egyik sem terhelõ Mezei Jánosra nézve!
Mindez 14 és fél hónap nyomozás után! Ennek ellenére az ügyészség nem ejtette az ügyet, hanem vádat emelt!
A vádemelés óta pedig eltelt kerek hét hónap, és még egy érdemi tárgyalás nem volt!
Ezek számok, tények, amelyek minden elfogultság nélkül egy következtetésre tudnak vezetni: ebben az ügyben az igazságszolgáltatás eljárása sántít. Nem tisztem ítélkezni, de azt a határozott véleményemet nem rejthetem véka alá: nem úgy néz ki, hogy az igazság kiderítése a cél.

A “terrorista” ügy
Itt is felmerülnek ésszerû kérdések, kezdve azzal, hogy a hatóságok állítása szerint egy tavaly október tizedikei lehallgatott beszélgetés nyomán kezdték figyelni azt a két fiatalt, akik pillanatnyilag le vannak tartóztatva. Ugyanis hetekkel ezelõtt jelentette ki a szervezetük szóvivõje, hogy október tizedikén nem találkoztak és nem beszéltek egymással. A hatóság pedig azóta hallgat. Elvileg elképzelhetõ az is, hogy az a találkozó valóban megesett, s a szóvivõ blöffölt, úgy tagadta ezt, hogy vállalta annak a kockázatát, hogy másnap megcáfolják. De cáfolat azóta sincs! Elképzelhetõ, hogy a hatóság direkt élvezi, hogy nyilvánosan hazugsággal vádolják, s ugyan cáfolhatna, de nem teszi. De logikusan az sem kizárható, hogy a szóvivõ igazat mond. Ami ellenben – fogalmazzunk óvatosan – súlyos dolog lenne, alapjában ingatná meg a vádhatóság szavahihetõségét.

A hatósági közleményekbõl tudjuk azt is, hogy heteken keresztül szigorú ellenõrzés alatt volt Beke István. Ebbõl az következik, hogy minden lépésérõl tudtak, s minden cselekedetére létezik bizonyíték. Ennek ellenére két hónap után az érdemi eljárás nem indult be, mindössze azt lehet látni, hogy újra és újra meghosszabbítják az elõzetes letartóztatást. Valakinek a szabadságát csak nagyon indokolt esetben szabad korlátozni, ez az indoklás pedig sehol.

Szintén a hatósági közleményekbõl tudjuk, hogy bombát nem találtak, csak annak elkészítésére állítólag alkalmas elemeket. Logikus gondolat az, hogy az lett volna a tiszta, félremagyarázhatatlan helyzet, ha megvárják míg elkészíti a bombát, s utána tartóztatják le. Még egy nap türelem kellett volna az elõzõ 50 nap után! De ha már nem így tettek, akkor két hónap alatt csak el kellene tudja dönteni egy szakértõ, hogy a lefoglalt elemekbõl lehet-e kevesebb mint egy nap alatt bombát elõállítani. Ilyen szakértõi munkáról azonban két hónap teltével sem hallani.

Az is joggal ébreszt az emberben gyanút, hogy olyan bûncselekmény miatt tartóztatták le Beke Istvánt, amit csak csoportosan lehet elkövetni. A büntetõ törvénykönyv 397. cikkelye ugyanis így kezdõdik: Întreprinderea de actiuni violente împotriva persoanelor sau bunurilor savârsite de mai multe persoane împreuna… Több személy által közösen elkövetett erõszakos cselekedet. És a helyzeten az sem változtatott, hogy rá egy hónapra felbujtás miatt letartóztattak még valakit, mert továbbra is csak egy embert vádolnak azzal a csoportosan elkövethetõ bûncselekménnyel.

Ezek ismét tények, amikbõl joggal lehet arra következtetni, hogy a hatóságok eljárása nem korrekt.

Ha netán a vád helytálló, akkor is elítélendõ a hatóságok magatartása, a titkolózás, ugyanis ezzel tág teret engednek mindenféle spekulációnak. Bennünk jogos gyanakvást ébresztenek, románok széles tömegei számára pedig lehetõséget adnak arra, hogy elárasszák a közbeszédet a magyarságot kollektíven megbélyegzõ véleményükkel.

S ezzel elékeztünk a tüntetésünk második okához: tiltakozni az eset kapcsán a sajtót és a közbeszédet elárasztó magyarellenesség, a közösségünk kollektív megbélyegzése ellen.
A Btk. szerint az etnikai gyûlölködés, a feszültség szítása, a magyarok elleni izgatás bûncselekmény.
Ha pedig bebizonyosodna, hogy a hatóságok magyarságuk miatt, a nemzetük érdekében való kiállásuk miatt zaklatják ezeket az embereket, akkor az emberiesség elleni bûncselekmény.
Elvárjuk a román hatóságoktól, hogy ezen cselekedetek ellen az alkotmány és a törvények elõírásainak megfelelõen lépjenek fel, ne nézzék tétlenül a társadalmi feszültség fokozódását. Az elmúlt hónapokban semmi ilyet nem tettek a hatóságok, s ez önmagában elítélendõ.

Egy közösség akkor erõs, ha összetartó, de ugyanakkor egyenként minden tagja nyitott szemmel jár és nem tûri szó nélkül, ha õt vagy közösségét jogsértés éri. Azt kívánom mindannyiunknak, hogy a székelység tegyen tanúbizonyságot arról, hogy ilyen közösség ma is.

Jogaink védelmében több mindent tehetünk. Ezek közül csak egy, de kiemelten fontos az, amire mindenkinek módja van, hogy részt vesz egy ilyen tüntetésen, véleményt nyilvánít és elvárást fogalmaz meg.
Ezen kívül azonban számos más mód is van, mint a jogsértéseket elkövetõk elleni perek, a nemzetközi intézmények tájékoztatása, a közbelépésük kérése, és a sor folytatható. Ezek közül mindegyikkel élni kell, s kinek kinek egyéni felelõssége, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel él-e.
Fontos megjegyezni, hogy minél magasabban áll valaki a társadalmi ranglétrán, annál több eszköze van, de azzal arányosan annyival nagyobb felelõssége is. Befejezésül hadd szögezzem le azt, hogy közösségünk vezetõi ennek tudatában kell legyenek, s tudniuk kell azt is, hogy többet és jobbat várunk el részükrõl is!

(Elhangzott ma délután 4-kor Gyergyószentmiklós fõterén, a Gyergyószéki Székely Tanács által szervezett tüntetésen. Szerkesztett változat.)

Kategória: Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Felhívás tüntetésre

A napokban több esemény is zajlott különbözõ bíróságokon:
– Mezei János esetében több mint egy évvel az eljárás kezdete óta még mindig nem került sor az elsõ érdemi tárgyalásra, tovább zajlik a halogatás.
– A csíkszeredai városvezetõk perében a Marosvásárhelyi Ítélõtábla úgy döntött, hogy a törvénytelen lehallgatásokból származó információkat is fel lehet használni.
– A kézdivásárhelyi fiatalok ügyében a Bukaresti Ítélõtábla az elõzetes letartóztatás meghosszabbításáról döntött, miközben az állítólagos terrorcselekmény ügyében a nyomozás helyben topog.
Mindezek csak megerõsítik azt a véleményt, hogy a hatóságok nem járnak el az elvárható korrektséggel és objektivitással ezekben az ügyekben. A sajtóban pedig folytatódik a terroristázás és szélsõségesezés, újra és újra leírják azokat a vádakat, amelyeket az igazságszolgáltatás hosszú idõ után sem próbál meg bizonyítani, az erejébõl (elszántságából?) csak a tiltások és letartóztatások hosszabbítása futja.
Indokolt tehát folytatni a múlt heti tiltakozást, úgy, ahogy azt már akkor bejelentettük. Várunk hát szombaton délután négy órára Gyergyószentmiklós fõterére mindenkit, aki ezzel a hatósági viszonyulással nem ért egyet, aki velünk együtt azt akarja, hogy halogatások nélkül, a törvények betartásával szolgáltassanak igazságot a meghurcolt magyarok ügyében.

Gyergyószentmiklós, 2016.I.28.

Kategória: Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Adjunk hálát az Elnök Úrnak?

A megyei önkormányzat honlapján olvasható ez a hír.

Az ember elolvassa, s máris bepárásodik a szeme, hisz lám, hiába hánynak fittyet a közérdekre városunk felelõtlen vezetõi, mert Elnök Úr nem hagy minket cserben, ha kell per útján, erõszakkal is, de jót tesz velünk.

Néhány dolgot azért nem árt tisztázni ezzel a történettel kapcsolatban:

A megyei hulladékkezelõ rendszer már olyan sok éves késésben van, hogy akik akkor születtek amikor használatba kellett volna adják, azok ma már iskolába járnak. S az megeshet, hogy a tározót az elsõ félévben használatba veszik, de a befejezéstõl még igencsak távol van, arról nem beszélve, hogy az egész rendszerben vannak ilyen bizonytalansági (nevezzük így) tényezõk is.

Az bárki figyelmes olvasónak feltûnhet, hogy ugyan Elnök Úr azt állítja hogy ez régi ügy, 2012 óta már jó az együttmûködés a megyei önkormányzat és a város között, miközben a pert a megye 2014-ben indította egy 2013-as határozat miatt. Ugyan voltak idõk, amikor a nagyobb évszám volt a régebbi, de Krisztus óta ez is megváltozott.

A tájékozatlan olvasó gondolom azt kifejezetten furcsállja, hogy miért kell per útján ráerõszakolni a városra több százezer eurót, hisz épeszû ember kapva kap az ilyenen, nem kapálózik ellene. A titok nyitja ott van rögtön a közlemény bevezetõjében: “a szerzõdés 23. cikkelyét fogalmazza át olyanformán, hogy az AVE meg nem térült beruházásaiért a városnak kell felelnie.” A történet pedig az, hogy valamikor nagyon rég a város társult a megyével és a többi településsel a közös hulladékgazdálkodási rendszer kiépítésére és mûködtetésére, majd telt egyik év a másik után, s az egész egy helyben toporgott, mert a megyei önkormányzat képtelen volt helyet találni a hulladéktározónak. Idõközben a Közüzem egyre nehezebb helyzetbe került, ezért a város kénytelen volt a hulladékgazdálkodási tevékenységet közbeszerzés révén rábízni egy másik cégre. Ha dúskált volna a pénzben, akkor kukákat meg szemetesautókat vesz, s csak a mûködtetést adja ki, de mivel nem az volt a helyzet, ezért a kiírásban az szerepelt, hogy a licitet nyerõ cég kell ezeket az eszközöket biztosítsa, cserébe ellenben 20 évre kapta meg a szolgáltatást. S mi fog történni, ha beindul a megyei rendszer, s város – a mostani ítéletnek megfelelõen – felbontja a szerzõdést a mostani szolgáltatóval? Nem kap egy peták készpénzt sem, hanem kukákat meg egyéb eszközöket. Ezzel szemben a most használatban levõ kukákat meg egyéb eszközöket köteles lesz megvásárolni a mostani szolgáltatótól. Ezt jobb helyeken kiadásnak nevezik, ráadásul felesleges kiadásnak, mert csupa olyan dolgot kell megvásároljon, amire semmi szüksége nincs. Ennek tudatában adjon ki-ki választ a címben levõ kérdésre.

Kategória: egy kisváros nagy gondjai, Ez Románia, Megyei ügyek, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!

A prefektus mint az Isten

Legalábbis olyan értelemben, hogy a malmai módfelett lassan õrölnek. Ugyanis a tavaly november közepén született és december végén jogerõre emelkedett ítélet értelmében (illetve a petíciókra vonatkozó kormányrendeletnek megfelelõen) holnapután jár le a petícióban megoldásának a határideje. Ehhez képest ma levelet kaptam tõle, amiben arról értesít, hogy aztán majd eleget fog tenni a kéréseimnek:

Raspuns Valasz-pref-HR

Ezt nyilván nem hagyhattam válasz nélkül, azonnal ment neki vissza ez:

Tisztelt uram!

A nemrég kézhez kapott, 290/SL/21.01.2016 számú átiratával kapcsolatosan a következõket szeretném a tudomására hozni:

1.
A 1787/2015 számú ítélet december 28-án vált jogerõssé, ellenben annak végrehajtását ön már november 15-én elkezdhette volna, minekutána úgy döntött, hogy nem fellebbez.
Elismerem, hogy a megyében számos közintézmény létezik, így az ítélet végrehajtása idõbe telik, ellenben a levelében foglalt kijelentés (Hargita megye prefektusa el fogja rendelni a végzésben foglaltak végrehajtását) felveti a rosszhiszemûség gyanúját, mert arra utal, hogy több mint két hónappal az ítélet megszületése után még semmit sem tett annak végrehajtása érdekében. Ezért arra kértem, hogy hagyjon fel az idõhúzással, és haladéktalanul lásson hozzá az ítéletnek megfelelõen a petíciómban foglalt kérések teljesítésének.

2.
A pert ön ellen indítottam nem a Belügyminisztérium ellen, s a bíróság is önt kötelezte a perköltség megtérítésére. Az teljesen lényegtelen, hogy hányadlagos hitelutalványozó ön, a lényeg az, hogy önálló jogi személy és saját költségvetéssel bír. Következésképpen kérem, hogy ne próbáljon félrevezetni, hanem haladéktalanul utalja át az általam megadott számlára a perköltséget.

Üdvözlettel,
Árus Zsolt

A témában még azt érdemes mindenképp megjegyezni, hogy ha az ítéletet nem hajtja végre, akkor azért kérésre a bíróság büntetheti, minden nap késlekedésért a minimálbér 20%-ának a kifizetésére kötelezheti. Érdemes tehát csipkednie magát.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Mindennapjaink a 21. században, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Ki menjen börtönbe?

A napokban jelent meg az a hír, hogy egy törvénytervezet szigorú büntetést – akár börtönt is – helyez kilátásba azon szülõknek meg tanároknak, akik “osztálypénzt” meg hasonlókat merészelnek gyûjteni. Elgondolkoztató…
El tudom persze képzelni azt, hogy vannak olyan helyek is, ahol az iskola vezetõsége kötelezõvé teszi a tanulók számára a rendszeres befizetést, s az összegyûlt pénzzel nem számol el tisztességgel. Az esetek döntõ többségében azonban az van, hogy látva azt hogy az iskolából alapvetõ dolgok hiányoznak, a szülõk önkéntes alapon adakoznak, hisz nem mindegy nekik hogy gyermekeik milyen körülmények között tanulnak. De bármi legyen a helyzet, erõszakkal sehol senkitõl nem vesznek el pénzt, ki-ki önként fizet be, a törvényesen megkeresett, az állam által alaposan megsarcolt jövedelmébõl. Akkor meg enyhén szólva is badarság ezeket az embereket börtönnel riogatni, hisz mindenkinek szuverén joga úgy elkölteni a jövedelmét, ahogy azt a lelkiismerete diktálja.
Ezzel szemben érdemes az egész kérdést egy másik szemszögbõl megvizsgálni. Ugyanis létezik egy törvényes elõírás, miszerint az ország éves költségvetésének a 6%-át az oktatásra kell fordítani. Nem nehéz kitalálni, hogy ez is egyike azon elõírásoknak, amelyekre a hatóságok fittyet hánynak. Tudomásom szerint az idén (is) kevesebb mint 4% jut az oktatásra, vagyis kevesebb mint 2/3-a a törvényesnek. Gondoljunk csak bele, hogy vajon lenne-e szükség ama kárhoztatott gyûjtésekre, ha holnaptól másfélszer annyi pénz jutna az iskoláknak? Az éves költségvetés tervezetét a kormány készíti el, majd a költségvetést a parlament szavazza meg, s az elnök hirdeti ki. Ilyen körülmények között sokkal megfontolandóbb lenne olyan törvényt hozni, hogy börtönbüntetés jár annak a miniszternek, képviselõnek és szenátornak, illetve államelnöknek, amelyik beterjeszt, elfogad vagy kihirdet olyan költségvetést, ami az oktatásra kevesebb mint 6%-ot ír elõ. Szülõ az országban több millió van, tehát már csak a börtönök zsúfoltsága miatt is praktikusabb lenne ez a megoldás, mert ha ilyen törvényt hoznának, akkor azt vagy nem tartják be (ami csak pár száz új lakót jelentene a börtönökben), vagy betartják, s akkor garantáltan annyi pénz jut az iskoláknak, hogy feleslegessé válik mindenféle osztálypénz gyûjtése.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Mindennapjaink a 21. században, Politika | Hozzászólás most!

Példakép?

Tavaly novemberben a Gyergyószéki Székely Tanácsnak volt egy kezdeményezése, errõl bõvebben itt lehetett olvasni.
Annyi hét elteltével azt is nyugodtan elárulhatom, hogy annak idején a széki tanács nevében az alábbi levelet írtam a három magyar párt vezetõinek, illetve több tisztségviselõjének:

Tisztelt címzettek!

Ezúton szeretném felhívni e figyelmüket a Gyergyószéki Székely Tanácsnak a héten útjára indított kezdeményezésére, kérve ugyanakkor önöket, hogy legyenek ebben partnereink.

A témáról a sajtóból talán már értesültek, ezért röviden csak annyit róla, hogy ellentétben azzal amit román politikusok állítani szoktak, ebben az országban helyi autonómia sem létezik, hisz Románia ugyan ratifikálta a Helyi Autonómia Európai Chartáját, de a teljes körû gyakorlatba ültetése 18 éve késik.

A legfájóbb ilyen téren természetesen az önkormányzatok finanszírozásának a kérdése, hisz ezzel az eszközzel él perverz módon az összes bukaresti kormány 1989 után is, biztosítva azt, hogy a magyar többségû települések folyamatosan hátrányban legyenek.

Ezt a kérdést célszerû lett volna már rég felvetni, ellenben soha nem késõ, a Ciolos kormány pedig – azzal hogy programjába vette az adminisztráció reformját – egy jó alkalmat szolgáltat most rá.

A kérésünk az, hogy, hogy személyes példájukkal, a témáról nyilvánosan kifejtett véleményükkel, illetve a polgármesterek mozgósításával támogassák ezt a kezdeményezést, ami csak akkor számíthat sikerre, ha eléri a kritikus tömeget.
Csatolok ezen levelemhez egy a polgármestereknek címzett felkérést, illetve azok számára akik a úgy döntenek hogy részt vállalnak a kezdeményezésben az összes ehhez szükséges dokumentumot és információt.

Amennyiben ezekkel kapcsolatban kérdés, kérés, javaslat vagy megjegyzés van, azokat örömmel vesszük.

Üdvözlettel,
Árus Zsolt

A címzettek között volt Borboly Csaba is, hisz egyrészt az RMDSZ Országos Önkormányzati Tanácsának, másrész a Csíkszéki szervezetnek az elnöke. Köztudott, hogy a megye elnöke is, de az ilyen szempontból lényegtelen, nem is gondoltam rá akkor.
Már az is megérne egy misét, hogy a tíz címzett közül egy sem válaszolt a levelemre, illetve annak se láttam nyomát, hogy bármit tettek volna, holott egy közérdekû, Székelyföld számára sarkalatos témáról van szó, de most nem errõl akarok írni, hanem arról, hogy tegnap levelet kaptam:

Valasz_Raspuns_Arus_Zsolt_28600_40240

Mivel azóta közel két hónap telt el, illetve a levelet Borboly Csaba saját címére küldtem, egy darabig törtem is a fejem, míg rájöttem mire is válaszolnak nekem ezek a derék tisztviselõk. Aztán leesett.
Aki néha olvasgatja a bejegyzéseimet, annak – hozzám hasonlóan – deja vu érzése támadhat. Ez az érvelés mostanában egy másik pecsétes levélben is felbukkant. Itt.
Vajon a csíkszeredai megyeházán tényleg a Maros megyei prefektus kell legyen a példakép?

Kategória: megáll az ész!, Megyei ügyek, Politika, RMDSZ | Hozzászólás most!

A prefektus nem érti

Szegény embernek komoly szövegértési problémái vannak, legalábbis az derül ki abból a válaszából, amit arra a levelemre küldött, amiben ismételten felszólítottam, hogy tegyen eleget a novemberi petíciómban foglaltaknak:

rasp.Arus_.Zsolt-2-1.pdf

No de sebaj, rajtam nem fog múlni, s míg a 30 nap le nem telik (van még belõle 19), addig levelezgethetünk, én igyekszem neki segíteni. Jelen esetben a levelére adott alábbi válasszal:


Tisztelt prefektus úr!

Hivatkozva a január 13-én kelt, 36 számú válaszára a következõket szeretném a tudomására hozni:

A 2015 november 16-án kelt petíciómban világos kéréseket fogalmaztam meg, s azok jogalapjaként több jogszabályt is megjelöltem. A határozott kérésem az, hogy hagyjon fel a kifogások keresésével, a kérések és helyzet félremagyarázásával! Ön egy felelõs beosztásban levõ, magas képzettségû tisztségviselõ, aki ezzel a magatartásával nem csak saját személyére, de az ország kormányára is szégyent hoz. Kérem, hogy amennyiben nem ismeri kellõképpen, úgy tanulmányozza a megjelölt jogszabályokat, majd tegyen eleget a petíciómban foglaltaknak.
Tájékoztatásképpen jelzem, hogy Hargita megyei kollégája is önhöz hasonlóan járt el ebben a kérdésben, õt azonban már jogerõs bírói ítélet kötelezi a petícióban foglaltak végrehajtására. Ebbõl kérem vonja le a helyes tanulságot: a kérésem jogos, s ha nem tesz neki eleget önszántából, akkor majd a bíróság fogja arra kötelezni.

Gyergyószentmiklós, 2016.I.14.

Üdvözlettel,

Árus Zsolt

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Aritmetika

Román köztelevízió, ma délelõtt. Rövid dokumentumfilm az Agapia kolostorról. A narrátor a több mint hat évszázados falakról értekezik. Pár mondattal késõbb: a kolostort 1630-ban kezdték építeni. Rögvest felállok, be a fürdõszobába, s belenézek a tükörbe. Megállapítom, hogy kifejezetten jól nézek ki így közel 300 évesen…

Kategória: Ez Románia, megáll az ész! | Hozzászólás most!

A román diplomácia

Az Európa Tanács illetékes szakbizottsága legutóbb 2010-ben járt Romániában azt ellenõrizni, hogy az ország tiszteletben tartja-e a Helyi Autonómia Európai Chartáját. Az errõl szóló jelentés itt olvasható.

Maga a dokumentum meglehetõsen hosszú (ám tanulságos) olvasmány, itt és most csak egy dologra szeretnék kitérni: a helyi választási törvény ügyére. Errõl nemrég még írtam itt, most azért térek vissza rá, mert a jelentéstevõk is szót emeltek az ügyében, megjegyezve, hogy a Velencei Bizottság is kritizálta ama híres 7. cikkelyt. Erre a kormány (jobb szót nem találok) igen impertinens választ adott, többek közt leírva ezt:
Opinion no.300/2004 of the Venice Commission was elaborated, which reads at point IV, entitled “Conclusions”, that the law in its entirety is complying with the norms of the European electoral inheritance.” (Azaz: a 300/2004-es Vélemény a “Konklúziók” pontban megállapítja, hogy a törvény teljes egészében megfelel Európa választójogi örökségének.)

Ezzel szemben mi az igazság?
A szóban forgó vélemény itt található.

A “Konklúziók” pont pedig két bekezdésbõl áll:
56. In general, the law conforms with the standards of the European electoral heritage and is a further step in the process of Romania’s full European integration.
Már itt felsejlik a lóláb, mert az “in general” ugye azt jelenti, hogy általában, nagy vonalakban, miközben a román szövegben az “entirely” áll, tehát az, hogy teljes egészében. Ez már egy csúsztatás.
De ott van a második bekezdés:
57. However, the provision of Article 7 is problematic. It strongly restricts the possibility of more than one grouping of persons belonging to a national minority to be represented in authorities at local level throughout the country. In practice, this principally affects the Hungarian minority. These restrictions do not appear justified. In particular, they are not justified by the necessity of ensuring unity so as to preserve the electoral weight of a minority, inasmuch as one has to take for granted that electors know how to safeguard their minority interests. It has to be emphasised that these comments only concern local elections.
No ez szépen, részletesen kifejti, hogy mi a gond ezzel a 7. cikkellyel, miért elfogadhatatlan úgy ahogy van. Ez azonban fikarcnyit sem zavarja a román kormányt, attól képes még hat év után is lelkesen magyarázni azt, hogy semmi de semmi gond a törvénnyel, lám, még a Velencei Bizottság is tökéletesnek találta.
Ezért kell nyitott szemmel járni ebben a mocsárban, újra és újra felhívni az európai urak figyelmét ezekre a dolgokra, s tenni ezt mindaddig, míg nekik is kínos kezd lenni a dolog, s cselekvésre szánják el magukat.

Kategória: Államérdek, Ez Románia, Politika | Hozzászólás most!

No akkor most lássuk!

A Hargita megyei prefektus ellen indított per ítéletét december közepén kaptam kézhez, s az áll benne, hogy 15 napon belül fellebbezhetõ. Következésképpen hétfõn levélben érdeklõdtem a Megyei Törvényszéken arról, hogy a prefektus fellebbezett-e. A válasz most érkezett:

Jó napot kívánok!

A fent említett iratcsomóját nem fellebbezték meg, így 2015 dec.28-án végleges maradt.

Tisztelettel,

Ez a hír nyilván nem fogja megrengetni nem hogy a világot, de még bár az egységes román nemzetállamot sem, de arra azért nagyon kíváncsi vagyok, hogy miképpen fog a prefektus eleget tenni az ítéletnek, ami úgy szól, hogy:
Kötelezi az alperest, hogy a 27/2002-es Kormányrendelet 3., 4. és 5. cikkelyének megfelelõen oldja meg a felperes 2014 november 11-i petícióját.

A petícióban pedig ez áll:
Azt kérem tehát, hogy hivatalosan szólítsa fel a megyében mûködõ összes közintézmény vezetõit, hogy tartsák be a kétnyelvû feliratozásra vonatkozó törvényt, majd munkatársai révén ellenõrizze az összes intézményt, s indítson jogi eljárást minden olyan esetben, ahol törvénysértést észlelnek.

Nem lényegtelen részletkérdés az, hogy a kérésem a megyében mûködõ összes közintézményre vonatkozott (tehát az állami alárendeltségûekre is, ideértve rendõrséget, ügyészséget, stb.), s a bíróság ezt hagyta jóvá.

A harminc napos határidõbõl tíz már el is telt, remélem dolgoznak keményen a prefekturán!

Kategória: igazságszolgáltatás Romániában, Megyei ügyek, Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Siculicidium

Ez áll az emlékmûvön, s ezen a néven emlegetik a történelemkönyvek is. Történt 1764-ben, január hetedikén. Ma volt tehát az emléknapja, ahol magam is jelen voltam, a Gyergyószéki Székely Tanács képviseletében.
Minderrõl nem is írnék, mert távol áll tõlem az a mentalitás, hogy nyakra-fõre közzéteszem, hogy hol fordultam meg, ellenben van két dolog ami nem hagy nyugodni, amit el kell mondjak.
Nem sok olyan történelmi esemény van, ami egész Székelyföld emlékezetében ilyen élénken él, ami olyan egyértelmûen és határozottan nem gyergyói, csíki vagy sepsiszéki hanem egyetemesen székely, ezek közül az egyik kétségtelenül a “madéfalvi veszedelem”. Ha pedig ez így van, akkor bennem nagy hiányérzetet hagy, számomra felfoghatatlan, hogy:
1. Miért nem volt látható egy fia székely zászló sem az emlékmû mellett a megemlékezés alatt. Igazság szerint ez egy olyan hely, ahol joggal elvárható hogy ott lobogjon az év minden napján egy magas árbocon, de hogy bár ma, bár arra a másfél órára se legyen, az abszurd.
2. Miért nem kap szót a megemlékezésen minden évben, hivatalból a Székely Nemzeti Tanács képviselõje. A pártok a közélet fontos szereplõi, ellenben ezer helyen és alkalommal módjuk van megszólalni, illetve jogos elvárás velük szemben, hogy a megfelelõ helyeken (pl. parlament) szólaljanak is meg. De ekkor és itt szerintem elsõsorban – ha nem a pártok helyett, akkor bár mellettük – az kellene szót kapjon, aki a székely szabadság eszményének leghitelesebb mai éltetõje.

Kategória: Székelyföl éjjel-nappal | Hozzászólás most!

Így állunk

Ismétlés a tudás anyja alapon mondom újra és újra: jogsértések ellen jogi eszközökkel kell harcolni. A pontosság kedvéért pedig hadd tegyem hozzá – még akkor is ha közismert – hogy nem csak mondom, de teszem is, évek óta.
Pereim száma 2012 óta exponenciálisan növekszik, miközben jellegük is átment némi változáson, hisz 2012 nyarán azért indítottam pert, mert személyesen engem ért jogsértés, míg az utóbbi idõben indított perek esetében ugyan magam is áldozata vagyok a jogsértéseknek, de azok ezen messze túlmutatnak, majd mindegyikben az egész magyar közösség a “sértett fél”.
Jelen írás célja kettõs: egyrészt megpróbálok egy áttekintést adni ezekrõl a perekrõl, másrészt pedig ezek tapasztalatai alapján megengedem magamnak azt is, hogy levonjak néhány konklúziót a romániai igazságszolgáltatás mûködésérõl.

Az ügyek…

… szám szerint huszonhaton vannak, ami elsõ látásra nagynak tûnõ szám, ezért célszerû õket az áttekinthetõség kedvéért rendszerezni.

Az elsõ csoportba lehet sorolni azokat, amelyekben már jogerõs ítélet is született, legalábbis idehaza. Ilyen négy van.
Elsõ volt a már említett, 2012 nyarán indított eljárás, amikor a Feddhetetlenségi Ügynökség azt állapította meg, hogy megsértettem az összeférhetetlenségre vonatkozó elõírásokat, én pedig azt kértem a bíróságtól, hogy semmisítse meg ezt a jelentést és kötelezze az Ügynökséget egy új, a valós helyzetet tükrözõ jelentés elkészítésére. Alapfokon viszonylag gyorsan, még azon év decemberében ítélet született, ráadásul kedvezõ, mert a bíró kérésemre még azt is megállapította, hogy az Ügynökség megsértette a jó hírnevemet, ezért kártérítés fizetésére kötelezte. Az Ügynökség természetesen fellebbezett, s onnan egy közel kétéves türelemjáték kezdõdött, aminek a vége az lett, hogy a jogerõs ítéletben már csak az áll, hogy megsemmisíti az Ügynökség jelentését, mert az abban megállapítottak nem fellelnek meg a valóságnak. Ez jóval kevesebb mint az eredeti, de legalább elmondható, hogy azt sikerült ily módon tisztázni, hogy nem sértettem törvényt.
A második pert szintén 2012-ben indítottam, s az alperes is ugyanaz volt, témája az Ügynökség által kiállított büntetõ jegyzõkönyv megsemmisítése. Ez a “vagyonnyilatkozat-ügyeknek” nevezhetõ csoport egyetlen olyan tagja, amelyben már jogerõs ítélet született, mégpedig 2013 végén. A pert elvesztettem, s annak következtében az adóhatóság le is tiltotta a bankszámlámat, hogy így próbálja meg behajtani a 2000 lejes büntetést. Ennél kellemetlenebb azonban az, hogy a jogerõs ítéletet több mint egy év késéssel, tavaly februárban kaptam meg, (akkor is szinte véletlenül, egy másik per kapcsán), így csak akkor tudtam postázni az Európai Emberjogi Bírósághoz az arra vonatkozó panaszomat.
A harmadik per igen gyors lefolyású volt, s a “prefektusok” csoportba sorolható. Idén március közepén indítottam, nem egészen két hónap múlva már meg is született a jogerõs ítélet (hogy a kérést nem is tárgyalja a törvényszék, mert nem mellékeltem a benyújtott dokumentumok hitelesített román fordítását), s június elején már el is küldtem Strasbourgba az erre vonatkozó panaszt, amit az Emberjogi Bíróság szintén befogadott (ugyanis ott is mûködik egy elõzetes szûrés, s csak olyan kéréseket fogadnak be, amelyekben a bíróság illetékes eljárni). Így jelenleg két perem van folyamatban Románia ellen az Emberjogi Bíróságon.
Végül a negyedik ilyen ügy egyben az elsõ perem volt az Alkotmánybíróságon, s egyben egy leágazása az “érettségi-ügynek”. Ebben azt kértem, hogy állapítsák meg hogy diszkriminatívak, ezért alkotmányellenesek az oktatási törvény azon elõírásai, amelyek több vizsgát írnak elõ a tanulmányaikat magyarul folytató tanulóknak. A döntés pedig az volt, hogy a kérésem megalapozatlan, mert az egyenjogúság nem jelent egyformaságot, a magyar nyelven tanulás egy plusz jog, stb, stb. S mivel az Alkotmánybíróság döntései ellen fellebbezni nem lehet, ez egyben a jogerõs ítélet is.

Az ügyek második csoportjába sorolhatjuk azokat, amelyek még folyamatban vannak. S egyúttal hadd jegyezzem meg itt azt is, hogy azért beszélek ügyekrõl és nem perekrõl, mert vannak köztük perek, bûnvádi panaszok, petíciók, illetve a Diszkriminációellenes Tanácshoz benyújtott panaszok.

Ezen a csoporton belül is lehetséges egy rendszerezés (amire utaltam is már fennebb), kezdjük tehát az “érettségi-üggyel“.
Ez a Diszkriminációellenes Tanácsnál indult, s minekutána az megállapította, hogy nem diszkrimináció az, hogy tanulók egy csoportja hat, másik meg nyolc vizsgát kell letegyen azért hogy megkapja ugyanazt az érettségi diplomát, a Bukaresti Táblabíróságon folyatódott. Ez ugyanarra a következtetésre jutott, így – mert természetesen fellebbeztem – tavaly február óta a Legfelsõ Ítélõ- és Semmitõszéken van, azt pedig még sejteni sem lehet, hogy mikorra fogják kitûzni a tárgyalását.

Igen népes csoportot alkotnak a “vagyonnyilatkozat-ügyek“, folyamatban jelenleg hat darab van, ezekben a következõket kértem a bíróktól:
– állapítsák meg, hogy Borboly Csaba, Egyed Árpád és Romfeld Mária-Magdolna diszkrimináltak, amikor nem iktatták a vagyonnyilatkozatomat, illetve kötelezzék õket arra, hogy iktassák azt;
– állapítsák meg, hogy a Bukaresti Elsõ Kerületi Bíróság diszkriminált amikor nem érvénytelenítette a büntetésre vonatkozó jegyzõkönyvet, s érvénytelenítsék azt;
– semmisítsék meg a Diszkriminációellenes Tanács azon határozatát, amiben azt állapítják meg, hogy az elõzõ két pontban említettek nem diszkrimináltak, s állapítsák meg, hogy igenis diszkrimináltak;
– állapítsák meg, hogy a Bukaresti Elsõ Kerületi Bíróság bírája diszkriminált s ezért büntessék meg;
– állapítsák meg, hogy a Bukaresti Törvényszék bírái (akik a jegyzõkönyv ügyében másodfokon ítélkeztek) diszkrimináltak, s ezért büntessék meg õket;
– állapítsák meg, hogy a Feddhetetlenségi Ügynökség diszkriminált, s ezért büntessék meg.
Ezeket az ügyeket öt különféle bíróság tárgyalja, van amelyikben még egy tárgyalás sem volt, s van olyan, amit már másodfokon is letárgyaltak, ellenben jogerõs ítélet meghozatala helyett az a döntés született, hogy visszaküldik újratárgyalásra alapfokra. Az egész lavina 2012 nyarán indult, amikor megyénk három vezetõje úgy döntött, hogy ugyan ilyen törvényes kötelezettség nem létezik, õk csak akkor iktatják be a vagyonnyilatkozatomat, ha azt román nyelven nyújtom be. Eltelt három és fél év, lett belõle hét per, azt pedig még saccolni sem lehet, hogy mikor érünk az egésznek a végére.

Egy másik csoportot alkotnak a “prefektus-ügyek“, ezekbõl is van már hét, kezdve azzal, ami már Strasbourgban van, folytatva a Hargita megyei prefektus ellen újból benyújtott keresettel, amit követett a Maros és Kovászna megye prefektusaihoz intézett petíció (csak emlékeztetésképpen: mindhárom esetben a kérésem az, hogy a törvényesség õreiként figyeljenek arra is, hogy a magyarok jogait betartják-e a különféle hivatalok és intézmények, s ahol mulasztást tapasztalnak, ott avatkozzanak be, akár büntessék is meg a törvénysértõket), s a sor a Maros megyei prefektus ellen a Diszkriminációellenes Tanácshoz december végén benyújtott panasszal folytatódik. Hargita megye esetében elsõ fokon kedvezõ ítélet született, s még az sem kizárt, hogy az jogerõre emelkedik, mert december közepén közölték ki és még nincs nyoma fellebbezésnek. A másik két prefektus esetében a második körnél tartunk, felszólítottam õket, hogy tegyenek eleget a petíciómban kérteknek, mert ellenkezõ esetben bírósághoz fogok fordulni. Az ötödik ügyben pedig azt kértem a Diszkriminációellenes Tanácstól, hogy állapítsa meg hogy a prefektus diszkriminál, hisz ha egy román ember tesz nála panaszt egy polgármester ellen, akkor a prefektus ugrik és be is pereli azt a polgármestert, ha ellenben egy magyar ember fordul hozzá hasonló kéréssel annak azt válaszolja, hogy nem tehet semmit, mert a polgármester nem alárendeltje.
Végül a hatodik és hetedik pert ebben a csoportban azért indítottam, mert panaszt tettem a Jogi Felügyeleten (ez az az intézmény, amelyik a bírók és ügyészek vétségei ügyében illetékes eljárni) az ellen a két bíró ellen, akik Csíkszeredában elutasították az elsõ keresetemet. A Jogi Felügyelet mindkét esetben azt állapította meg, hogy a bírók nem követtek el semmiféle vétséget, így mindkét esetben bírósághoz kellett forduljak.

A harmadik csoportban öt ügy van, ezt nevezhetjük “Mezei-ügyeknek“, mert kiindulópontjuk a tavaly január végén indult hatósági hajsza városunk polgármestere ellen. Ezek sorát két petíció nyitotta, amelyekben a Korrupcióellenes Ügyészség fõügyészének, illetve az államelnöknek jeleztem az eljárás során tapasztalható visszásságokat, ezekbõl lett aztán három per, egy azért, mert a fõügyész nem válaszolt érdemben semmit a petíciómra, a második azért, mert az államelnök ugyanezt tette (több levelet váltottunk, az õ válasza minden érvre és jogszabályi hivatkozásra ugyanaz volt: nem illetékes ilyen ügyben bármit tenni), a harmadik meg azért, mert a fõügyész ellen is panaszt tettem a Jogi Felügyeleten, szintén eredménytelenül, tehát újabb pert indítottam a Felügyelet ellen.
Tekintettel arra, hogy ismételt kérésemre sem tett semmit a fõügyész a beosztottai jogsértõ gyakorlata ellen (tisztázatlan forrásból szereznek be telefonszámokat és telefonon idéznek meg tanúkat), ismét az államelnökhöz fordultam azzal a kéréssel, hogy az alkotmányos kötelessége értelmében (miszerint õrködik a felett, hogy az állami intézmények tartsák be a törvényeket) lépjen közbe, ezt ellenben õ ismét hárította, s a petíciómat továbbította – ki nem találják hova! – a Jogi Felügyeletre. Onnan pár hét gondolkozás után kaptam egy elutasító végzést (mert a petícióm – amit elektronikusan küldtem – nem volt aláírva!!), de nyilván újraküldtem aláírással együtt, kivizsgálása folyamatban van.
Végezetül ennek a csoportnak az ötödik ügye egy bûnügyi panasz, amit azok ellen az ügyészek ellen tettem, akik kiszivárogtatták a sajtónak azt az információt, hogy beidéztek a polgármester perében, ráadásul azt elmulasztották kiszivárogtatni, hogy csak tanúként, így a sajtó napokig azzal volt tele, hogy a Székely Nemzeti Tanács alelnökét kihallgatták, s ezt itt-ott azzal is megspékelték, hogy vádlottként, illetve hogy be kellett kísérni, mert önként nem volt hajlandó megjelenni az ügyészségen. Ez tavaly június elején történt, azóta teljes csend övezi, hozzám mindmáig még bár egy visszaigazolás sem jutott el amibõl kiderülne, hogy a panaszt megkapták, iktatták, foglalkoznak vele. S mindez annak ellenére, hogy december 11-én elküldött levélben kértem az ügyészséget, hogy tájékoztasson az ügy állásáról.

Végül, de nem utolsósorban vannak a “névtelen-levelek ügyek“, szám szerint négyen.
Ezek közül az elsõ tavaly májusi, akkor tettem panaszt számos bûncselekmény miatt azon ismeretlen tettes ellen, aki március és április folyamán több rendben rágalmazó leveleket terjesztett rólam, illetve a Székely Nemzeti Tanács elnökérõl meg városunk polgármesterérõl. Ellentétben az elõbbi bûnügyi panasszal itt vannak fejlemények is, az ügynek van egy száma, s ha kacskaringós úton is, de eljutott a Kolozsvári Katonai Ügyészségre, az vizsgálja ki. Ennek során engem már kihallgattak, így módomban állt részletezni az álláspontomat, illetve tájékoztatni az ügyészt késõbbi fejleményekrõl is, amelyek csak megerõsítették bennem azt a gyanút, hogy az ügyben érintett a Román Hírszerzõ Szolgálat. A kihallgatás során az is kiderült, hogy ha jót akarok akkor célszerû románra fordítanom a magyar meg angol nyelvû leveleket (ez azóta meg is történt), mert semmi garancia nincs arra, hogy az ügyészség ezt a munkát elvégzi vagy elvégezteti másokkal, márpedig e nélkül az ügyész nagy dolgokat nem fog megállapítani. Ugyanakkor az kimondottan jó hír, hogy ebben az ügyben kivizsgálás indult, mert az ügyészségnek joga van a Google-tól meg a Clicknet-tõl kikérni (s azok kötelesek kiadni) olyan információkat, amelyek akár perdöntõek is lehetnek.
Szintén a levelek kapcsán fordultam petícióval a Román Hírszerzõ Szolgálthoz, illetve az azt felügyelõ parlamenti bizottsághoz, s mindkettõtõl azt kértem, hogy vizsgálják ki az esetet és tájékoztassanak engem arról, hogy maga a Szolgálat, illetve annak jelenlegi vagy egykori alkalmazottai érintettek-e ebben az ügyben? S mivel mindkét helyrõl kitérõ választ kaptam, eme két intézmény ellen is pert indítottam, azt kérve a bíróságtól, hogy kötelezze õket arra, hogy adjanak egyértelmû választ a kérdésre.
Végezetül eme két per egyikében kaptam a Bukaresti Táblabíróságtól egy ugyanolyan levelet, mint korábban a Megyei Törvényszéktõl: hogy küldjem be a kereset mellékletében szereplõ magyar nyelvû levelek hiteles román fordítását. A válaszom ebben az esetben is ugyanaz volt, a folytatás azonban különbözött, mert ez lett az alapja a második ügyemnek az Alkotmánybíróságon. Ennek során a talárosok azt kell majd eldöntsék, hogy alkotmányos-e a Polgári Eljárási Törvénykönyv azon elõírása, ami a feleket arra kötelezi, hogy saját költségükre készíttessenek román fordítást idegen nyelvû iratokról. (Ehhez csak annyit fûzök hozzá, hogy számomra felfoghatatlan, hogy ezt az alkotmányossági kifogást miért nem vetette fel már sokkal korábban valaki más.)

Következtetések, tanulságok

Mivel ez az írás eleve hosszúra sikeredett, illetve tekintettel arra is, hogy az egyes ügyekrõl külön-külön korábban is beszámoltam, s akkor fogalmaztam meg konklúziókat is, itt most ezt a részt rövidebbre fogom. Sõt, szinte azt is megtehetném, hogy csak annyit mondok, hogy Románia egyáltalán nem jogállam, hisz ezt támasztja alá konkrét esetek hosszú sora, kezdve azzal, hogy a bíró nem a törvényt alkalmazza, hanem belemagyarázza azt, ami a szívének kedves (amikor leírja azt, hogy ha a vagyonnyilatkozat magyar nyelven van benyújtva, azt úgy kell tekinteni, hogy nincs benyújtva).
Folytathatom azzal, hogy a Jogi Felügyelet a bírók és ügyészek indokolt esetben való büntetése helyett azok tisztára mosásával foglalatoskodik akkor is, amikor a jogsértést még egy elemista is észleli. Ilyen téren igen érdekes helyzet alakult ki a magyar fordítások ügyében, amikor egy bíró azok hiánya miatt visszautasít egy keresetet, a Jogi Felügyelet szerint ezzel nem követett el kihágást, majd rá pár hónapra ugyanolyan esetben egy másik bíró valóban szabályosan jár el, s a problémát az Alkotmánybíróság elé viszi. Ilyen elõzmények után kíváncsi vagyok mit fog eme második bíró kollégája (mindketten a Bukaresti Táblabíróság bírái) dönteni abban a perben, amiben azt kérem, hogy állapítsa meg, hogy a Jogi Felügyelet nem járt el jogszerûen, amikor felmentette az elsõ bírót.
Azt is ki lehet jelenteni, hogy ebben az országban nagy elõszeretettel sértik meg a törvényeket pont azok, akiktõl ezt a legkevésbé várná el az ember, kezdve bírókkal, ügyészekkel, folytatva legfelsõbb ügyésszel és a Jogi Felügyelettel, s bezárva az államelnökkel. Ez pedig nagyon rossz hír, lássuk be.
No de ha kicsit belegondolunk, rájövünk hogy a román diplomácia ugyan mindig erõs volt a látszatkeltésben, de a tökéletestõl azért távol áll. Talán ennek tudható be, hogy az országot ugyan felvették az Európai Unióba, de az igazságszolgáltatás azóta is megfigyelés alatt áll, az Európai Bizottság rendszeresen készít annak állapotáról jelentést, ami ajánlásokat, tennivalókat is tartalmaz.
Hasonlóképpen az is köztudott, hogy nem kevés per indul Románia ellen az Emberi Jogok Európai Bíróságán, s ezek jellemzõ módon nem az ország javára szoktak eldõlni.
Ezek ismeretében már könnyû választ adni arra a kérdésre, hogy érdemes-e folytatni ezt a “szélmalomharcot”, hisz tucatnyi ítéletbõl kedvezõt és jogerõset nagyítóval kell keresni? Igen, érdemes. Érdemes már csak azért is, mert ha az embernek igaza van, akkor ne hagyja magát. De érdemes azért is, mert ahhoz, hogy egy ügyben pozitív döntés születhessen Strasbourgban, ahhoz végig kell menni idehaza akár több fokozaton is, s mindenhol sztoikusan tudomásul venni hogy veszítettem, de fellebbezni és menni tovább. Végül érdemes azért is, mert rengeteg olyan helyzetet lehet elõidézni, amikor a román igazságszolgáltatás kimutatja a foga fehérjét, majd ezekrõl tájékoztatni lehet többek közt az Európai Bizottságot is, hadd legyen minél pontosabb, árnyaltabb ama országjelentés.
Nem nehéz kitalálni, hogy ezeket nem csak azért mondom hogy magamat bíztassam, vagy hogy tippeket adjak másoknak. De nem ám! Nem csak mondom, hanem teszem is, immár jó ideje. Amint egy perben jogerõs ítélet születik, már készítem is a strasbourgi keresetet, s ha nem lenne annyira lassú a Legfelsõ Ítélõ- és Semmítõszék, akkor megelõlegezném, hogy az év végén a kettõnél jóval több ügyem lesz az Emberjogi Bíróságon. Ugyanakkor jó ideje már tájékoztatást küldök az Európai Bizottságnak minden olyan esetrõl, amikor bírók meg ügyészek megsértik a törvényeket, legyen szó a saját pereimrõl, vagy például a prefektusoknak az önkormányzatok ellen indított pereirõl.

Bejezéskképpen hadd fejezzem ki nagy-nagy örömömet azért, hogy decemberben beindult a Jogaink egyesület által mûködtetett, a Székely Nemzeti Tanács által teljes mellszélességgel támogatott internetes jogsegélyszolgálat. Ez ugyanis jelentõs szerepet tud játszani abban, hogy magyarokként jobban érezzük magunkat ebben az országban, illetve hogy az egész ország induljon meg azon az úton, ami a jogállam irányába vezet. Épp csak éljünk vele minél nagyobb számban.
Bíztatásképp azt el tudom mondani, hogy a szolgáltatás nem nulláról indul, már az elõkészítés szakaszában került két ügy, amiben az egyesület tagjai szakmai segítséget nyújtottak. Ezek közül az elsõnek jövõ kedden lesz a tárgyalása a Gyergyószentmiklósi Bíróságon. A fejleményekrõl természetesen majd beszámolok.

Kategória: Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában | Hozzászólás most!

Szakmaiság

Biztos lesznek még akik emlékeznek arra, hogy 2013 végén a kormány suttyomban szállót ajándékozott az ortodox egyháznak Kovásznán. Ama sürgõsségi kormányrendeletet több kovásznai polgár bíróságon támadta meg, s többek közt azt kérték, hogy a bíróság állapítsa meg, hogy a rendelet alkotmányellenes. Az ügy annak rendje és módja szerint eljutott az Alkotmánybíróságra is, ahol elutasító határozat született. Eme jeles dokumentum bárki számára hozzáférhetõ a testület honlapján, így ma én is rászántam kis idõt, hogy olvassam át. Az egész szöveg elég hosszú, csak egy bekezdést emelek most ki belõle. Nyilván nem akarok senkit megoldhatatlan feladat elé állítani, ezért bátran olvassa tovább mindenki:
23. Prin urmare, rezultã cã obiectul actiunii formulate în cauzã l-a constituit chiar constatarea neconstitutionalitãtii unei ordonante de urgentã a Guvernului. Or, prin mai multe decizii, Curtea Constitutionalã a respins, ca inadmisibile, exceptiile de neconstitutionalitate ridicate în cauze având ca obiect solutionarea unei actiuni în contencios administrativ prin care s a solicitat constatarea neconstitutionalitãtii unor ordonante sau dispozitii din acestea, în baza art.9 din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004. Cu acele prilejuri, Curtea a retinut cã sesizarea sa este nelegalã, fiind contrarã dispozitiilor art.146 lit.d) din Constitutie si ale art.29 alin.(1) si (6) din Legea nr.47/1992.

Ebbõl is figyeljünk csak az utolsó mondatra, amiben az áll, hogy az Alkotmánybíróság megkeresése nem volt jogszerû, mert ellentmond az alkotmány 146. cikk d) pontjának, illetve a 47/1992-es törvény 29. cikk (1) és (6) bekezdésének.

Nézzük csak a hivatkozott cikkelyeket.
Az alkotmány 146. cikk d) pontja:
d) hotãrãste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate în fata instantelor judecãtoresti sau de arbitraj comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicatã si direct de Avocatul Poporului;
Ez tiszta dolog, azt mondja, hogy az alkotmánybíróság egyik feladata az, hogy döntsön a törvények és kormányrendeletek alkotmányossága ügyébe. Ha tehát valaki úgy értékeli, hogy egy törvény vagy kormányrendelet valamely elõírása ellenkezik az alkotmánnyal, akkor felvetheti a bíróságon ezt a kérdést, s az ügy az alkotmánybíróságra kerül. A kovásznai polgárok is ezt tették, eme elõírást tehát – joggal gondolhatják – nem sértették meg.

A 47/1992-es törvény 29. cikkelye:
Art. 29. – (1) Curtea Constitutionalã decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecãtoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantã în vigoare, care are legãtura cu solutionarea cauzei în orice fazã a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia.
(2) Exceptia poate fi ridicatã la cererea uneia dintre pãrti sau, din oficiu, de cãtre instanta de judecatã ori de arbitraj comercial. De asemenea, exceptia poate fi ridicatã de procuror în fata instantei de judecatã, în cauzele la care participã.
(3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioarã a Curtii Constitutionale.
(4) Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de cãtre instantã în fata cãreia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, printr-o încheiere care va cuprinde punctele de vedere ale pãrtilor, opinia instantei asupra exceptiei, si va fi însotitã de dovezile depuse de pãrti. Dacã exceptia a fost ridicatã din oficiu, încheierea trebuie motivatã, cuprinzând si sustinerile pãrtilor, precum si dovezile necesare. Odatã cu încheierea de sesizare, instanta de judecatã va trimite Curtii Constitutionale si numele partilor din proces cuprinzând datele necesare pentru îndeplinirea procedurii de citare a acestora.
(5) Daca exceptia este inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta respinge printr-o încheiere motivatã cererea de sesizare a Curtii Constitutionale. Încheierea poate fi atacatã numai cu recurs la instanta imediat superioarã, în termen de 48 de ore de la pronuntare. Recursul se judecã în termen de 3 zile.

Ez már ismét egy hosszú és nem akárki által érthetõ cikkely, szerencse, hogy még bár el sem kell olvasni, elég ha megszámoljuk, hogy hány bekezdése van, s megállapítjuk, hogy 5, (1)-tõl (5)-ig. S mit olvastunk fennebb az alkotmánybíróság határozatában? Hát azt, hogy a megkeresés nem volt jogszerû, mert ellentmond a 47/1992-es törvény 29. cikk (1) és (6) bekezdésének.
Szegény panaszosok gondolom máig is azon törik a fejüket, hogy mi lehet abban a titokzatos (6) bekezdésben, amit hebehurgya módon nem tartottak be.

Kategória: Ez Románia, igazságszolgáltatás Romániában, megáll az ész! | Hozzászólás most!